§3 Тлумачний словник 5 клас Голуб

Вправа 17

Прочитайте епіграф. Як ви його розумієте? Яким чином це висловлення стосується теми уроку? Чи є зв’язок між темою уроку і «слова дня»? Які слова називають добірними? Що допомагає вам збагнути словник?

  • Нові слова – це розширення лексичного запасу .
  • Тема стосується тлумачного словника, він у свою чергу пояснює значення цих самих нових для нас слів.
  • Збагнути – це зрозуміти; добірний – це обраний, кращий.
  • Легко збагнути словник, коли нові слова асоціюються з чимось знайомим.

Вправа 18

Обміркуйте ситуації, коли словник необхідний.

Словник необхідний на уроці, коли не знаєш слова, у розмові з другом чи вчителем.

Вправа 19

Розгляньте подану ситуацію. Прочитайте й перекажіть своїми словами зміст кожного речення так, як ви його уявили і зрозуміли. Що ви порадите читачеві?

  • Моріжок – зелена молода травичка;
  • Рамена – виступи на боці будівлі;
  • Трутовик – гриб на дереві;
  • Плесо – широка ділянка річки;
  • Рінистий – той, який має гравійовану поверхню.

Спочатку за контекстом я приблизно уявив про що йде мова, а далі підтвердив свої здогадки за допомогою словника.

Вправа 20

Чи цікавились ви, скільки слів у нашій мові? Чим обґрунтована, на вашу думку, така кількість?

Колись я дізнавався, що слів у нашій мові близько 70 тисяч. Але через еру сучасних технологій їх стало вдвічі більше (словник 2021 року). Це через нові терміни пов’язані з технікою, програмуванням, новими сферами для роботи.

Вправа 21

Прочитайте речення. Поміркуйте і скажіть, чим відрізняються ліс і парк? Як визначити різницю?

  • Ліс – створила природа, він самозасіюється і виростає.
  • Парк – це зона відпочинку, яку створила людина власноруч: засадили дерева, зробили клумби й поставили лави для відпочинку.

Вправа 22

І. Кожне знайоме слово має свій аромат, смак, колір, чіткі обриси або своєрідну форму, що постають в уяві мовця, коли воно звучить. Заплющіть очі й покличте на допомогу уяву. Скажіть, що ви уявляєте й відчуваєте, коли чуєте подані слова.

  • Матіола – червона квітка, яка пахне медом;
  • Чебрець – аромат засушеної трави, гірське поле;
  • Струмок – холодна солодка водичка;
  • Ковила – поле з цієї м’якої рослинки;
  • Пух – м’якість, щось лоскоче ніс;
  • Красоля – квітка, яка майже не пахне, але дуже яскрава;
  • Лемент – школа на перерві;
  • Вервечка – коралі на шию;
  • Узвар – запах сухофруктів у шкільній їдальні;
  • Омшаник – пасіка, звуки бджіл;
  • Повінь – багато води й багно;
  • Цитрина – дорогоцінне каміння, жовте й прохолодне;
  • Хвіртка – огорожа в селі біля хати;
  • Суниця – солодка й запашна ягідка в лісі;
  • Соловейко – приємні звуки ранку в садочку.

ІІ. Які слова не постали у вашій уяві? Чому?

Деякі слова я знаходив у мережі Інтеренет, через те, що ніколи не чув таких назв. Проте такі рослини чи речі я бачив у житті, тому асоціації виникли швидко.

Вправа 23

 І. Випишіть тлумачення слова «книжка».

Книжка – це неперіодичне видання у вигляді зброшурованих аркушів друкованого матеріалу, паперу, друкованих або ілюстрованих аркушів поєднанні однією думкою чи метою.

ІІ. 

Есе: «Книжка у моєму житті». 

Книга – це невичерпне джерело інформації, завдяки якому людство передає свою знання нащадкам.

З малечку батьки вчать нас кольорам чи фігурам по розвиваючим книгам. Далі ми вивчаємо навчальний матеріал у школі завдяки ним. Вони потрібні нам в університеті й на роботі також. Читати їх можна не тільки «за потреби» навчання, а й для свого дозвілля.

Таким чином можна розширити свій словниковий набір, дізнатися багато нового й рости як особистість. Начитаних людей завжди приємно слухати й з ними є про що поговорити.

Тож сучасна людина має розумітися не лише на ґаджетах, а й на художній літературі. Тільки тоді її можна назвати розвиненою та освіченою.

Отже, потрібно знайти цікавий жанр для себе й не забувати про читання. Бо книги – це історія: минуле, теперішнє й майбутнє.

Оцінка
( 2 оцінки, середнє 1 з 5 )
Поділитись в соцмережах
Додати коментар