Як розвивати пам’ять та увагу

§52. Як розвивати пам’ять та увагу

Запам’ятовувати вміє той, хто вміє бути уважним.

Семюел Джонсон, англійський письменник

  • Пригадай, які є органи чуття та яке їхнє значення для людини.
  • Який орган керує діяльністю організму? Яку він має будову та значення?
  • Поясни слова англійського письменника Семюела Джонсона.

Що таке пам’ять та яке її значення. 

Одним з результатів роботи головного мозку є формування пам’яті. Пам’ять має велике значення у життєдіяльності людини. Ми запам’ятовуємо інформацію, зберігаємо в пам’яті поняття про речі або явища. Пам’ять дає нам змогу використовувати ці поняття для організації майбутніх дій і поведінки. Пам’ять складається з процесів, які тісно пов’язані між собою (мал. 234).

Процеси пам’яті
Мал. 234. Процеси пам’яті

Уся отримана через слух, зір, дотик, нюх, смак інформація зберігається у пам’яті.

Пам’ять – це здатність мозку накопичувати, зберігати і відтворювати знання, вміння, навички.

Від пам’яті залежить здатність людини до навчання. Використовуючи пам’ять, людина може багаторазово згадувати накопичені відомості і застосовувати їх за призначенням. Отже, завдяки пам’яті в процесі навчання у людини формуються знання, вміння та навички, потрібні для життя.

Які бувають види пам’яті. 

За тривалістю зберігання інформації пам’ять умовно поділяють на короткочасну та довготривалу.

Короткочасна пам’ять триває лише кілька секунд і дає змогу утримувати близько семи елементів інформації. Запам’ятати за кілька хвилин семизначний телефонний номер може майже будь-яка людина, а ось десятизначний – мало хто. Магія семи елементів, які може одночасно охопити наш мозок, знайшла відображення у безлічі казок і приказок у різних народів. Згадай: семеро одного не чекають, сім разів відміряй, сім гномів, сім богатирів, сім п’ятниць на тижні, сім наречених для семи братів тощо.

Короткочасна пам’ять базується на нервових імпульсах, які передають нейрони головного мозку. Вона дуже чутлива до зовнішніх впливів різними подразниками. Наприклад, якщо в момент запам’ятовування інформації людину відволікти, перемкнути її увагу на розв’язання іншого розумового завдання, то інформація, що міститься в цей момент у короткочасній пам’яті, повністю стирається.

Довготривала пам’ять зберігає отриману інформацію впродовж усього життя людини. Усе, що міститься в короткочасній пам’яті понад 30 с, перетворюється на систему довгострокової пам’яті. Найкраще запам’ятовуються події, які викликають у людини сильні позитивні чи негативні емоції (задоволення, страх, ненависть тощо).

На пам’ять згубно впливають шкідливі звички. Алкоголь, наркотики, нікотин порушують роботу головного мозку, руйнують зв’язки між нейронами, які забезпечують запам’ятовування. Під дією шкідливих речовин розумова діяльність поступово слабшає.

Цікаво. Захворювання, пов’язане з повною або частковою втратою пам’яті, має назву «амнезія». Причиною цього можуть бути фізичний або хімічний вплив на мозок, нервові потрясіння і тривоги.
  • Як ти вважаєш, чи існують способи, правила поліпшення пам’яті?

Як краще запам’ятовувати інформацію. 

Кожна людина хоче мати хорошу пам’ять. Для полегшення запам’ятовування і збільшення обсягу пам’яті використовують спеціальну техніку запам’ятовування (мнемотехніку). Вона передбачає: залучення різних органів чуття, що беруть участь у сприйнятті; зосередити увагу; не читати наступне, поки не стало зрозумілим попереднє; багато разів повторювати текст; обрати спосіб розподілу матеріалу – запам’ятовувати цілком чи частинами; використовувати таблиці, схеми, плани.

Поділіться «рецептом» у групі, як ви запам’ятовуєте, наприклад номери телефонів чи автомобілів, тексти, іноземні слова чи будь-яку іншу інформацію.

Маленькі діти запам’ятовують мимоволі. У школярів поступово розвивається довільна пам’ять, її розвиток триває до 25 років. Після 50 років пам’ять починає поступово погіршуватися, але професійні знання і навички зберігаються й у старості.

На роботу мозку і на пам’ять позитивно впливають вітаміни і мінерали, які містяться у продуктах.

Розгляньте зображення продуктів (мал. 235), які поліпшують пам’ять, доповніть його, користуючись додатковими джерелами інформації. Які з них вам найбільше до смаку?
риба.  Помідори.  Авокадо. Броколі.  Чорниці
Мал. 235. Продукти, які поліпшують пам’ять і роботу мозку. 1. Жирна риба. 2. Помідори. 3. Авокадо. 4. Броколі. 5. Чорниці

Складіть раціон харчування «Смаколики для мозку».

Що було б, якби людина не володіла пам’яттю?

Як розвивати увагу. 

Запам’ятовування нової інформації неможливе без повноцінної уваги. Перш ніж запам’ятовувати будь-який текст, треба зосередитися на ньому, сконцентруватися на головній думці, уважно ознайомитися зі змістом. Розглядаючи об’єкт, слід визначити його форму, колір, матеріал, з якого він виготовлений, його призначення тощо.

Увага — це зосередженість діяльності людини в певний момент часу на якомусь об’єкті – предметі, події, образі, міркуванні тощо.

Напевно доводилося помічати, що деякі речі запам’ятовуються швидко, якщо їм приділити увагу. Щоб запам’ятати ім’я під час першого знайомства, потрібно подумати про нього, спробувати уявно його написати, згадати або придумати декілька модифікацій імені. Така незначна концентрація уваги дає змогу надовго запам’ятати ім’я людини.

Основними властивостями уваги є стійкість і зосередженість. Уважність та спостережливість – дуже важливі риси особистості людини. Виконання будь-якої роботи потребує певної уваги, вмілого її розподілу. Цьому потрібно вчитися, розвивати стійку увагу.

Між шестикласниками виникла дискусія. Одна група дотримується думки, що людина може обійтися без уваги, достатньо того, що вона бачить і чує. Інша група вважає, що увага допомагає людям жити, більше знати і вміти. Якої думки дотримуєтеся ви? Відповідь обґрунтуйте.
Цікаво. Давньоримський державний і політичний діяч, полководець Юлій Цезар дивував своєю здатністю виконувати водночас декілька справ. Він володів унікальним розподілом уваги.

Перевірте свою увагу. Упродовж хвилини назвіть цифри від 1 до 20, одночасно записуючи їх у зошит у зворотному порядку. Що менше затрачено часу і допущено помилок, то кращий розподіл уваги.

Майже всі професії потребують підвищених вимог до певних властивостей уваги. Тому дуже важливо розвивати у себе уважність.

Ознайомся з рекомендаціями, як розвивати увагу. Яких з них ти дотримуєшся? Скористайся іншими порадами і ти досягнеш гарних результатів у навчанні.

ЯК РОЗВИВАТИ УВАГУ

  1. Привчай себе працювати у різних умовах і навіть у шумі.
  2. Повправляйся в одночасному спостереженню за кількома об’єктами.
  3.  Тренуйся переключати увагу.
  4. Розвивай у себе силу волі. Дотримуйся принципу «потрібно», а не «хочу».
  5. Чергуй легкі й складні справи, цікаві й не дуже.
    Тренуй свою здатність до концентрації уваги. Що більше ти зібраний/-на, то
    уважніший/-ша.
Цікаво. В індіанських племенах дітей вчили сидіти тихо і дивитися, коли немає на що дивитися, і слухати, коли навколо тихо. Це вважалося найскладнішим. Спробуй і ти.

Коротко про головне

  • Пам’ять – це здатність мозку накопичувати, зберігати й відтворювати знання, вміння, навички.
  • Увага – це зосередженість діяльності людини в певний момент часу на якомусь об’єкті – предметі, події, образі, міркуванні тощо.
  • Увага і пам’ять взаємопов’язані між собою, їх потрібно розвивати.

Перевіряємо себе

  1. Яке значення для людини має можливість накопичувати та використовувати індивідуальний життєвий досвід?
  2. Поясни висловлювання: «Можна дивитися і не бачити, можна слухати і не чути».
  3. Напиши коротке есе «Моя пам’ять».
  4. Оціни свою роботу на уроці. Обери фразеологізм і поясни його.

Шевелити мізками, Краєм вуха, Хлопати вухами.

Оцініть свій обсяг короткочасної пам’яті за допомогою тесту.

Тест на визначення обсягу короткочасної пам’яті

1. Упродовж 1 хв уважно прочитайте запропонований вам набір із 25 слів, потім
відкладіть його.
2. Упродовж 5 хв запишіть усі слова, які ви змогли запам’ятати. Послідовність не
має значення.
3. Підрахуйте число правильно написаних слів та оцініть кожне з них у 1 бал.
4. За сумою балів визначте, до якої категорії належить обсяг пам’яті:
А 6 слів і менше – обсяг пам’яті вкрай низький, вам потрібно регулярно тренувати
пам’ять;
Б 7–12 слів – обсяг пам’яті трохи нижче за середній, можливо, ви не вмієте
зосереджуватися;
В 13–17 слів – обсяг пам’яті хороший;
Г 18–21 слово – обсяг короткочасної пам’яті відмінний, ви можете змусити себе
зосередитися, отже, маєте достатню волю;
Д понад 22 слова – ваша пам’ять феноменальна!
СЛОВА: сад, помідор, лебідь, весна, книга, вінок, олівець, лікар, склянка,
кросівки, стілець, форель, кабінет, лижі, телефон, піаніно, вікно, ліжко, панно,
велосипед, концерт, вафлі, баклажан, серветка, телевізор.

Зміст

Оцінка
( Поки що оцінок немає )
Поділитись в соцмережах
Додати коментар