§11. Урок-практикум. Як на планах місцевості й географічних картах визначити напрямки на об’єкти та відстані між ними
Практика без теорії цінніша, ніж теорія без практики.
Марк Фабій Квінтиліан, римський педагог, поет
- Які основні й проміжні сторони горизонту вам відомі?
- Що означає зорієнтуватися на місцевості?
- За допомогою якого приладу можна найточніше визначити сторони горизонту?
- Де і за яких умов вам доводилося орієнтуватися за сторонами горизонту?
- Як визначити напрямки на плані місцевості й географічній карті?
Практична робота
Визначення напрямків на планах місцевості та відстаней між об’єктами на глобусі й географічній карті
Мета: навчитися визначати напрямки на планах місцевості; навчитися визначати відстані між об’єктами на глобусі й карті з використанням масштабу.
Обладнання: глобус, карти різних масштабів, плани місцевості, лінійка, циркуль, курвіметр, нитка.
Хід роботи
1. Визначення напрямків на плані місцевості.
Визначте на плані місцевості (мал. 1) сторони горизонту, назвіть їх. Дайте відповіді на запитання.
- У якому напрямку від села Семенівка розташоване село Широке?
- Який напрямок течії річки, що протікає біля села Семенівка, у північно-західній частині плану?
- У якому напрямку простягнулася центральна вулиця через село Широке?
2. Визначення відстаней між об’єктами за глобусом.
- Визначте масштаб глобуса.
- Виміряйте відстань від Києва до екватора по меридіану в сантиметрах за допомогою нитки.
- За допомогою лінійки виміряйте довжину нитки.
- Використовуючи дані про масштаб глобуса, обчисліть, якою буде відстань на місцевості між названими об’єктами.
- Визначте за глобусом довжину екватора.
3. Визначення відстаней між об’єктами за планом місцевості та картою.
- За планом місцевості (мал. 1, с. 51) визначте відстань від точки А до точки Б, використовуючи масштаб.
- Користуючись ниткою, визначте довжину річки на плані місцевості, що протікає біля села Семенівка, від північної рамки карти до моста через річку. За допомогою лінійки виміряйте довжину нитки. Визначте масштаб карти та дізнайтеся, яка довжина річки в цій частині на місцевості.
- Використовуючи курвіметр, визначте довжину лівої притоки головної річки на плані місцевості.
- Використовуючи карту атласу, визначте відстань від Києва до Одеси.
- Наведіть один приклад з життя, де можна застосувати отримані на уроці вміння.
4. Льотчиця полярної авіації, яка перебуває в найпівденнішій точці о. Гренландія, повідомила товаришеві, що вранці вона вирушає в дослідницький політ. Це буде найдовший її переліт, на відстань 5200 км.
– Як завжди, маршрут пролягає на північ? – запитав товариш.
– Важко відповісти однозначно, хоча вилітаємо ми прямо на північ і траса польоту буде прямою.
Поясніть:
- Чому льотчиця не змогла однозначно відповісти про напрям усього маршруту?
- На якій відстані від точки вильоту вона не зможе вже стверджувати, що летить на північ?
«Плюс, мінус, цікаво»
- «Плюс» – назвіть усе, що сподобалося на уроці, інформацію та форми роботи, які викликали позитивні емоції і є корисними для досягнення якихось цілей.
- «Мінус» – назвіть усе, що не сподобалося на уроці, здалося нудним, викликало негатив, залишилося незрозумілим або інформація була марною.
- «Цікаво» – назвіть усі цікаві факти, про які дізналися на уроці, що ще хотілося дізнатися з цієї проблеми, поставте питання до вчителя.
Урок узагальнення
1. Які ви знаєте способи зображення земної поверхні?
2. Що спільного між планом і картою і чим вони відрізняються?
3. Чому місцевість на плані зображають без спотворень?
4. Які бувають карти за змістом і призначенням?
5. Чим відрізняються загальногеографічні карти від тематичних?
6. Які є види масштабу?
7. Про що розповідає легенда карти?
8. Запишіть у зошиті числові масштаби географічних карт і планів місцевості: в 1 см – 5 м; в 1 см – 20 м; в 1 см – 500 км; в 1 см – 25 км; в 1 см – 1,5 км.
9. Розмістіть масштаби від найбільшого до найдрібнішого: 1:10 000; 1 : 32 000 000; 1 : 100 000; 1 : 25 000; 1 : 2 000 000.
10. Відстань від Полтави до Вінниці – 550 км. Якою буде ця відстань на карті, якщо її масштаб 1 : 1 000 000?
11. Переведіть і запишіть у зошиті числові масштаби у вигляді іменованих, використовуючи таблицю.
Числовий масштаб | Іменований масштаб |
1 : 10 000 | |
1 : 200 000 | |
1 : 22 000 000 | |
1 : 5000 |
12. Поміркуйте, чи можна на аркуші учнівського зошита накреслити відрізок, який на місцевості має довжину 5 км, у масштабі:
- а) 1 : 10 000;
- б) 1 : 25 000;
- в) 1 : 100 000;
- г) 1 : 1 000 000.
13. Накресліть у зошиті квадрат зі стороною 10 см. Зорієнтуйте його за сторонами горизонту. Використовуючи умовні знаки, нанесіть такі об’єкти: на півночі – джерело, на заході – болото, на північному сході – криницю, на півдні – вирубаний ліс.