Як ми бачимо. Пізнаємо природу – 6 клас. Гільберг

§16. Як ми бачимо

Найкраща помилка – та, якої припускаються у навчанні.

Григорій Сковорода, український поет, педагог

  • Чому ми бачимо навколишні предмети?
  • Як поводиться світло, коли переходить з повітря у воду?
  • Чому на поверхні води ти можеш бачити своє відображення?
  • На які кольори розкладається сонячне світло?

Як наблизити далеке. 

Світ зірок у нічному небі захоплює і зачаровує. Цікаво було б побачити й те, як живуть маленькі організми. Як «наблизити» зорі? Як роздивитись мікроорганізми? Як наблизити предмети, що розташовані далеко? Розглянь малюнок 58. Яка деталь є спільною для всіх цих приладів?

Оптичні прилади
Мал. 58. Оптичні прилади

Прилади, зображені на малюнку 58, допомагають нам у різних життєвих ситуаціях, їх використовують у науці, техніці, медицині, освіті. Об’єднує їх те, що усі вони мають у своєму складі лінзу.

Лінза – це прозоре тіло сферичної форми, яке здатне заломлювати світлові промені.

Промені світла, які падають на лінзу, заломлюються під час переходу з повітря у скло і далі прямують в іншому напрямку, що залежить від форми лінзи.

Якщо після заломлення промені збираються в одній точці, така лінза має назву збиральна. Якщо після лінзи промені розходяться, то це розсіювальна лінза (мал. 59).

Збиральна і Розсіювальна лінза
Мал. 59. А. Збиральна лінза. Б. Розсіювальна лінза

Зображення предмета, яке ми можемо отримати за допомогою лінз, залежить від відстані між лінзою і предметом.

Так збиральна лінза може давати збільшене і зменшене зображення. Розсіювальна – тільки зменшене. Таку властивість лінз використовують у різних приладах (табл. 3).

Таблиця 3

Використання зображень у приладах

Лінза

Зображення

Де використовують

Збиральна

Збільшене

Проекційна техніка, лупа, окуляри

Зменшене

Фотоапарат

Розсіювальна

Зменшене

Окуляри

Коли на збиральну лінзу падає сонячне проміння, вона збирає не тільки світло, але й тепло. Тобто якщо спрямувати таку лінзу на суху траву, то можна її запалити.

Пам’ятайте! Завжди будьте обережні під час поводження з вогнем!

Працюємо в парі. Моделюємо збільшувальну лінзу.

Вам знадобиться: кругла, з гладенького скла банка із чистою водою, паркан, намальований на аркуші паперу.

Порядок виконання роботи:

  1. Поставте за банкою аркуш паперу з намальованим парканом.
  2. Подивіться на паркан через банку.
  3. Порівняйте з парканом, який не потрапив у банку.

Виконавши дослід, ти побачив/-ла, що банка з водою збільшила зображення на аркуші за рахунок заломлення світлових променів через скло і воду.

Чому в сонячний літній день не можна поливати квіти в саду?

Цікаво. Першим фотоапаратом вважають камеру-обскуру (з латинської – «камера темна») (мал. 60). Це світлонепроникна коробка з невеликим отвором у стінці та екраном (матове скло або калька) на протилежній стороні. Згадував про цю камеру ще Арістотель близько 350 року до н.е. Перший точний опис знайдено у працях Леонардо да Вінчі.

Камера-обскура
Мал. 60. Камера-обскура

Працюємо в групі. Виготовляємо камеру-обскуру.

Вам знадобиться: квадратна коробка без кришки, картонна трубка, збільшувальне скло (лупа), аркуш кальки, ножиці, клейка стрічка, чорна фарба для малювання, пензлик.

Порядок виконання роботи:

  1. Розфарбуйте коробку в чорний колір.
  2. Ножицями в дні коробки зробіть круглий отвір, у якому трубка має легко рухатися вперед-назад.
  3. Помістіть у цей отвір трубку, щоб частина виступала.
  4. Відкритий бік коробки заклейте калькою.
  5. На відкритій частині трубки закріпіть за допомогою клейкої стрічки збільшувальне скло.
  6. Спрямуйте коробку лінзою на добре освітлений предмет, а калькою – до очей.
  7. Рухаючи трубку, ви можете зробити зображення чіткішим.
  8. Опишіть, що спостерігаєте.

Після того, як ти сконструював/-ла камеру-обскуру і перевірив/-ла, як вона працює, з упевненістю можна сказати, що це дійсно фотоапарат, зроблений своїми руками.

Як «працює» наше око. 

Ти вже знаєш, що навколишні предмети ми бачимо завдяки тому, що вони відбивають світло, яке на них падає. Відбиті промені потрапляють у наші очі. Що відбувається далі? Виявляється, наші очі також містять лінзи і працюють як фотоапарат.

Розглянь малюнок 61 і пригадай будову ока.

Рогівка – прозора рогова оболонка, що діє як збиральна лінза й забезпечує 75 % здатності ока заломлювати світло.

Райдужка, зіниця, кришталик рогівка, сітківка
Мал. 61. Будова ока

Кришталик – збиральна лінза, яка завдяки прикріпленим до неї м’язам може змінювати свою кривизну. Райдужка (райдужна оболонка) має в різних людей різне забарвлення. Зіниця – круглий отвір, який звужується в разі збільшення освітленості й розширюється в разі її ослаблення. Сітківка – світлочутлива поверхня очного дна.

Розглянь малюнок 62. Відбиті від предмета світлові промені потрапляють на рогівку і кришталик, тобто лінзу нашого ока, заломлюються. Далі ці промені збираються на сітківці, де за допомогою чутливих рецепторів перетворюються на електричні імпульси. Ці імпульси зоровим нервом передаються в наш мозок, де і формується зображення. Якщо на якомусь із цих етапів ми маємо проблему – зір погіршується. Цілком логічно, що краще освітлений предмет, на який ми дивимось, то краще зображення ми отримуємо.

Як формується зображення в оці
Мал. 62. Як формується зображення в оці

Подивіться відео «Як бачать тварини?». Зір якої тварини вас вразив найбільше? Обґрунтуйте свій вибір.

Коротко про головне

  • Основною частиною оптичних приладів є лінза.
  • Лінза – це прозоре тіло, яке здатне заломлювати промені.
  • Лінза в різних пристроях може збільшувати чи зменшувати зображення.
  • Людське око також є оптичним приладом, у якому зображення формується за допомогою лінз (кришталик, рогівка).

Перевіряємо себе

  1. Яку роль відіграють лінзи в оптичних приладах?
  2. Як можна зробити лінзу в домашніх умовах?
  3. На який оптичний прилад схоже за принципом роботи людське око, окрім фотоапарата?
  4. Як поліпшити зображення предмета, що сприймає наше око?
  5. Оціни свою роботу на уроці, закінчи речення. Сьогодні на уроці я отримав/-ла…; Я навчився/-лась …; Я не зміг/не змогла.; Мене здивувало … .

Домашній експеримент «Робимо модель ока». Об’єднайтеся з однокласниками/однокласницями. Прочитайте інструкцію, як зробити модель ока.

Модель ока

Вам знадобиться: скляна прозора ваза у формі кулі, лампочка з тримачем,
аркуш паперу, чорного з обох сторін, аркуш білого паперу, ножиці, вода, темна
кімната.
Порядок виконання роботи:
1. Наповніть вазу водою. Притуліть до вази з водою чорний картон.
2. Навпроти центру вази зробіть маленький отвір у чорному картоні. З іншого
боку вази поставте білий картон.
3. Закріпіть лампочку на краю стола на рівні отвору в картонці й увімкніть її.
4. Вимкніть світло в кімнаті.
5. Запишіть, що ви спостерігали. Проведіть аналогію між предметами досліду
та будовою ока.

Зміст

Оцінка
( Поки що оцінок немає )
Поділитись в соцмережах
Додати коментар