Як зрозуміти та розвинути
свої здібності

ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ Теми уроків

Розділ 5. Пізнаємо себе і світ

Тема 1. Пізнай свої здібності

§51. Як зрозуміти та розвинути свої здібності

У кожної людини є можливості, завдяки яким вона може досягти фантастичних результатів у певній сфері діяльності.

Браян Трейсі, канадсько-американський письменник із саморозвитку, психолог

  • Які гуртки чи спортивні секції ти відвідуєш? Які із них ти відвідуєш із задоволенням?
  • Що у тебе найкраще виходить?
  • Що тобі подобається робити у вільний час або вихідні дні?
  • Поясни, як ти розумієш слова Браяна Трейсі.

Що таке здібності. 

У кожної людини є здібності до певного виду діяльності. Вони розвиваються із задатків у процесі навчання та виконання практичних завдань. Наприклад, людина, яка має гарну пам’ять, може швидко обробляти великі обсяги інформації. Люди, які мають просторове мислення, захоплюються архітектурою, стають інженерами.

Людина народжується з певними задатками. Це природні особливості, які відрізняють одну людину від інших. Якщо їх розвивати, то можна досягти великих успіхів у будь-якій справі. Прикладами таких задатків є: музикальний слух, чудова пам’ять, спостережливість, витривалість, уява.

Здібність – це індивідуальна властивість особистості, що допомагає їй успішно впоратися з тією чи іншою діяльністю.

Задатки – це природжені, успадковані властивості особистості, які є основою для розвитку здібностей.

Отже, здібності – результат розвитку задатків, які зумовлені спадковістю. Так часто у сім’ї спортсменів дитина також присвячує себе спорту. Син чи донька лікаря, ймовірно, піде стопами батька. Дитина актриси сама згодом спробує себе на великій сцені. Але якщо у когось є задатки до плавання, вони не перетворяться на здібності, якщо ніколи не відвідувати водойми чи басейн.

У групі ознайомтеся з досягненнями українських дітей і дайте відповіді на запитання: Чи можна стверджувати, що здібності – це вроджені якості, чи вони можуть з’являтися протягом усього життя?
Поясни слова Томаса Едісона, американського винахідника: «Якби ми повністю використовували свої можливості, то самі б здивувалися отриманим результатам».

Розгляньте картину української художниці Тетяни Яблонської «На вікні – весна» (мал. 231). Як ви думаєте, які здібності характерні для зображеної на картині дівчинки? Які у неї уподобання? Ким вона може стати у майбутньому? Запропонуйте свою назву картини.

На вікні – весна. яблонська
Мал. 231. Т. Яблонська «На вікні – весна»

Як розвивати здібності. 

Учені з’ясували, що кожен з нас має набір здібностей, які впливають на якість і швидкість роботи.

Обговоріть, для чого людині знати свої здібності.

Від здібностей залежить швидкість, легкість і міцність оволодіння знаннями, вміннями і навичками. Вони дають можливість за рівних затрат сили і часу досягти кращих результатів діяльності. Якщо у людини є технічні здібності, вона цікавиться технікою, конструкторами, відвідує гурток, наприклад робототехніки, її улюблений предмет — технології.

  • Спробуй визначити, до якого шкільного предмету в тебе уже проявилися здібності. Підручник з якого предмету є бажання переглянути у вільний час, самостійно відшукати додаткову інформацію з теми, що зацікавила?

Розрізняють різні види здібностей (мал. 232). Є здібності, які дають можливість досягти високих результатів у різних видах діяльності. Наприклад, спостережливість потрібна і вченому, і лікарю, і досліднику, і художнику, і фотографу.

Види здібностей
Мал. 232. Види здібностей
Назвіть перелік професій, для яких важливі конструкторські (музичні, математичні) здібності.

З розвитком науки і техніки, появою нових професій люди стали проявляти здібності, які не були відомі раніше. Наприклад, з винаходом комп’ютера багато людей проявляють здібності до програмування.

Як розвивати свої здібності?

По-перше, потрібно зрозуміти, що подобається, чим хотілося б займатися. Приділити увагу тим заняттям, які викликають найбільший інтерес. По-друге, важливо зібрати якомога більше інформації про предмет, який цікавить. Наприклад, якщо є задатки до танців, слід дізнатися, які є види танців, зрозуміти їхні перспективи, небезпеки, зваживши всі «за» та «проти». З’ясувати, чи є поблизу гуртки, поцікавитися відгуками. По-третє, розпочати вивчати теорію та практикувати. Теоретична частина дає змогу здобути потрібні знання, а практика дарує безцінний досвід.

Пам’ятай, здібності – це хороший фундамент для подальшого успіху! Розвивай їх!

Як розпізнати здібну, талановиту і геніальну людину. 

Здібності розвинені у всіх людей різною мірою. Розрізняють різні рівні розвитку здібностей (мал. 233). Загальну здібність легко і продуктивно оволодівати різними знаннями і вміннями називають обдарованістю.

Обдарованість – це сукупність здібностей, які дають змогу людині досягти вагомих результатів в одному або кількох видах діяльності.

Обдаровані люди дуже уважні, зібрані, цілеспрямовані, наполегливі. Обдарованість не гарантує успіху, але дає можливості для його досягнення. Вищий ступінь обдарованості у будь-якій діяльності – це талант.

Рівні розвитку здібностей
Мал. 233. Рівні розвитку здібностей

Талант – це наявність такого рівня здібностей, що виділяє людину серед інших.

Талант дає змогу знаходити нестандартні рішення, використовувати незвичайні техніки. Талановитими можуть бути художники, письменники, поети, математики, програмісти, танцюристи, спортсмени, актори, політики, журналісти, модельєри та інші. Для того щоб досягти такого рівня майстерності, потрібно постійно розвивати здібності, працювати, дізнаватися про нове.

Результати діяльності талановитої людини вирізняються оригінальністю. Людству відомо багато людей, які проявили свій талант у науці, техніці, мистецтві тощо.

Наведіть приклади талановитих українців/українок. Підготуйте повідомлення про одного з них.

Вищим рівнем розвитку таланту є геніальність.

Геніальність – це рівень розвитку природних задатків, на якому людина може створювати нове, незвичайне.

Геніями називають тих людей, які, наприклад, відкривають закони природи, винаходять технології тощо. Їхні досягнення мають значення для розвитку всього людського суспільства.

Цікаво. Вольфганг Моцарт виявив свої музикальні здібності вже у трирічному віці. У віці 7 років написав чотири сонати та об’їздив з концертами пів Європи. А майбутній великий математик Блез Паскаль у дитинстві розв’язував різні математичні задачі.
У якому віці, на твою думку, доречно розпочинати розвивати свої здібності?

Поясніть, як ви розумієте прислів’я. Вивчіть те, яке найбільше сподобалося.

  • Хто грамоти вміє, той краще сіє.
  • Хто добре учиться, той буде й добре робить.

Коротко про головне

  • Під здібністю розуміють такі властивості особистості, які допомагають виконувати роботу швидше і якісніше.
  • Рівнями їх розвитку є обдарованість, талант, геніальність. Здібності та задатки взаємопов’язані, але мають різну природу.
  • Задатки ми отримуємо ще до народження, а здібності потребують розвитку.

Перевіряємо себе

  1. Порівняй здібності і задатки. Що між ними спільного і чим вони відрізняються?
  2. Підготуй повідомлення або презентацію про геніальних українців. Розкрий їхній внесок у розвиток суспільства.
  3. Напиши есе «Я і мої здібності».

Дізнайтеся у дорослих, хто у вашій родині мав певні вроджені здібності. Розкажіть про їхні успіхи.

Зміст

Оцінка
( 1 оцінка, середнє 5 з 5 )
Поділитись в соцмережах
Додати коментар