§22-27 укр мова Голуб 5 клас

Вправа 161

Визначте, між ким відбувається діалог.
Діалог відбувається між пацієнтом та лікарем.

 Підкресліть фразеологізми.
Фразеологізми: язик як підошва; у горлі наче цвяхи позабивали; у животі наче дратвою стягнуло; очі наче клеєм налиті; у вухах мов шилом штрикає; копил натягнув.

 Висловіть припущення про джерела цих фразеологізмів.
Я думаю, що ці фразеологізми створені на основі розмовної лексики.

Вправа 162

§22-27 укр мова Голуб 5 клас

Ознайомтесь зі змістом таблиці. Розкажіть про джерела фразеологізмів, доповнюючи відповідь прикладами.

  1. Спостреження за людьми побутом. Н-лад:на роду написано.
  2. За світом природи: стріляний птах.
  3. Професійна діяльність: змотувати дудки.
  4. Антична міфологія: Соломонове рішення.
  5. Біблія: цап-відбувайло.
  6. Фольклор: змотувати вудки, тридевяте царство.
  7. Історія: іду на Ви!
  8. Художня література: на ловця і звір біжить.
  9. Вислови відомих людей: Щоб не плакать – я сміялась.
  10. Інших мов: мі амо.

 

Вправа 163

Поясніть значення фразеологізмів. Запишіть їх у такій послідовності:

  • І група: кравецькі, спортивні.
    Білими нитками шите, на живу нитку, як з голочки; щодуху, час пішов, зловити вітер.
  • ІІ група: рибальські, мисливські.
    Закидати вудку, змотувати вудки, як риба у воді; на ловця і звір біжить.

Вправа 164

Доберіть і запишіть кілька фразеологізмів, у складі яких є слова «собака», «віл», «кішка».

  • Дражнити собак – жебракувати.
  • І кішки нема чим годувати – бідність, скрутне матеріальне становище.
  • Віл у ярмі – дуже важко працювати.

 

Поясніть їхні значення. Висловте припущення, чому в українській мові багато фразеологізмів із цими словами, а не, наприклад, зі словом «тигр», «слон», «кенгуру», «верблюд».

Я думаю, що це із розмовної мови. А також використовувались самі ці тварини, бо інші запропоновані приклади – не мешкають у нашій країні.

 

Вправа 165

З’ясуйте значення й джерела фразеологізмів. За потреби зверніться до фразеологічного словника.
Фразеологізми взяті з міфології.

 

Перекажіть міфи, з якими пов’язані фразеологізми.
Хочу дуже коротко розповісти суть міфа про Прометеєвий вогонь.
Прометей – це той, хто приніс вогонь із Олімпа людям на Землю, за що потім отримав покарання від богів.

 

 Вправа 166

І Знайдіть і запишіть сім фразеологізмів, що стосуються професійної діяльності людей.

Перти плуга, повертати голобі, брати в лещата, пійматись на гачок, нитка увірвалась, входити в коліно, як голка за ниткою.

 

ІІ Підготуйте мультимедійну презентацію двох фразеологізмів античного походження.

  • Ахіллесова п’ята – слабке місце.
  • Нитка Аріанди – вірний путь.

 

Есе «Фразеологізмів мудрість вікова»

Чому фразеологізми корисні? Бо це віковий досвід. Вислови, які люди формували в різних ситуаціях, сферах життя. Отож, якщо правильно їх розкрити – то можна стати більше досвідченим та мудрішим.

І це те, що так і далі йтиме з покоління в покоління, фразеологізми не втрачатимуть актуальність. Бо: це зручно для запам’ятовування, розмовна лексика, легке звучання, влучне значення. Отож, треба не соромитись використовувати фразеологізми , вони приносять користь.

Вправа 167

Закінчіть фразеологізмами подані речення й запишіть їх. Замість (усно) фразеологізми словами-синонімами. Порівняйте речення. Які ви вважаєте більш емоційними? У чому полягає роль фразеологізмів у мовленні?

Київ Марко знав як свої п’ять пальців. 2. Зранку ллє дощ як з відра. 3. Ми з мамою схожі як дві краплі води. 4. Яблук цього року вродило як піску на пляжі. 5. На нашій вулиці ростуть будинки як гриби. 6. З гори було видно село як на долоні.7. На стадіоні Сергій біг щодуху.

Вправа 168

Замініть виділені слова фразеологізмами. Запишіть речення. Чи змінилися їхній зміст, емоційне забарвлення?

  1. Школа від мого будинку на відстані витягнутої руки.
  2. Ці події відбувалися за царя Хмеля.
  3. Бабуся прокидалась з півнями.

 

Вправа 169

Знайдіть у тексті фразеологізми. Випишіть фразеологізми, які можна об’єднати одним словом. Поміркуйте, чому автор вкладає в уста одинадцятирічного хлопчика так багато фразеологічних синонімів. Яким постає хлопчик із тексту?

Набратися розуму, вискакували клепка, розсихалися обручі, губилися ключі від розуму, не варив баняк, у голові літали джемелі, замість мізків росла капуста, не родило в черепку, не було лою під чуприною, розум якось втулявся аж у п’ятки, на в’язах тирчала макітра.

 

Поясніть значення слова «одчайдух». У разі потреби зверніться до тлумачного словника.
Одчайдух – волелюбна, спонтанна, безстрашна людина.

 

Вправа 170

Виберіть із довідки фразеологізми, що відповідають поданому тлумаченню.

  1. Як в аптеці.
  2. Вилами по воді.
  3. Байдики бити.
  4. Бикам (волам) хвости крутити.
  5. Баки забивати.
  6. Крутитися як білка в колесі.
  7. Гратися з вогнем.

Складіть речення з двома фразеологізмами.

  • На уроці хлопці байдики били.
  • Сперечатися з ним – це грати з вогнем.

Вправа 171

Прочитайте речення. Знайдіть у них фразеологізми, поясніть їхні значення. Для чого використовує фразеологізми письменник.

  • Зажити слави – заробити авторитет.
  • Не впадати в журбу – не розчаровуватись.
  • Прокльовувались голоси – починались звуки здалеку.
  • Похололо в середині – відчуття страху всередині.
  • Напорошити вуха – прислухатися. Податися назад – повертатися.

 

Вправа 172

Складіть текст « Щастя на боці тих, хто вміє радіти» (Арістотель), використовуючи якомога більше фразеологізмів. У разі потреби зверніться до довідки.

Щастя – це те, що має наповнювати наше життя, підносити на сьоме небо. Навіщо? Усе просто – так легше жити. Багато творів побудовано на думці «головне залишатись на позитиві». Так легше проходити труднощі, сприймати небезпеку. Коли у нас залишається надія – є шанс. Тож, головне, щоб ваше серце раділо, голова була холодною , і все завжди вдасться.

Вправа 173

І Розкрийте у формі оповідання значення фразеологізму «місце під сонцем».

Як ви розумієте значення фразеологізму «місце під сонцем»?     Можливо стати грітися під сонцем літнім днем? Але фразеологізм ніколи не має прямого значення, у цьому сенс.

Для мене «місце під сонцем» – вираз, який має значення «право на існування». Ну ось наприклад: на цьому концерті, усі хотіли своє місце під сонцем, для виступу з номером. Тобто, кожен бажав , щоб його програму затвердили й показати її людям.

Отож, значення можна розкрити в цьому сенсі.

 

ІІ Випишіть текстів художньої літератури шість фразеологізмів.
Вилами по воді писано, крутитися як білка в колесі, воювати з вітряками, на ловця і звір біжить, як загнаний звір, стріляний птах.

 

ІІІ. Складіть текст «Моя мрія», використовуючи якомога більше фразеологізмів.

Мрія в кожного свою. Для когось це гроші, іншого – популярність, а я бажаю миру й щастя своїм близьким.

Це бажання в мене було завжди, ніби прийшло з молоком матері. Хочеться, щоб усе було спокійно, тихо, ми заслуговуємо на своє місце під сонцем. При чому воно має бути як з голочки.

Мої близькі та рідні повинні бути щасливі, не знати незгод. Хочеться, щоб вони не знали смутку й горя.

 

Вправа 174

Прочитайте епіграф. Які слова є оберегами родинного щастя? Що вам про це відомо? Чи повний цей перелік? Про які обереги не згадано?

Узагалі існує досить багато оберегів життя: букет різнотрав’я, рушники, ікони та багато іншого. Це про матеріальні обереги.

Але набагато важливіші ментальні аспекти – радості, сміх дитини, запах свіжої їжі, вечеря за родинним столом.

Вправа 175

Прочитайте « слова дня». Що з переліку вам відомо, а що – ні? Який оберіг українських родин має такі назви?

Я не знав, що означає слово «утирач». Виявилось, що це – рушник.

Узагалі, усі ці слова пояснюють або дають означення до слова «рушник».

 

Вправа 176

І Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок. Усно перекажіть. Випишіть слова, які є для українських родин оберегами. Доберіть за словником фразеологізми, у яких є ці слова.
Заголовок: Українські обереги.
Лихе око; обличчя до сонця; не сиди на покутті.

Що нового ви дізнались? Спробуйте цей текст відтворити малюнком або схемою.
Я дізнався, які обереги є в селянській українській хаті, від чого й для чого вони.

 ІІ Чому вдома не варто зберігати надбитий посуд?
Посуд мав велику силу як оберіг. Тож надбиті тарілки чи горщики символізували «надбитість» дружнього життя.

 

Вправа 177

І Прочитайте українські прислів’я та приказки. Про кого так кажуть?
Так кажуть про людей у різних життєвих ситуаціях, залежно від їхнії вчинків.

 

ІІ До яких фразеологізмів подане прислів’я є синонімом?
Наговорив сім мішків вовни, і всі неповні.

 

Вправа 178

Прочитайте фразеологізми. Звірте їхні значення за словником. Які з них можна застосувати до персонажів літературних творів?

Треба знати, де що й казати. Шукає вчорашнього дня. З великої хмари малий дощ. І  на сонці є плями.

 

Вправа 179

З’ясуйте за словником, що означають подані фразеологізми. Зробіть висновки, чому стільки прислів’їв присвячено одній проблемі.

Фразеологізми вживають щодо ситуацій, де має бути командна робота. Самому важко, легше з друзями та близькими.

Це актуально, бо кожен проходив момент, де проблеми приходилось вирішувати самому. У нас має бути людина, до якої у важких ситуаціях треба звертатись.

 

Вправа 180

І Доберіть за словником фразеологізмів, значення яких можна розтлумачити за допомогою поданих дієслів.

Взяти на глузи; брати на спички; пити радість; як сіль в оці; бути на заваді; наскубти вуха; грати очима; накивати п’ятами; дрижаки хапати; перебрати мірку; прикусити язика; глеки розбити.

 

ІІ Пригадайте, коли доречні подані фразеологізми. Опишіть детальніше одну із ситуацій.

  1. Іноді приємні слова можуть розчулити найсуворішу людину.
  2. Зло повертається.
  3. Неприємні слова іноді це бувають образливі.
  4. Краще сказати гірку правду, аніж солодку брехню.

ІІІ Доберіть до поданих фразеологізмів якомога більше синонімічних. Звірте себе за словником.

  • Аж кишить – як піску на пляжі, хоч відбавляй, хоч греблі гни.
  • Море по коліна – мов з гуски вода.
  • Коли рак свисне – як виросте гарбуз на вербі.
  • Замилювати очі – пускати пил в очі.

Вправа 181

Уявіть, що було б, якби в мові були тільки голосні або тільки приголосні звуки. Висловіть свої міркування кількома реченнями.

Говорити було б досить важко (фізично вимовляти). Варіації слів було б важче поєднувати (особливо при голосних).

Вправа 182

І прочитайте виразно речення. Назвіть слова, за допомогою яких ми зміст сприймаємо на слух. Запишіть їх у зошити. Підкресліть букви, що позначають у виписаних словах голосні й приголосні звуки. Установіть кількість звуків і букв у цих словах. Зробіть висновок, яких звуків в українській мові більше.

  • Трембіта (8 букв; 8 звуків),
  • гуділи (6 букв і звуків),
  • дзвони (6 букв і 5 звуків),
  • стукіт (6 букв і звуків),
  • птиць (5 букв і 4 звуки),
  • дощ (3 букви і 4 звуки),
  • зашемрав (8 букв і звуків),
  • дзижчали (8 букв і 7 звуків),
  • шершні ( 6 букв і звуків),
  • тьохкали (8 букв і 7 звуків),
  • постукала (9 букв і звуків),
  • шум (3 букви і звука),
  • скрипіли (8 букв і звуків),
  • тріпотіли (9 букв і звуків),
  • гуркотіла (9 букв і звуків),
  • посипало (8 букв і звуків).

ІІ Розкажіть, із якими звуками у вас асоціюється шум дощу, свист вітру, стукіт дятла по дереву, скрип хвіртки.

  • Шум дощу асоціюється із чаєм, солодким сном і книгою.
  • Свист вітру – ніч, відключене світло, тишина і лишень цей звук.
  • Стукіт дятла по дереву – весна, сонце, перше тепло.
  • Скрип хвіртки – село, гори, бабуся.

Вправа 183

§22-27 укр мова Голуб 5 клас

Розгляньте схему. Розкажіть, на які групи і підгрупи поділяють звуки мовлення в українській мові. Наведіть приклади на кожну групу й підгрупу звуків.

Є дві основні групи звуків: голосні та приголосні.

У свою чергу голосні бувають наголошені й ненаголошені. Н-лад; Вікно (о-наголошений, і–ненаголошений).

Приголосні є сонорні-с; дзвінкі-дз; глухі-г; тверді-т; м’які, напівпом’якшені – нь, ль.

 

Вправа 184

Поясніть математичний вираз на матеріалі фонетики української мови. Складіть подібний приклад, беручи до уваги кількість сонорних, дзвінких, глухих.
38 звуків  в українській мові.
9 + 12 + 11 = 32.

Вправа 185

Прочитайте текст. Визначте його основну думку.
Основна думка: вимова звуків у нашій мові.

Назвіть звуки і букви у виділених словах.
Слова (5 букв і звуків), цілий (5 букв і звуків), язик( 4 букви й 5 звуків).

Під час вимови яких звуків виникають перепони (зімкнені губи, притиснутий до губів язик тощо)?
Важче вимовляється: с. л, ц, з.

Чи виникають такі перепони під час вимови голосних звуків? Голосні звуки вимовляємо без перепон.

Чому вуха назвали контролерами?
Вуха чують і слухають, у разі чого вловлюють помилку.

 

Вправа 186

Вимовте голосно по черзі спочатку голосні [а],[о], [е], а потім приголосні [в], [з], [д]. Чому голосні називають «рото відкривачами», а приголосні – «ротозакривачами»? Дайте зв’язну відповідь.

При вимові голосних літер наші губи й челюсті не стулюються, тобто рот не закривається й не створюється перепон для вимови. Приголосні – навпаки.

 

Вправа 187

Прочитайте текст. Висловте згоду чи незгоду з позицією голосних звуків. Відповідь ілюструйте прикладами.  Розіграйте діалог між дзвінкими і глухими приголосними.

Я вважаю, що кожен звук однаково важливий, виділити одну групу буде не правильно.

– Глухі, ви так неприємно звучите. Якось тихо, шумно. Інша справа – ми!
– Чого це? Ви занадто голосні. Ми важливіші.
– Можливо , але , здається ми обидва не кажемо не правду.
– Чому?
– Спробуй вимовити слова без когось одно із нас.
– Справді, це не можливо.

 

Вправа 188

Назвіть різні приголосні звуки парах слів. Які звуки допомагають нам розрізнити за смислом слова? Доберіть дві-три пари інших слів, які розрізнялися б лише одним голосним чи приголосним звуком. Назвіть усі приголосні у виділених словах. До яких частин мови належать ці слова?
Г-б; к-м; ь ( с,т.,н,  н м’який); с-т; г –к; м-в; р – н;
Ніч – піч; рак – мак – гак.

Вправа 189

Вимовте слова першого стовпчика без початкового звука, другого – без останнього. Висловте припущення, чи може звук розрізняти значення слова.
Один звук чи буква може кардинально змінити значення слова.

Вправа 190

Назвіть звуки і букви у словах. Вимовте спочатку голосні, а потім приголосні звуки у виділених словах.

  • Кава (4 букви й звуків),
  • Шелест (6 букв і звуків),
  • конвалія (8 букви і 9 звуків),
  • лимон (5 букв і звуків),
  • лаванда (7 букв і звуків),
  • тиша ( 4 букви і звуків),
  • дим (3 букв і звуків),
  • щебет (5 букв і звуків 6),
  • сунички (7 букв і звуків).

Схарактеризуйте звуки. Які слова, на вашу думку, можуть передати аромат?
Аромат може передавати слово: кава, конвалія, лимон, лаванда, синичка.

Які зі слів можна використати, щоб передати свої відчуття?
Почуття: тиша, щебет.

Складіть словосполучення з цими словами.
Ароматна кава, тихий шелест, біла конвалія, кислий лимон, фіолетова лаванда,  світла тиша, густий дим, щебет пташок, солодкі сунички.

 

Вправа 192

І прочитайте текст. Визначте його основну думку. Поясніть, як ви розумієте зміст виділеного речення. Відповідь ілюструйте прикладами. Випишіть із тексту троє слів, у яких різна кількість букв і звуків.

Світ обплутаний звуками, мов судинами. Від них не сховатися, не втекти, навіть затуливши вуха.

Звуки – це те, що оточує нас, навіть коли ми спимо, і насправді, повна тишина – лякає.

Як це оточує «завжди»? Наприклад, спів пташок, вітер, розмова, плюскіт води, тріск вогню та багато іншого.

 

ІІ Опишіть свої відчуття, коли ви чуєте звук будильника, дзвінка на урок або з уроку. Чи ці звуки можна назвати звуками мови? Чому?
Вони пробуджують увагу й ти починаєш думати тільки про цей звук.

 

Вправа 193

І Прочитайте текст. Складіть подібний про свої враження від звуків природи (шуму струмка, співу пташок тощо).

Як я люблю звук струмка водички. Це навіює асоціації про веселе літо, вечір, сутінки, ти повертаєшся із прогулянки у селі й по дорозі чуєш струмочок гірської води. Нахиляєшся надпити із джерела й відчуваєш цей солодкий смак холодної рідини.

 

ІІ ознайомтесь із текстом. Запишіть другий абзац, доповнивши його словами, необхідними за змістом. Намалюйте комікс про вимову голосних і / або приголосних звуків.
Краплі води, шум води, гул, стриб, гуп.

 

 ІІІ Завдання для спостережливих. Уявіть літній ранок з усіма його звуками й барвами. Запишіть усі звуки (а в дужках – розшифрування до них), якими повниться ця пора доби. Які звуки – голосні чи приголосні – переважають? Чому?

Цвірінь-цвірінь (спів пташок), буль-буль-буль (струмок водички), шшш (легенький вітерець). Напевно, що переважають приголосні, але асоціації – з голосними.

 

Вправа 194

Уявіть, що сталося б, якби в українській мові не було правил наголошування звуків. Висловіть свої міркування кількома реченнями.
Я думаю, що ми б не розуміли переважну більшість слів і сенсу, який намагався б донести нам співрозмовник.

Вправа 195

І Позначте наголос у поданих словах. Які труднощі виникли? Від чого залежить значення виділеного слова? Висловте припущення про те, який наголос в українській мові – рухомий чи нерухомий (сталий).

БагАття, вербА, виднокОло,оберІг, Олень, зАмок (будинок) або замОк (у дверях), землЯ, зЕмле (звертання до слова «земля»), кишЕня, колесО, кОлія.

 

ІІ Складіть і запишіть речення зі словом «оберіг».
Рушники – це обереги в українській культурі.

Розкажіть, що вам відомо про українські обереги.
Обереги – напряму від слова «берегти», люди сприймають як берегинь різних сфер життя.

Вправа 196

Для тих, хто вивчає англійську мову. Прочитайте слова. Визначте наголос у них. Які правила наголошування слів в англійській мові ілюструють ці слова?
В англійській мові наголос падає на перший склад.

Вправа 197

Прочитайте речення. Що їх об’єднує ? Чи можна вважати їх текстом. Визначте, яка інформація є для вас відомою, яка – новою.
Ці речення я б більше назвав як вживання наголосу. Пам’ятка, по якій можна згадати правила щодо цього знаку.

 

Вправа 198

Запишіть слова і поставте наголос. Спостерігайте за тим, які голосні вимовляємо чітко. Чим відрізняється вимова наголошених і ненаголошених [е], [и]? Висловте припущення, чи впливає на вимову голосних місце наголосу.
ВеснЯний – вЕсно; землЯ-зЕмле; сИмвол- символІчний; стрекотАти – стрЕкіт.
Ненаголошені «е» та «и» за звуком наближені один до одного.

 

Вправа 199

§22-27 укр мова Голуб 5 клас

Розгляньте уважно таблицю. Поставте в групі за її змістом. Доберіть власні приклади, ілюструючи наведені правила.

  1. Земля – земле;
  2. Символ – символічний;
  3. Пиріг – пирога;
  4. Череп;
  5. Черешенька;
  6. Покуття;
  7. Мереживо.

Вправа 200

Уставте пропущенні букви. Поясніть правила вживання їх, користуючись таблицею. Підкресліть слова, написання яких потрібно перевіряти за словником. Складіть словосполучення з будь – якими трьома словами.

  • Березовий (ере; еле);
  • скрипаль (скрипка);
  • пиріг (перевірка);
  • ожеледиця (ере, еле);
  • шелестить (ере, еле);
  • чепурити (чепурний);
  • смерека (смерековий);
  • гриміти (грім);
  • зимовий (зима);
  • блищати (блиск);
  • пектораль (перевірка);
  • кривавий (перевірка);
  • вимова (вимовляти);
  • видавництво (видавати);
  • голубка (наголошений у);
  • пригоди (пригода);
  • сердитий (сердиться);
  • легкий (перевірка);
  • козуля (наголошений у);
  • природа (перевірка);
  • вітер (перевірка);
  • блискавиця (блискавка);
  • нести (перевірка);
  • дрижати (ри);
  • грудень (перевірка);
  • стригти (стрижка).

 

Вправа 201

Пригадайте, що таке транскрипція. Прочитайте подані у фонетичній транскрипції слова й запишіть їх, розкривши дужки. Поясніть правила написання ненаголошених голосних. Складіть речення з другим і третім словами. Поясніть різницю в їхньому значенні й написанні.

Видноколо, кленок, клинок, степовик, природний, символічний, тернопільський.

  • У дворі виріс кленок.
  • У Японії є стародавня зброя – клинок.

Ненаголошені пишемо за правилами. Наприклад: природний – із ри, ли; кленок – від слова клен, а клинок – це усталена назва, яка перевіряється за словником.

 

Вправа 202

Доберіть антоніми до поданих слів. Запишіть слова парами. Підкресліть ненаголошені голосні.

Наступний – попередній; літній – зимовий; ранковий – вечірній; поразка –  перемога; спокій – втома; доганяти – відставати; майбутній – минулий.

Складіть речення з трьома словами.

  1. Я прокинувся у зимовий ранок.
  2. Хочу отримати перемогу.
  3. Гей! Не відставай!

 

Вправа 203

Прочитайте виразно текст. Спишіть, уставляючи пропущені букви. Обґрунтуйте орфограми. Поміркуйте і скажіть, які правила варто застосувати, аби уникнути орфоепічних помилок. Яку проблему порушено в тексті?

 Чи буде синім вогником яріть
Петрів батіг?
І чи шипшина буде?
Задумайтесь про цей зелений світ.
І збережіть його нащадкам, люди!

Я вважаю, що ідеальне правило для правильного написання – це перевірка за словником.

Доберіть синоніми до виділеного слова.
Яріть – жевріть, палать, горіти.

Чому, на вашу думку, автор закликає задуматися «про цей зелений світ»?
Текст закликає до збереження природи, адже такими темпами від неї нічого не лишиться.

Що може зробити кожен для збереження його?
Слідуйте банальним правилам: викидати сміття в положене місце, використовувати менше пластику, сортувати непотріб.

 

Вправа 204

Уставте замість пропусків потрібні букви. Поясніть написання ненаголошених голосних.
Природа, у якій вам, молодим, доведеться жити, забруднюється, піддається руйнуванню, знищується. Чи багатьом із вас пощастило бачити прозору річкову воду, чистий пісок, насолоджуватися тишею без ревіння моторів, дихати чистим повітрям?

На сьогодні стан навколишнього середовища у світі науковці оцінюють як незадовільний. Треба негайно діяти.

Яку проблему порушено в тексті?
У тексті порушено актуальну проблему – забруднення навколишнього середовища.

Розкажіть, що ви робите для поліпшення ситуації.
Я сортую сміття, викидаю його в потрібне  місце, заміняю пластикові пакети на багаторазові, активно допомагаю із прибиранням водоймищ.

 

Вправа 205

Доповніть речення. Складіть подібне речення.

  • Щоб визначити е чи и писати в слові веселковий необхідно дібрати перевірне слово із незмінним коренем – «веселка».
  • Щоб визначити, яку букву писати в слові дистанція необхідно перевірити його за словником, адже воно іншомовного походження.

 

Вправа 206

І Уставте пропущені букви, поясніть написання.

  • Безпека життєдіяльності (префікс без- із літерою е),
  • цифрове середовище (и , бо «цифра», середовище корінь ере);
  • достовірність джерела (корінь із ере);
  • правило велосипедиста (перевірка за словником);
  • фінансові ресурси родини (перевірка за словником, бо іншомовне);
  • ощадливе використання (1- перевірка, префікс ви – із и, від слова «користь»);
  • повторне перероблення вторинної сировини (префікс пере – із літерами е, сировина – перевірка за словником);
  • правильне харчування (від слова «правила»).

 

Складіть речення з трьома–чотирма поданими словосполученнями.

  1. Коли їдете по дорозі не забувайте про правила велосипедиста.
  2. Важливо підтримувати повторне перероблення вторинної сировини.
  3. Ощадливо використовуйте ресурси електроенергії.

 

ІІ Випишіть з орфоепічного словника п’ятнадцять нових для вас слів.

Абітурієнт, абсорбент, вабити, гавань, гадка, дайджест, ебоніт, евкаліпт, ефервізм, іврит, ігумен, кадетська, ладан, лазня, фабула.

Складіть речення з трьома з них.

  1. Після закінчення школи я стану абітурієнтом.
  2. Ми зустріли ігумена в церкві.
  3. У світі є мова – іврит.

 

Есе «Як людина впливає на довкілля»

Ми – люди і є частиною довкілля, тому безпосередньо впливаємо і взаємодіємо з ним. Як саме? Ну, наприклад, актуальна проблема – забруднення. Острови сміття в океані це результат діяльності людей, масове забруднення повітря через нанотехнології, танення льодовиків, яке трапилось через нас. До чого воно приводить? Із льоду починає виділятися метан, який впливає на атмосферу землі, а це є чинником для повенів, землетрусів, природніх катаклізм. Тому, це приклад того, як працює екосистема землі.

Отже, насмітивши в «своєму домі» – гірше буде вам.

 

Вправа 207

Чи варто піклуватися про правильну вимову слів, якщо тебе й так розуміють?

Авжеж правильно, тому що це наш розвиток упершу чергу. Те, як ми позиціонуємо себе в суспільстві – так нас і сприйматимуть. Існує мистецький світ, світ культури, де тебе не приймуть, коли ти мінімально не вмієш доцільно й влучно висловити свою думку.

 

Вправа 208

Прочитайте вголос епіграфи. Зверніть увагу на вимову шиплячих. Як ви розумієте значення вислову «радіти кожному дню та насолоджуватися кожною миттю»?

Радіти потрібно всьому в житті, навіть, якщо це важко. Доля дає нам всі ситуації не просто так, це досвід і емоції. Ніхто не знає коли ці «миті» можуть закінчиться, тому головне цінувати їх.

 

Вправа 209

Прочитайте виразно тексти. Визначте, який звук авторки використовують для зображення картин природи.
Використовують р та с

Розкажіть, які картини постають  у вашій уяві, коли ви читаєте ці тексти.
У першому тексті в уяві ранок весни, трохи прохолодний, сонячний.
У другому – серпневий сонячний вечір, коли сідає сонечко.

 Здійсніть спостереження: покладіть пальці на гортань і вимовте почергово звуки [р], [с]. Під час вимови якого звуку ви відчули напруження голосових зв’язок?
Я відчув напруження у зв’язках на звуку «р».

Повправляйтеся у вимові інших приголосних, наприклад, [б], [п], [в], [ф]. Зробіть висновок, чому звуки називають дзвінкими і глухими.
Дзвінкими називають коли наші зв’язки працюють, ми відчуваємо горлом ці звуки , а інші – глухі.

 

Схарактеризуйте приголосні у виділених словах, користуючись таблицею на с. 87.

Радуюсь:
-дзвінкі: д;
-глухі: с.

Раннім:
-усі мякі.

Ренкладом:
-дзвінкі: д, інші – мякі.

Серпень:
-глухі: с, п, мякий н.

Стежка:
-глухі: с, т, дзвінкий – ж;

Стелився:
-глухі: с, т.

 

Вправа 210

Прочитайте речення, дотримуючись орфоепічних норм.
Виз начте речення, що допоможе запам’ятати всі глухі приголосні української мови. Запишіть його в зошити. Запам’ятайте, адже це допоможе вам у подальшому.
Цап хоче фісташок.

 

Вправа 211

І Прочитайте слова. На  якому уроці ви їх використовуєте?
На  уроках географії.

Доповніть перелік ще чотирма-п’ятьма словами, схарактеризуйте в них приголосні.
Місто, комета, космос, озеро.

 

ІІ Запишіть слова у два стовпчики:

  • ті, що починаються із дзвінкого приголосного:
    галактика, зірка, життя.
  • ті, що починаються з глухого приголосного:
    система, планета, країна, сузір’я, пустеля, степ, тепло.

Вправа 212

Замініть у словах першої колонки початковий приголосний парним йому глухим або дзвінким, а в словах другої колонки — кінцевий приголосний.
холод, час, ґава, фриб, шило, дороб, пити.

Наведіть два–три подібні приклади.
Мак – рак, піч – ніч.

Вправа 213

За пишіть слова, подані у транскрипції. Схарактеризуйте приголосні звуки.

Син – синь, стан – стань, раса – ряса, сад – сядь.

Приголосні м`які та тверді.

 

Вправа 214

Прочитайте виразно вірш. Розкажіть про вимову приголосних у виділених словах. Випишіть із тексту слова з пропущеними буквами. Запишіть їх відповідно до орфографічних правил.

Видноколо, красень-вітер, трепетно, стомлений, шелестіти, вершків, оберіг.

  • Бояться – т м’який, с м’який , б твердий.
  • Біг – б м’який , г твердий.
  • Вершків – в , р тверді, к м’який.
  • Оберіг – б твердий, г твердий, р м’який .

 

Вправа 215

Розгляньте таблицю. Розкажіть за нею про правила уподібнення приголосних в українській мові. Відповідь ілюструйте прикладами з довідки на с. 89.

  1. Вохкий, екзамен, айсберг.
  2. Пісня, різні.
  3. Зсув, розжеврітися.

Вправа 216

Розподіліть слова у дві колонки:

  • слова з уподібненням приголосних, що можна перевірити за допомогою зміни форми слова або добором спільнокореневих слів:
    полегшення, вогкий, мигтить, боротьба, бігцем.
  • слова, написання яких можна перевірити лише за орфографічним словником:
    якби, екзамен, дігтяр, екзотика, нігтик, кігті, Вишгород.

 

Вправа 217

Запишіть слова, обравши потрібний варіант написання. Усно складіть словосполучення з наведеними словами.

Вогко, просьба, Великдень, кігті, стерегти, зцідити, легко, лічба, змогти, аякже.

 

Вправа 218

І Складіть карту пам’яті «Приголосні тверді й м’які, дзвінкі й  глухі».

  • Тверді – «Де ти з`їси ці лини Ядзю плюс р»
  • М’які – Те що й тверді після ь,і,я,ю,є (+ й)
  • Дзвінкі – «Дзиґа «Дж – газда біжи!»
  • Глухі – «Чук пише ці фокуси тихо».

 

ІІ Складіть і запишіть троє-четверо речень, усі слова в яких починалися б однаковими буквами.

  1. Пішли по пироги !
  2. Сестро, спечи смачні солодкі слойки.
  3. Радій різній роботі.

ІІІ Прочитайте текст. Чи всі принади липня назвала авторка? Напишіть продовження тексту або опишіть принади осені.

У липні цвітуть поля квітів, які мерехтять різними кольорами. Пахне медом. Можна їсти смачні овочі: свіжі помідорчики та огірочки. Купатися на річці вдень, а вечері зустрічати сонячні та затишні заходи сонця.

Оцінка
( Поки що оцінок немає )
Поділитись в соцмережах
Додати коментар