§19. Урок-практикум. Як працювати з фізичними картами
Вивчити географію без підручника важко, а без карти неможливо.
- Прокоментуйте епіграф уроку.
- Пригадайте, як на картах зображують гори та рівнини.
Фізична карта дає уявлення про найбільші форми рельєфу суходолу і морського дна. На ній показано розміщення та назви форм рельєфу – гір, рівнин, окремих вершин з їх абсолютною висотою над рівнем моря, а також назви форм рельєфу дна океану – жолобів, хребтів, улоговин тощо.
Практична робота: Робота з фізичною картою світу та України
Мета: навчитися працювати з фізичною картою світу і України; показувати на карті географічну номенклатуру; заповнювати контурну карту; розв’язувати практичні завдання.
Обладнання: шкільний атлас для 6 класу, контурна карта, кольорові олівці, інтернет.
Перегляньте відео «Правила оформлення контурної карти».
1. Використавши можливості інтернет-сервісу «Планета Земля» та фізичну карту світу, визначте розміщення гір за алгоритмом: Назва гір – материк – країна/країни.
1. Анди. 2. Кордильєри. 3. Альпи. 4. Гімалаї. 5. Великий Вододільний хребет. 6. Гори Атлас.
2. За картою океанів у шкільному атласі визначте єдину гірську систему, що утворена серединно-океанічними хребтами, розташованими в центральній частині Атлантичного, Тихого та Індійського океанів.
3. Розгляньте картосхему на малюнку 1. Назвіть відомі вам гірські системи. Потренуйтеся в парі показувати їх на карті.
4. Користуючись фізичною картою світу, назвіть форми рельєфу, з яких беруть початок річки: Дністер, Амазонка, Міссісіпі, Конго, Муррей і Дарлінг, Інд і Ганг.
5. Позначте на контурній карті:
- вулкани: Етна, Мауна-Кеа, Карадаг;
- гори: Гімалаї, Карпати, Кримські;
- рівнини: Амазонська низовина, Східноєвропейська рівнина, Бразильське плоскогір’я, Придніпровська височина, Придніпровська низовина.
6. Розгляньте схему. Опишіть за допомогою запропонованих умовних знаків одну із форм рельєфу суходолу або дна океану.
7. У таблиці коротко подано відомості про гірські вершини, розміщені на різних материках. Доповніть її в зошиті інформацією про висоти, яких не вистачає.
Гори |
Материк, частина світу |
Інформація |
Абсолютна висота, м |
Еверест (Гімалаї) |
Азія |
Найвища вершина світу |
8848 |
Монблан (Альпи) |
Європа |
Її висота менша від висоти Евересту на 5041 м |
|
Говерла (Карпати) |
Європа |
Її висота становить 23,3 % від найвищої вершини світу |
|
Аконкагуа (Анди) |
Південна Америка |
Вона на 2676 м вища, ніж Говерла та Косцюшко разом |
|
Кіліманджаро |
Африка |
Вона на 1064 м нижча від Аконкагуа |
Продовження таблиці
Гори |
Материк, частина світу |
Інформація |
Абсолютна висота, м |
Мак-Кінлі (Кордильєри) |
Північна Америка |
Ця гора на 292 м вища, ніж найвища вершина Африки |
|
Косцюшко |
Австралія |
Висота гори більша на 167 м від найвищої вершини України |
8. Використавши топографічну карту (мал. 2), виконайте завдання.
Автомобіль рухається головною магістраллю до міста Сенів з півночі на південь. Складіть перелік географічних об’єктів, які послідовно буде бачити пасажир автомобіля, який сидить поряд з водієм, зі свого бокового вікна на шляху.
9. Розподіліть вказані нижче географічні об’єкти за материками, на яких вони розташовані.
Рівнини: 1) Бразильське плоскогір’я, 2) Східноєвропейська рівнина, 3) Західносибірська рівнина, 4) Амазонська низовина, 5) Середньосибірське плоскогір’я, 6) Бразильське плоскогір’я.
Вулкани: 7) Ключевська Сопка, 8) Етна, 9) Кракатау.
Гори: 10) Карпати, 11) Кримські, 12) Альпи, 13) Уральські, 14) Кордильєри, 15) Кавказ, 16) Гімалаї, 17) Анди.
10. За допомогою карт шкільного атласу та інших джерел інформації позначте на контурній карті географічні об’єкти, які названі на честь першопрохідців і мореплавців.
Оцініть свою діяльність на уроці. Продовжіть речення:
- На уроці вдалося дізнатися нову корисну інформацію про…
- Для розв’язання навчальних завдань або життєвих ситуацій знадобляться такі вміння, набуті під час вивчення теми…
Першою у списку найвищих вершин планети йде гора Еверест (8848 м). Жителі Тибету називають її Джомолунгма, а непальці – Сагарматха. Проте є інформація, що найвищою горою Землі є згаслий вулкан Мауна-Кеа, висотою понад 10 км, що розташований на Гавайських островах Тихого океану. Місцевою гавайською мовою назва гори перекладається як «Біла гора».
Доведіть правильність цього твердження або спростуйте його.