Вправа 17
Прочитайте епіграф. Як ви його розумієте? Яким чином це висловлення стосується теми уроку? Чи є зв’язок між темою уроку і «слова дня»? Які слова називають добірними? Що допомагає вам збагнути словник?
- Нові слова – це розширення лексичного запасу .
- Тема стосується тлумачного словника, він у свою чергу пояснює значення цих самих нових для нас слів.
- Збагнути – це зрозуміти; добірний – це обраний, кращий.
- Легко збагнути словник, коли нові слова асоціюються з чимось знайомим.
Вправа 18
Обміркуйте ситуації, коли словник необхідний.
Словник необхідний на уроці, коли не знаєш слова, у розмові з другом чи вчителем.
Вправа 19
Розгляньте подану ситуацію. Прочитайте й перекажіть своїми словами зміст кожного речення так, як ви його уявили і зрозуміли. Що ви порадите читачеві?
- Моріжок – зелена молода травичка;
- Рамена – виступи на боці будівлі;
- Трутовик – гриб на дереві;
- Плесо – широка ділянка річки;
- Рінистий – той, який має гравійовану поверхню.
Спочатку за контекстом я приблизно уявив про що йде мова, а далі підтвердив свої здогадки за допомогою словника.
Вправа 20
Чи цікавились ви, скільки слів у нашій мові? Чим обґрунтована, на вашу думку, така кількість?
Колись я дізнавався, що слів у нашій мові близько 70 тисяч. Але через еру сучасних технологій їх стало вдвічі більше (словник 2021 року). Це через нові терміни пов’язані з технікою, програмуванням, новими сферами для роботи.
Вправа 21
Прочитайте речення. Поміркуйте і скажіть, чим відрізняються ліс і парк? Як визначити різницю?
- Ліс – створила природа, він самозасіюється і виростає.
- Парк – це зона відпочинку, яку створила людина власноруч: засадили дерева, зробили клумби й поставили лави для відпочинку.
Вправа 22
І. Кожне знайоме слово має свій аромат, смак, колір, чіткі обриси або своєрідну форму, що постають в уяві мовця, коли воно звучить. Заплющіть очі й покличте на допомогу уяву. Скажіть, що ви уявляєте й відчуваєте, коли чуєте подані слова.
- Матіола – червона квітка, яка пахне медом;
- Чебрець – аромат засушеної трави, гірське поле;
- Струмок – холодна солодка водичка;
- Ковила – поле з цієї м’якої рослинки;
- Пух – м’якість, щось лоскоче ніс;
- Красоля – квітка, яка майже не пахне, але дуже яскрава;
- Лемент – школа на перерві;
- Вервечка – коралі на шию;
- Узвар – запах сухофруктів у шкільній їдальні;
- Омшаник – пасіка, звуки бджіл;
- Повінь – багато води й багно;
- Цитрина – дорогоцінне каміння, жовте й прохолодне;
- Хвіртка – огорожа в селі біля хати;
- Суниця – солодка й запашна ягідка в лісі;
- Соловейко – приємні звуки ранку в садочку.
ІІ. Які слова не постали у вашій уяві? Чому?
Деякі слова я знаходив у мережі Інтеренет, через те, що ніколи не чув таких назв. Проте такі рослини чи речі я бачив у житті, тому асоціації виникли швидко.
Вправа 23
І. Випишіть тлумачення слова «книжка».
Книжка – це неперіодичне видання у вигляді зброшурованих аркушів друкованого матеріалу, паперу, друкованих або ілюстрованих аркушів поєднанні однією думкою чи метою.
ІІ.
Есе: «Книжка у моєму житті».
Книга – це невичерпне джерело інформації, завдяки якому людство передає свою знання нащадкам.
З малечку батьки вчать нас кольорам чи фігурам по розвиваючим книгам. Далі ми вивчаємо навчальний матеріал у школі завдяки ним. Вони потрібні нам в університеті й на роботі також. Читати їх можна не тільки «за потреби» навчання, а й для свого дозвілля.
Таким чином можна розширити свій словниковий набір, дізнатися багато нового й рости як особистість. Начитаних людей завжди приємно слухати й з ними є про що поговорити.
Тож сучасна людина має розумітися не лише на ґаджетах, а й на художній літературі. Тільки тоді її можна назвати розвиненою та освіченою.
Отже, потрібно знайти цікавий жанр для себе й не забувати про читання. Бо книги – це історія: минуле, теперішнє й майбутнє.