§6 Пароніми. 5 клас Голуб

Парîніми — це слова, подібні або близькі за звучанням, але різні за значенням.

Вправа 45

Слово дня – ґречний. Що воно означає? Порівняйте його зі словом «гречаний». Що спільного й відмінного між цими словами?

Ці слова трохи схожі по звучанню, але значення різне.

  • Гречаний – пов’язаний із крупою-гречкою;
  • Ґречний – ввічливий, чемний.

Вправа 46

Слова схожі за написанням та звучанням, але мають різні значення. Щоб доцільно ними користуватися, треба розуміти, що кожне означає.

Вправа 47

Зробіть висновки, як уникнути неправильного слововживання.

Авторка порушую проблему не правильного використання слів за значенням.

  • Пальний; паливний;
  • Споруди; спорудження;
  • Листопадний; листопадовий;
  • Вдача; удача.

За звучанням вони майже однакові. Але, щоб уникнути неправильного використання слова, треба перевіряти значення в тлумачному словнику.

Вправа 48

  1. Талан без праці нічого не вартий.
  2. Кароліна надягла блакитне платтячко, закутала шию червоним шарфом, а на ноги нацупила жовті гумові чоботи.
  3. Гості з цікавістю куштували страви, ділилися враженнями.
  4. Іван скерував промінь ліхтарика на татка.

Речення:

  • Катя має талант до співів.
  • Вона почула ці слова й насупилась.
  • Ми спитали скільки коштували ці квіти.
  • Зірка палає, мов пломінь.

Вправа 49

Виберіть по кілька проблемних запитань і підготуйте на них відповідь.

  1. Продавчиня запитала бабусю, чи є в неї одна гривна. У відповідь почула: «Гривну востаннє я бачила в музеї». Чому так відповіла бабуся?
    На прикладі гривни. Національна валюта – гривня. Не можна видозмінювати слова, бо так зручніше говорити. Це не правильно, так роблять неграмотні люди.
  2.  Сестричка попрохала моєї допомоги: «Даринка сказала, що записалася до тієї ж музикальної школи, що і я. Я її виправила, зауваживши, що на вивісці цього закладу написано «Музична школа». Вона заперечила, оскільки так говорить її мама. Розсуди, хто з нас має рацію?».
    Так, хлопчик просте переплутав «абонент» і «абонемент». Але така, як здалось, незначна перестановка змінила сенс усієї промови.
  3.  Біля входу в басейн схвильований хлопчик. Адміністратор запитав: «Що сталося?». У відповідь почув: «Я забув свій абонент, зателефонував таткові, а у відповідь почув, що мій абонемент поза зоною досяжності». Адміністратор засміявся. У хлопчика забриніли сльози від образи. Що в цій ситуації не так?
    Люди часто скорочують слова, для своєї зручності. Але в деяких випадках це є причиною не правильного вживання слів.

Чому люди перекручують слова?

  • Використання слів, не розуміючи значення.
  • Зміна слів у повсякденному спілкуванні.

 Вправа 50

Доберіть будь-які пароніми. Складіть і запишіть із ними діалог, в основі якого має бути здивування співрозмовників.

– Привіт, друже! Знаєш, що сьогодні дізнався на уроці української?
– Привіт! І що ж?
– Я дізнався, що задача й завдання – це не одне й те саме.
– Та невже! Це ж однаково доручення, що там, що там.
– Ні, задача – математична чи фізична головоломка, а завдання – це і є доручення;
– Нічого собі, а я знаю, що корисний та корисливий також мають різні значення.
– Які?
– Корисний – щось, що буде потрібне, а корисливий – це людина, яка робить щось для своєї вигоди.

Вправа 51

І. відредагуйте речення й запишіть. Усно обґрунтуйте.

  1. Згодом увесь посуд був повністю наповнений водою. 2. Цього разу удача нам так і не посміхнулась. 3. У липні мої батьки матимуть відпустку, і ми поїдемо до моря! 4. На ярмарку ми придбали гарний глиняний посуд. 5. У потязі ми не зімкнули очей: надто голосисті сусіди їхали в сусідньому купе.
  • Ущент – повність;
  • Вдача – характер;
  • Відпуск – випуск товарів;
  • Красивий – людина;
  • Сусідський – мешкає поруч.

 

ІІ.

Колаж «Пароніми навколо нас»

§6 Пароніми. 5 клас Голуб 

ІІІ. Підготуйте презентацію чотирьох пар паронімів. Мета презентації – допомоги мовцям уникати неправильного слововживання.

  • Мимохіть – мимохідь.
  • Мимохіть – мимоволі, ненароком.
  • Мимохідь – по дорозі, краєм ока (глянути).
  • Дружний – дружній.
  • Дружний – праця, колектив;
  • Дружній – візит, бесіда, підтримка.
  • Усмішка – посмішка.
  • Усмішка – лагідна, ніжна, привітна.
  • Посмішка – глузлива, іронічна, скептична.
  • Нагода – пригода.
  • Нагода – зустрітись, сказати, поговорити;
  • Пригода – романтична, мисливська, весела.
Оцінка
( 1 оцінка, середнє 5 з 5 )
Поділитись в соцмережах
Додати коментар