Світло – джерело життя. Пізнаємо природу – 6 клас. Гільберг

§14. Світло – джерело життя

У кожній людині – сонце. Тільки дайте йому світити.

Сократ, давньогрецький філософ

  • Які фізичні явища ти знаєш?
  • Назви види енергій.
  • Наведи приклади перетворення енергії.
  • Завдяки чому існує рослинний світ?

Що таке світло.

Від світла залежить життя всіх організмів на Землі. Важко переоцінити значення світлової енергії у нашому житті.

Що ж таке світло? Розглянь малюнок 49. Із чим у тебе насамперед асоціюються ці зображення?

Світло – це потік променів, які поширюються у вигляді хвилі, переносять енергію та сприймаються органами зору.

Світло можна уявити собі як дуже маленьку хвилю, яку ми не бачимо, але завдяки їй можна бачити все навколо.

що дає світло
Мал. 49. 1. Сонце. 2. Флуоресцентні палички. 3. Лампа розжарювання. 4. Лампа денного світла. 5. Полярне сяйво. 6. Розпечена лава. 7. Бактерії, що світяться. 8. Вогнище. 9. Зорі. 10. Світлячки. 11. Ліхтар на батарейках. 12. Блискавка. 13. Свічка

Які бувають джерела світла і як поширюється світло.

Тіла, які випромінюють світло, називають джерелами світла. Бувають природні джерела світла – ті, що створені природою, і штучні – які створила людина.

Роздивися уважно малюнок 50. Назви, які джерела є природними, а які – штучними.

Ти багато разів бував/-ла у лісі в сонячний день і спостерігав/-ла за тим, як промінь сонця проходить крізь листя дерев чи як поширюється світло від ліхтарика вночі. З малюнка 50 і власних спостережень чітко видно, що траєкторією поширення світла є пряма лінія.

Сонячне світло в сосновому лісі
Мал. 50. А. Сонячне світло в сосновому лісі.
Промінь світла від ліхтаря
Мал. 50. Б. Промінь світла від ліхтаря

У будь-якому середовищі, через яке проходить світло, воно рухається прямолінійно.

Як утворюється тінь.

А що трапиться, якщо на шляху поширення світла стане перешкода, через яку світло не може пройти?

Працюємо у групі. Дослід. Утворення тіні.

Вам знадобиться: глобус, проєктор або потужний ліхтар, малоосвітлена кімната.

Порядок виконання роботи:

  1. Спрямуйте промінь світла на глобус і зафіксуйте.
  2. Повертайте глобус різними сторонами до променя світла.
  3. Спостерігайте, як освітлюється глобус.
    Одна частина глобуса, що повернута від ліхтаря (проєктора), темніша за ту, на яку падає світло.

Область за тілом, у яку не потрапляє світло від джерела, називають тінню.

Тінь утворюється, коли на шляху поширення світлових променів розташоване тіло, через яке світло не може пройти. За предметом буде набагато темніше, ніж у місцях, куди світло потрапляє (мал. 51).

Схема утворення тіні
Мал. 51. Схема утворення тіні

Цікаво. У 18 ст., коли не було ще фотографій, а портрети на замовлення були занадто дорогими, малювали силуети (мал. 52).

Розгляньте уважно малюнок 52. Поясніть, як робили «фото» в ті часи.

Світло – джерело життя. Пізнаємо природу – 6 клас. Гільберг
Мал. 52.

Чи всі тіла не пропускають світло.

Утворення тіні дає змогу зрозуміти, що є тіла, через які світло не може проникнути. Такі тіла називають непрозорими. Найкращим прикладом непрозорих тіл є метали, тканини, папір. Відповідно тіла і речовини, через які світло може проходити, називають прозорими.

Також є речовини, які частково пропускають світло. Нам вони здаватимуться напівпрозорими (мал. 53).

напівпрозорі речовини матеріали
Мал. 53. Приклади напівпрозорих предметів. 1. Поліетиленовий пакет. 2. Нігті і шкіра людини. 3. Тонка пластмаса. 4. Матове скло. 5. Вітражі

Світло і тінь відіграють важливу роль у нашому житті. У спеку ми шукаємо затінок, коли темно в приміщенні, хочемо увімкнути світло. Впливає освітлення й на наше здоров’я та самопочуття. Яскравий приклад утворення тіні – місячне і сонячне затемнення.

Освітлювальні прилади, які вже не працюють, не можна викидати в загальний смітник, особливо лампи денного світла. З ними потрібно бути обережним. Користуйся спеціальними утилізаційними пунктами.

Коротко про головне

  • Світло має вигляд дуже маленької хвилі, завдяки якій ми можемо бачити все навколо.
  • Існують природні і штучні джерела світла.
  • Світло в прозорому середовищі поширюється по прямій лінії.
  • За здатністю пропускати світло тіла і речовини бувають непрозорими, прозорими і напівпрозорими.
  • За непрозорими тілами, куди не потрапляє світло, утворюється тінь.

Перевіряємо себе

  1. Наведи приклади штучних і природних джерел світла.
  2. Чи може бути на всій нашій планеті водночас день чи ніч?
  3. Людське тіло прозоре чи непрозоре?
  4. Оціни свою роботу на уроці, продовж речення. По завершенні уроку я: Дізнався/-лась…; Зрозумів/-ла…; Найбільші труднощі я відчув/-ла…; Я не вмів/-ла, а тепер вмію … .

Домашній експеримент «Виготовляємо сонячний годинник».

Вам знадобиться: картонний круг діаметром 20 см, паличка завдовжки 10-15 см, ножиці, олівець, лінійка, годинник, відкрита місцевість, яка весь день буде освітлена сонцем.

Порядок виконання роботи:

  1. Проткніть картон у центрі й вставте паличку на третину.
  2. Увіткніть у землю паличку з кругом, щоб круг лежав на землі.
  3. Коли на вашому годиннику хвилинна стрілка стане на 12, олівцем за допомогою лінійки позначте тінь, яка падає від палички на картон, і позначте час.
  4. Кожну годину позначайте тінь, що падає на круг, і позначайте час, який відповідає цій тіні.
  5. Дайте відповіді на запитання: А. Коли тінь найдовша? Найкоротша? Чому? Б. Чому тінь від нерухомої палички «рухалась»?

Зміст

Оцінка
( Поки що оцінок немає )
Поділитись в соцмережах
Додати коментар