Розділ І. Земля на глобусі й карті
Тема 1. Глобус – модель Землі
§4. Яка форма й розміри Землі
Глобус – зменшена модель Землі.
Мартін Бегайм, німецький науковець, творець найстарішого із збережених до наших днів глобуса
- Пригадайте, яку форму мають планети Сонячної системи.
- Що таке глобус? Чи доводилося вам користуватися глобусом? Які бувають глобуси?
Яку форму має Земля.
Наша планета – Земля, як і інші планети Сонячної системи, має кулясту форму. Проте ця куля не ідеальна, дещо сплощена біля полюсів. Крім того, поверхня Землі має глибокі океанічні западини та материки, особливо з високими гірськими системами, що дають значні відхилення від ідеальної кулі. Тому форму нашої планети неможливо повністю порівняти з будь-якою геометричною фігурою. Вчені таку форму Землі назвали геоїдом.
Геоїд – уявна фігура, властива Землі.
Дізнайтеся, що означає слово «геоїд». З якої мови воно запозичене?
Що нам демонструє глобус.
З курсів «Пізнаємо природу», «Довкілля» чи «Природничі науки» в 5 класі ви пам’ятаєте, що найкраще передає уявлення про форму Землі глобус. Це об’ємна модель Землі, зменшена в багато мільйонів разів. Глобус дає можливість точно уявити форму нашої планети. На ньому немає спотворень, а отже, точно показано форму та розміри великих об’єктів, а також відстані й напрямки. Можна побачити правильні обриси материків, океанів, морів, островів та інших об’єктів. Проте зображення на глобусах дуже узагальнені, не позначені невеликі географічні об’єкти, і на ньому неможливо одночасно побачити всю поверхню Землі.
Назвіть можливості глобуса, які не може виконати географічна карта.
Ви часто будете використовувати глобус, щоб виконувати різні навчальні завдання.
Поясніть значення слова «модель». Порівняйте об’єкти та їх моделі.
Наприклад: модель літака і справжній літак, лялька – модель людини, будинок – модель будинку.
Чому ми використовуємо моделі замість реальних об’єктів? Поясніть на прикладі глобуса.
Модель Землі – глобус – обертається навколо осі стрижня. Насправді ж ця вісь уявна. Її не можна побачити, а реально тільки математично обчислити.
На глобусі видно, що вісь має нахил. Точки, де земна вісь проходить через земну кулю, називають полюсами. Верхня точка – це Північний полюс, а нижня – Південний полюс. Рівно посередині між полюсами земну кулю перетинає ще одна уявна лінія – екватор.
Дізнайтеся значення та походження слова «екватор».
Екватор поділяє нашу планету на дві рівні півкулі: Північну (з Північним полюсом) і Південну – з Південним полюсом.
Лінії на глобусі, що проходять через Північний та Південний полюси, називають меридіанами. Усі меридіани мають однакову довжину і форму півкола. Нульовий меридіан обраний довільно – Гринвіцький меридіан, що проходить неподалік Лондона.
Лінії, проведені паралельно екватору, – паралелі. Екватор – уявна лінія на земній поверхні, найдовша паралель, отримана при уявному поділі земної кулі на дві рівні частини.
Меридіани вказують напрям північ-південь, а паралелі – захід-схід. Ці лінії уявні, їх немає на поверхні Землі.
Розгляньте малюнок 1. Назвіть елементи, позначені цифрами. Який із полюсів розміщений на материку?
На справжній поверхні Землі полюси, екватор, паралелі та меридіани не позначені. Як і земна вісь, вони існують лише уявно й можуть позначатися тільки на глобусі та географічній карті.
Які розміри Землі.
Сучасні астрономічні дослідження показують, що відстань від центру Землі до полюсів становить близько 6357 км, а від центру до екватора – 6378 км. Отже, радіус полюса на 21 км менший від екваторіального радіуса.
Діаметр Землі становить у середньому 12 742 км. Довжина великого кола, проведеного через обидва полюси, близько 40 009 км, а довжина екватора – 40 075 км (мал. 2). Площа поверхні земної кулі становить 510 млн км2.
Подумайте, де людина перебуває ближче до центру Землі: на екваторі чи на Південному полюсі.
Давньогрецький учений Ератосфен досліджував розміри Землі і 240 року до нашої ери визначив її радіус. Знайдіть інформацію про це відкриття та порахуйте, наскільки точними порівняно з сучасними розрахунками виявилися обчислення вченого.
Розгляньте глобус. Знайдіть на ньому відомі вам географічні об’єкти. Як вони позначені?
Географічні рекорди.
Картографічна компанія «De-Lorme» зі Сполучених Штатів Америки створила унікальний глобус (мал. 3).
Подумайте, у чому переваги та недоліки такого глобуса порівняно зі шкільним навчальним глобусом.
Обговоріть, яке географічне значення кулеподібної форми Землі.
Яке значення подорожі Магеллана.
У 1519-1522 роках португальський мореплавець Фернан Магеллан здійснив першу навколосвітню подорож. Під час цієї експедиції було відкрито багато нових для європейців географічних об’єктів: океанів, морів, островів, проток. Це плавання мало велике значення для вивчення нашої планети. Так, було доведено, що більшу частину поверхні Землі займає Світовий океан, а наша планета має форму кулі.
Визначаємо форму глобуса і порівнюємо її із Землею.
Обладнання: навчальний глобус, рулетка або гнучка лінійка чи сантиметрова стрічка.
Хід роботи
- Виміряйте в сантиметрах довжину лінії по колу, що сполучає полюси.
- Виміряйте в сантиметрах довжину лінії екватора.
- Порівняйте отримані результати.
- Зробіть висновок.
Визначте материк, на якому, рухаючись на схід, не покидаючи його, можна здійснити навколосвітню подорож (перетнувши всі меридіани).
Визначте, які материки та океани розташовані одразу в чотирьох півкулях.
У чому основна перевага та основний недолік глобуса як моделі Землі?
Коротко про головне
Глобус – це об’ємна модель Землі, зменшена в багато мільйонів разів, що найкраще передає уявлення про форму Землі. Глобус точно відображає форму та розміри великих об’єктів, а також відстані й напрямки. Він не змінює вигляд поверхні, а лише показує її зменшену копію.
Перевіряємо себе
- Порівняйте глобус і Землю. Назвіть подібні й відмінні риси.
- Назвіть відмінності між глобусом та картою.
- Ви знаєте, що екваторіальний радіус Землі на 21 км більший, ніж полярний. Чи можемо ми це побачити на глобусі? Відповідь прокоментуйте.
- Підготуйте повідомлення про один із географічних об’єктів, які відкрив Магеллан (за власним вибором).
- Яка отримана на уроці інформація для вас є найцікавішою? Яке запитання залишилося для вас незрозумілим?
Розгляньте уважно картосхему (мал. 4) і фізичну карту шкільного атласу. Назвіть відомі вам географічні об’єкти, через які проходив шлях Магеллана.
За допомогою сервісу «Планета Земля» та інструменту «Накреслити лінію» прокладіть маршрут першої навколосвітньої подорожі.