Як утворюється вітер та яке його значення. 6 клас – географія. Гільберг

§26. Як утворюється вітер та яке його значення

Якщо не можна вітер змалювати, прозорий вітер на ясному тлі – змалюй дуби, могутні і крислаті, котрі од вітру гнуться до землі…

Ліна Костенко, українська письменниця

  • Прочитайте слова Ліни Костенко. Спробуйте і ви уявно намалювати вітер.
  • Пригадайте, що таке вітер. Що ви знаєте про вітри своєї місцевості?
  • Коли люди скаржаться на відсутність вітру, а коли він завдає їм проблем?
  • Пригадайте, як відбувається процес нагрівання повітря. Яке повітря легше – тепле чи холодне?

Яке значення вітру. 

У кожного народу вітер називають по-своєму. Напевно, жодна стихія не може похвалитися таким достатком оригінальних назв: козяча борода, кур’єр, косоокий Боб, небіжчик, вітер змін.

У давнину вітри поділяли на «добрі» (наприклад, «святе повітря» – сприятливий, попутний вітер) і «злі», найбільш яскравим утіленням яких є вихор. Коли довго не було вітру, жниці просили допомоги у журавля.

Це цікаво. 14 липня – Свято Вітру. Стрибог (Посвистач, Позвізд) – бог повітряного простору, від якого залежить погода. Вшановували його хлібом, варениками, якими пригощали чотирьох вітрів біля води.

У народі кажуть «Вітер надворі – радість і горе». Обговоріть у групі, яка користь від вітру та які проблеми він може спричинити. Як підказку використайте прислів’я.

  • Вітер віє, хоч не знає, що погоду він міняє.
  • Вітер подме – і сліди замете.
  • Вітер добрий при стозі, а злий – при морозі.
  • Вітер не піймаєш, дим не заховаєш.
  • Натягай вітрила, поки вітер віє.
  • Не море топить кораблі, а вітер.
Як люди використовують вітер?

Чому дме вітер. 

Атмосферне повітря перебуває в постійному русі.

Розгляньте в парі схему «Утворення вітру» (мал. 1) та прочитайте пояснення до неї. Укажіть причину виникнення вітру.

  1. Нагріте від земної поверхні повітря стає легшим і піднімається вгору. Щільність повітря біля земної поверхні зменшується, тому і зменшується тиск на поверхні.
  2. На висоті повітря розтікається, охолоджується, стає важчим і опускається в сусідніх областях. Там тиск на земну поверхню збільшується.
  3. Холодне повітря з областей більш високого тиску починає рухатися над поверхнею землі в область з більш низьким тиском. Так виникає вітер.

Вітер – горизонтальне переміщення повітря з області високого атмосферного тиску в область низького.

Утворення вітру
Мал. 1. Утворення вітру

Розгляньте схеми, на яких буквами позначені населені пункти. З’ясуйте, у якому напрямку буде дути вітер у кожному варіанті.

у якому напрямку буде дути вітер

Чим характеризується вітер. 

Основні характеристики вітру – напрям, сила і швидкість. Напрямок і силу вітру визначають за допомогою флюгера (мал. 2), який установлюють на щоглі висотою 10-12 м. Флюгер складається зі стрілки – флюгарки, що вільно обертається на осі й завжди гострим кінцем показує напрямок, звідки дме вітер.

Флюгер
Мал. 2. Флюгер

Напрям вітру визначають по тій стороні горизонту, звідки він дме. Наприклад, північний вітер дме з півночі на південь, південно-східний – з південного сходу на північний захід.

Швидкість вітру залежить від різниці атмосферного тиску між місцем, звідки він дме, і місцем, куди він дме. Що більша різниця в тиску, то вища швидкість вітру й більша його сила. Вимірюють швидкість вітру в метрах за секунду (м/с). Для вимірювання швидкості вітру використовують прилад анемометр (мал. 3).

Анемометр
Мал. 3. Анемометр

Силу вітру визначають у балах за 12-бальною шкалою Бофорта. 1 бал приблизно дорівнює 2 м/с (табл. 1). При штилі швидкість вітру не вища за 0 м/с. Вітер, швидкість якого понад 29 м/с, називається ураганом.

Таблиця 1. СПІВВІДНОШЕННЯ ШВИДКОСТІ ТА СИЛИ ВІТРУ

Швидкість вітру

Сила вітру в балах Бофорта

Назва вітру

Дія вітру

0

0

штиль

Дим піднімається вгору вертикально

1

1

тихий

Дим трохи відхиляється. Шелестить листя дерев

4-5

3

слабкий

Помітно хитаються невеликі гілки дерев. На поверхні води утворюються легкі хвилі

6-8

4

помірний

Хитаються гілки дерев

9-10

5

свіжий

Ледве помітно нахиляються тонкі й середні дерева

11-12

6

сильний

Хитаються середні стовбури дерев. Вітер свистить у вухах

13-15

7

міцний

Гудуть дроти. На гребенях хвиль з’являються пінисті баранчики

16-18

8

дуже міцний

Гнуться великі дерева, ламаються тонкі гілки. Затримується рух людини проти вітру

19-21

0

шторм

Вітер зриває димарі, черепицю з дахів, ламає великі дерева

22-25

10

сильний шторм

Вітер зриває дахи з будинків, вириває з корінням дерева

26-29

11

жорстокий шторм

Вітер завдає великих руйнувань

Понад 30

12

ураган

Вітер завдає спустошень

Використовуючи шкалу Бофорта, встановіть відповідність між швидкістю вітру та його характеристикою: 1) 22,5-24,3 м/с; 2) 32-33 м/с; 3) 1,4-1,6 м/с; 4) 4,3-4,8 м/с; 5) 11,2-11,6 м/с; а) ураган; б) сильний шторм; в) сильний; г) помірний; д) штиль; е) слабкий.

Які бувають вітри. 

Усі вітри поділяють на три групи (мал. 4).

Види вітрів
Мал. 4. Види вітрів

Жаркого літнього дня берег водойми та водний простір прогріваються неоднаково. Оскільки вода нагрівається довше, ніж суходіл, повітря над нею важче, тож тут утворюється область високого тиску. Суходіл швидше прогрівається, тепле повітря піднімається вгору, створюючи область низького тиску.

З водойми на суходіл дме легкий вітерець – це денний бриз (мал. 5, а). Уночі суходіл швидко охолоджується, холодне повітря над ним стискається, тиск зростає. Нагріта за день вода віддає тепло набагато повільніше, тому повітря над нею тепліше, ніж над суходолом, відповідно й тиск менший. Повітря із суходолу переміщується до водойми. Так виникає нічний бриз (мал. 5, б).

а – морський бриз (денний); б – береговий бриз (нічний)
Мал. 5: а – морський бриз (денний); б – береговий бриз (нічний)

Моряки вітрильного флоту використовували це явище. Кораблі відпливали з порту вночі, коли дув нічний бриз до моря, а поверталися в порт, коли дув денний бриз.

Користуючись додатковими джерелами інформації, дізнайтеся, які ще є місцеві вітри та за яких умов вони виникають. Підготуйте інформаційну листівку.

Сезонні вітри – мусони, спостерігаються зазвичай у тропічному поясі. Слово «мусон» походить від арабського мавсум («сезон»). Узимку мусон дме із суходолу в бік океану, влітку – навпаки. Літні мусони насичені вологою, оскільки зароджуються над океаном. Тому вони здебільшого приносять із собою атмосферні опади, що особливо яскраво проявляється на сході та півдні Євразійського материка.

З постійними вітрами ви ознайомитеся в 7 класі.

Відновіть ланцюжок причинно-наслідкових зв’язків, які пояснюють утворення вітру:
  • А) утворення вітру;
  • Б) різниця у нагріванні моря і суходолу;
  • В) різниця в тиску.
Це цікаво. Найбільш вітряним місцем на нашій планеті визнано затоку Співдружності в Антарктиді, де вітер дме постійно, а його швидкість рідко буває нижчою за 240 км/год.
Щоб мати наочне уявлення про вітри, які переважають на будь-якій території, будують особливі діаграми – рози вітрів. Їх можна будувати для будь-якого проміжку часу – місяця, сезону року, цілого року.

Практикум: будуємо розу вітрів

Мета: навчитися будувати розу вітрів (мал. 6) та аналізувати її.

Вам знадобляться: лінійка, олівець, гумка, календар спостережень за погодою за місяць у вашій місцевості (можна скористатися інформацією на сайті https://pogoda33.ua/).

Хід роботи

  1. За даними календаря погоди за місяць визначте число днів без вітру й запишіть його в кружечку в центрі рози вітрів.
  2. Порахуйте кількість вітрів різного напрямку. Запишіть у зошиті в таблицю й позначте на розі вітрів.
  3. З’єднайте всі точки.

Зробіть висновок (вкажіть, вітри яких напрямків переважали цього місяця).

Моделювання. «Проєктування місця розміщення підприємства, яке викидає шкідливі речовини в атмосферне повітря, у своїй місцевості, з урахуванням рози вітрів».

Роза вітрів
Мал. 6. Роза вітрів
  1. Проаналізуйте у групі розу вітрів для вашої місцевості. Вкажіть сторону горизонту, де потрібно розмістити промислові підприємства, щоб вони менше забруднювали повітря.
  2. Обґрунтуйте свою думку. Зробіть висновок.

Коротко про головне

Основна причина виникнення вітру — нерівномірний розподіл атмосферного тиску. Основні характеристики вітру: напрямок, сила, швидкість. Напрямок вітру визначається стороною горизонту, звідки він дме. До місцевих вітрів належать: бриз, гірсько-долинний, фен, бора. Бризи виникають біля водойм і змінюють свій напрямок двічі на добу.

Перевіряємо себе

  1. Визначте за допомогою фрагмента карти погоди в атласі, який напрям вітру переважає в м. Києві. Яка його сила?
  2. Підготуйте презентацію (повідомлення, замітку) «Як людина використовує вітер».
  3. Відпочивальники, прогулюючись узбережжям Чорного моря, помітили, що вітер дме з суходолу на море. З’ясуйте, який це був час доби. Яку назву має цей вітер?
  4. Складіть пам’ятку «Правила поведінки під час сильного вітру».
  5. Оцініть свою діяльність на уроці. Назвіть три моменти, які у вас вийшли добре, і запропонуйте одну дію, яка покращить вашу роботу на наступному уроці.
Зробіть флюгер власноруч. Скористайтеся інструкцією з книжки Галини Шмідт та Галини Манів «Секрети вітру».

Зміст

Оцінка
( Поки що оцінок немає )
Поділитись в соцмережах
Додати коментар