Що допомагає вивчати Землю. 6 клас Географія Гільберг

§2. Що допомагає вивчати Землю

Справжня і законна мета всіх наук полягає в тому, щоб наділяти життя людське новими винаходами та багатствами.

Френсіс Бекон, англійський учений, політик

  • Прочитайте слова англійського вченого Френсіса Бекона. Поясніть їх як географ.
  • Пригадайте, що допомагало вам проводити дослідження.
  • Що таке винахід?

Які прилади використовують географи для проведення досліджень. 

Для вивчення природних об’єктів та явищ географи широко використовують різноманітні прилади. Поряд із традиційними (пригадайте ті, з якими ви вже знайомі) з’явилися і сучасні прилади (мал. 1).

Навігатор, Радар, електронний далекомір, батискаф
Мал. 1. Сучасні прилади

У різних куточках Землі крок за кроком збирають інформацію геологічні експедиції, морські наукові судна, автоматизовані метеорологічні станції. Фахівці з різних галузей географії щодня отримують відомості від космічних супутників. На основі цієї різноманітної інформації створюються сучасні електронні карти, передбачаються природні явища та розвиток природних процесів різних територій.

Дізнайтеся, які пристрої використовують географи для проведення досліджень. Запишіть у зошит ті, які вас найбільше зацікавили.

Якими методами досліджень користуються географи.

Пригадайте, які методи дослідження ви знаєте. Які з них ви використовували?

Методи географічних досліджень поділяють на традиційні та сучасні (мал. 2).

Що допомагає вивчати Землю. 6 клас Географія Гільберг
Мал. 2. Методи географічних досліджень

Подумайте, чому традиційні методи отримали такі назви. Спробуйте навести приклади досліджень, де б їх використовували. Скористайтеся підказкою.

До сучасних методів дослідження належать:

  • ГІС-моделювання – високотехнологічний процес створення моделі місцевості певної території в середовищі геоінформаційних систем;
  • аерокосмічний метод – дистанційний метод дослідження з використанням технічних засобів. За допомогою нього вивчають природні комплекси, рельєф Землі, створюють карти будь-якої місцевості;
  • геофізичні дослідження проводять для пошуку джерел водопостачання, термальних вод, вивчення родовищ корисних копалин. Вони можуть проводитися в аеро- і космічному варіантах, з поверхні землі, у водному середовищі;
  • геохімічний метод дає можливість визначити відносний вік гірських порід, наявність хімічних елементів у будь-яких природних матеріалах.

Географи проводять дослідження, дотримуючись певної послідовності. На початку складають план робіт, вивчають наявні матеріали, розробляють гіпотезу для дослідження, ставлять цілі та завдання. Другий етап включає вивчення місцевості, взяття проб, проведення експериментів, фіксування даних у щоденниках. Далі інформація обробляється, проводяться дослідження в лабораторіях.

Ознайомтеся з дослідженням, яке проводили медичні працівники. З’ясуйте, які методи вони використовували. Які з них використовують географи?

Лікар досліджував причини поширення туберкульозу в регіоні X. Місця, де виникали спалахи хвороби, він наносив на карту; спостерігав, як змінювалася динаміка захворювань з часом. Отримані дані фіксував та узагальнював.

Яке значення винаходів для людства. 

Наше щоденне життя оточене безліччю речей, створених людьми. Упродовж століть людство рухалося від найпростіших до дуже складних винаходів (мал. 3). Наведіть власні приклади.

Українці – багатогранна й талановита нація. Щороку вітчизняні вчені створюють тисячі винаходів.

Які ви знаєте винаходи? Яке їх значення для людства?

винаходи людства лампочка, повідомлення
Мал. 3. Винаходи людства

Одні винаходи відразу втілюються в життя, інші проходять складний шлях, доки здобудуть заслужене визнання. Одні заявляють про себе на весь світ, інші стають лише проміжним етапом для нових відкриттів.

Дізнайтеся, які винаходи здійснили українські вчені-географи. Підготуйте інформацію про один з них.

Імена наших співвітчизників відомі не тільки в Україні, а й у всьому світі. Учені зробили неоціненний внесок у світову науку. Щорічно в третю суботу вересня в нашій країні відзначають День винахідника і раціоналізатора.

У 6 класі на уроці географії зав’язалася дискусія. На запитання вчителя «Чи можуть бути небезпечними винаходи та відкриття?» частина учнів та учениць відповіла «так», а частина – «ні». Яку позицію займете ви? Наведіть приклади, аргументи. Відповідь обґрунтуйте.

Які є джерела географічної інформації. 

Джерел географічної інформації є дуже багато (мал. 4).

Джерела інформації – це інструменти для здобуття знань, доступу до інформації та її пошуку.

Найдавнішим і найважливішим джерелом є географічна карта. Сьогодні широко використовуються електронні карти.

До сучасних джерел інформації належать географічні інформаційні системи (ГІС). Важливою складовою ГІС є аерокосмічна інформація, дані аеровізуальних спостережень, наземних датчиків тощо. Геоінформаційні системи, можливо, найточніше відображують просторові дані.

Що допомагає вивчати Землю. 6 клас Географія Гільберг
Мал. 4. Джерела географічної інформації

Джерелами географічної інформації є краєзнавчі дослідження та описи рідного краю, міст та інших населених пунктів. До них також належать описи подорожей, туристичних та альпіністських маршрутів, екскурсій, музейні експозиції.

Використовуючи різноманітні джерела інформації, підготуйте лепбук «Географи-краєзнавці та їхні дослідження».

  • Зайдіть за покликанням на Музейний портал та відвідайте один із музеїв, де можна почерпнути географічну інформацію. Які музеї є у вашому населеному пункті? У яких із них можна отримати географічну інформацію?
  • Які джерела географічної інформації є у вас удома?

Уявіть, що вам запропонували очолити експедицію в малодосліджений регіон Землі – Антарктиду. Географів яких спеціальностей запросили б в експедицію? Свій вибір обґрунтуйте.

Коротко про головне

Учені-географи у своїх дослідженнях використовують традиційні й сучасні методи та прилади. Щороку українські вчені створюють тисячі винаходів. Існує багато джерел географічної інформації, основним систематизованим джерелом є підручник.

Перевіряємо себе

1. Які методи використовуються в географічних дослідженнях? Відповідь проілюструйте прикладами.

2. Подискутуйте: «Що й навіщо вивчати сучасним географам, коли на Землі вже “все відкрито”?»

3. Напишіть коротке есе «Що мене найбільше вразило в музеї?», поділіться інформацією з однокласниками та однокласницями.

4. Оцініть свою роботу на уроці, доповнивши речення.

  • Сьогодні я дізнався/-лася…
  • Було цікаво…
  • Було складно…
  • Мені захотілося…

Ознайомтеся з одним із географічних відкриттів (досліджень) з книги Анни Клейборн «Історія географічних відкриттів і досліджень». Поділіться враженнями з друзями.

Зміст

Оцінка
( Поки що оцінок немає )
Поділитись в соцмережах
Додати коментар