Урок-практикум. Які бувають глобуси. Що і як позначено на глобусі. 6 клас – географія. Гільберг

§6. Урок-практикум. Які бувають глобуси. Що і як позначено на глобусі

Тут міста, країни, скелі, океани і пустелі,

Гори, ріки і моря – мандрувати буду я!

Щоб по світу мандрувати, не виходжу я із хати,

Не сідаю у автобус, а беру у руки…

Загадка

  • Що таке умовні знаки? Які ви знаєте умовні знаки?
  • Пригадайте основні сторони горизонту За допомогою яких ліній їх можна визначити на глобусі?
  • Що є орієнтиром для початку визначення напрямів: південь-північ, захід-схід?

Які бувають глобуси.

Глобус є тримірною кулястою моделлю, за допомогою якої можна починати свої пізнання про навколишній світ. Політичні глобуси покажуть нам розташування країн, фізичні – будову земної кори. Тектонічні глобуси потрібні для розуміння процесів руху земних платформ і плит, а також наслідків їхніх зіткнень. Глобуси тваринного і рослинного світу дадуть уявлення про флору та фауну нашої планети. Крім глобусів Землі, є й глобуси інших небесних сфер, серед яких наше Сонце, Місяць, Марс, Венера та інші планети, супутники. Отже, глобуси поділяють на загальногеографічні та тематичні.

Глобус загальногеографічний, або фізичний, демонструє природу, насамперед – рельєф суходолу та морського дна. На фізичному глобусі зображено материки, океани, моря, острови, гори та рівнини, водойми суходолу тощо. Він демонструє вигляд нашої планети з космосу. Традиційно глобус відтворює також кут нахилу земної осі.

Глобус політичний – найпоширеніший варіант тематичного глобуса. На ньому, крім країн та їх столиць, зображено основні порти та торгові шляхи. Кожна країна для зручності пошуку нанесена своїм кольором, чітко розмежовані кордони, вказані назви великих міст.

Зоряний (небесний) глобус є тривимірною картою зоряного неба, яка призначена для астрономічного вивчення. За його допомогою можна дізнатися про розташування великих планет, різних сузір’їв, а також інших великих небесних тіл. Що стосується їхнього розташування, то вони нанесені на ту ділянку на глобусі, де цей об’єкт можна дійсно побачити безпосередньо із Землі.

Рельєфний глобус створений пізніше за інші. Використовується для дослідницької роботи геологів, спелеологів та фахівців інших професій, які займаються вивченням рельєфу місцевості. Крім гірських текстур, тут також вказані плато, печери, пустелі та інші фізичні об’єкти, які можуть дати характеристику рельєфу нашої планети.

Розгляньте політичний глобус і з’ясуйте, яким кольором на ньому зображено Україну. Потренуйтеся в парі показувати на глобусі відомі вам країни світу.

До тематичних глобусів належать також кліматичні, тектонічні глобуси, глобуси рослинного та тваринного світу.

Оскільки глобус правильно передає форму Землі, зображені на його поверхні географічні об’єкти показано без спотворень – їх форма та розміщення відповідають дійсності. Вони лише зменшені в багато мільйонів разів, на що вказує масштаб. Через велике зменшення на глобусі показують не всі географічні об’єкти, а лише найбільші або найважливіші.

Географічні рекорди

Глобус із страусового яйця (мал. 1). Це найстаріший глобус із зображенням Америки, який було виконано з половинок яйця страуса, склеєних між собою. Всі зображення було зроблено на шкаралупі та покрито фарбою синього кольору. Авторство цього глобуса встановити не вдалося. Проте деякі дослідники вважають, що до його виготовлення був причетний Леонардо да Вінчі.

Урок-практикум. Які бувають глобуси. Що і як позначено на глобусі. 6 клас - географія. Гільберг
Мал. 1. Глобус із страусового яйця

Використовуючи додаткові джерела інформації та розповідь учителя або вчительки, складіть інформаційну листівку у якій вкажіть, що зображується на загальногеографічних глобусах та які бувають тематичні глобуси.

Покажіть на глобусі материки та океани. Зробіть висновок про співвідношення площі водної поверхні й суходолу.

Практична робота: Умовні знаки на глобусі. Визначення напрямів на глобусі

Мета: навчитися знаходити інформацію на глобусі, користуючись умовними знаками, визначати напрями на глобусі; працювати з телурієм та контурними картами.

Обладнання: контурна карта світу, глобус, телурій, карти шкільного атласу.

Хід роботи

1. Знайдіть на глобусі Північний та Південний полюси, а також екватор.

2. Визначте та назвіть материки:

  • а) повністю розташовані у Північній півкулі.
  • б) повністю розташовані в Південній півкулі.
  • в) розташовані частково у Північній, частково – у Південній півкулі.

3. Знайдіть на фізичному глобусі: гори Гімалаї, Середземне море, Амазонську низовину. Як їх позначено на глобусі?

4. Користуючись політичним глобусом, знайдіть і покажіть на ньому Україну.

  • А) Визначте, у якому напрямку від нашої держави розміщені такі країни: Молдова, Польща, Франція, Велика Британія, Фінляндія, Італія.
  • Б) Знайдіть на фізичному глобусі материки Австралія та Північна Америка. Визначте, в якому напрямку від Австралії розташована Північна Америка.

5. Покажіть на глобусі Західну та Східну півкулі. Знайдіть ці півкулі та назвіть океан (океани):

  • а) розташовані тільки в одній півкулі;
  • б) розташовані в обох півкулях (Західній та Східній).

6. Знайдіть на карті світу міста Нью-Йорк (США) та Токіо (Японія).

Виміряйте лінійкою довжину лінії, що сполучає ці дві точки. Зробіть те саме, використовуючи глобус. Чи відрізняється довжина цих ліній на карті та глобусі? Зробіть висновок.

7. Знайдіть на карті світу міста Кейптаун (Південно-Африканська Республіка) і Сідней (Австралія).

Проведіть на контурній карті лінію між цими містами. Потім зробіть те саме, використовуючи глобус. Через які великі географічні об’єкти проходить лінія між цими містами?

8. На карті та глобусі знайдіть точку, де перетинаються екватор і початковий меридіан. Знайдіть цю саму точку на глобусі. Наведіть приклади географічних об’єктів, що розташовані на північ, південь, захід, схід від цієї точки.

9. Протяжність Чорного моря із заходу на схід приблизно 1200 км. Скільки таких морів, як Чорне, може вміститися вздовж екватора? Придумайте для своїх однокласників та однокласниць завдання, подібне до цього.

Перевіряємо себе

1. Чи змогли б ви використати на уроці фізичний глобус світу, що вироблений в іншій країні, не знаючи її мови?

2. Назвіть сторони горизонту, на які вказують стрілки.

Урок-практикум. Які бувають глобуси. Що і як позначено на глобусі. 6 клас - географія. Гільберг Урок-практикум. Які бувають глобуси. Що і як позначено на глобусі. 6 клас - географія. Гільберг

3. Проведіть самооцінку своїх досягнень.

  • Мені все було зрозуміло.
  • В роботі були труднощі.
  • Було багато незрозумілого.

Підготуйте повідомлення на тему: «Унікальні глобуси Землі». Перегляньте відео про глобус. Що з переглянутого вам уже відомо? Що нового ви дізналися?

Зміст

Оцінка
( 2 оцінки, середнє 1.5 з 5 )
Поділитись в соцмережах
Додати коментар