Аналіз казки: “Пані Метелиця”

Мова і література
  1. Що робила падчірка, аби заслужити любов і повагу пані Метелиці? Чи вдалося це їй?

Так, вдалося. Дівчина була чесною і працьовитою, в усьому допомагала пані Метелелиці, тому «ніколи не чула від неї лихого слова і щодня їла смажене й пряжене».

Коли дівчина попросилася додому, то пані Метелеця сама її провела до брамиі винагородила: «Брама відчинилась, і тільки-но дівчина ступила на поріг, линув золотий дощ, і все золото приставало до неї, аж нарешті вся вона вкрилася золотом.

Це тобі за те, що ти у всьому старанна була, — сказала стара і віддала їй також і починок, що впав у колодязь».

  1. Яку мету ставила перед собою кожна дівчина, перебуваючи в помешканні пані Метелиці? Свою думку підтвердіть цитатою.

Падчірка допомагала пані Метелиці, і робила все, що вона скаже, навіть не думаючи про якусь користь для себе з цього: «Дівчина у всьому догоджала старій, збивала їй подушки так сильно, що аж пір’я летіло, наче сніжинки, і тому жилося їй у старої дуже добре. Вона ніколи не чула від неї лихого слова..». А от інша дівчина (рідна донька вдови, гидка і лінива) була неприязна та неввічлива, хотіла тільки золота отримати: «бо в неї тільки й думки було, що про золото, яке стара їй подарує…»; «…другого дня почала лінуватися, третього ще більше – навіть уставати вранці не захотіла. Вона й постелі пані Метелиці не постелила як слід, і подушок не позбивала, щоб ах пір’я летіло».

  1. Як пані Метелиця перевіряла дівчат? Що було головним критерієм для винагороди?

Пані Метелиця дивилася, як поводять себе дівчата і як виконують її прохання: якщо вони чесні, старанні, то винагороджувала золотом, якщо ж лінувалися, байдикували, поводилися негідно, то карала – виливала великий казан смоли. Тобто головним критерієм була старанність і доброта.

Аналіз казки: "Пані Метелиця"

Аналіз та інтерпретація

  1. Назвіть казкову героїню, з якою порівнюється падчірка в українському перекладі твору. Знайдіть подібність між ними.

Попелюшка. Вона теж була дуже вродливою, старанною, робила усю хатню роботу, тим часом, як рідні доньки мачухи байдикували, були бридкі й підступні.

  1. Відшукайте в тексті опис пані Метелиці. Виразно прочитайте. Які деталі свідчать про те, що вона — героїня німецького фольклору? Чи відповідає характер пані Метелиці її зовнішньому виглядові?

«Нарешті дійшла до невеличкої хатини, з якої у віконце визирала стара баба. В неї стирчали такі великі зуби, що дівчинка хотіла тікати.

— А чого ти боїшся, люба дитино? Залишайся в мене, і якщо добре впораєшся з хатньою роботою, то й тобі добре буде. Найкраще дбай про постіль, стели якнайстаранніше та добре вибивай подушки, щоб пір’я летіло, — тоді на світі йтиме сніг, бо я ж пані Метелиця».

Про те, що пані Метелиця – героїня німецького фольклору, свідчить те, що вона відповідала за зимові снігопади, була покровителькою доброчесних жінок.

Характер пані Метелиці не відповідає її зовнішності, оскільки вона добра і справедлива, незважаючи на те, що зовні здається страшною.

  1. Чому падчірка, якій було добре в пані Метелиці, попросилася додому? Проаналізуйте її ставлення до «своєї» та «чужої» домівки. Як сприйняла пані Метелиця її бажання?

Дівчина засумувала за домівкою, за рідним краєм, бо де б ти не був, а вдома краще: «Пробула дівчина певний час у старої та й засумувала, а чого їй бракує, то спочатку й сама не знала. Нарешті здогадалась, що нудьгує за домівкою, і хоча тут було їй краще, проте її тягло до рідної хати».

У «своєму» домі дівчина почувалася незатишно, її не поважали, ображали. У «чужій» домівці квітували тисячі квітів, був достаток, праця не сприймалася як покарання, ніхто не принижував, не лаяв.

Пані Метелиця позитивно сприйняла її бажання повернутися додому, і сказала: «Мені подобається, що тебе тягне додому. І за те, що ти вірно мені служила, я сама тебе виведу нагору».

  1. Що утверджує казка, а що засуджує? Письмово.

Ця казка утверджує думку про те, що якщо людина робить добрі справи, не чекаючи за це на винагороду, то рано чи пізно її труд буде оцінено по заслузі, а ледарство ще нікого не доводило до добра.

  1. Доберіть п’ять синонімів до слова «метелиця». Який із них міг би стати українською назвою казки? Обґрунтуйте свою думку.

Хуртовина, завірюха, віхола, заметіль, сніговій.

Українською назвою казки міг би стати синонім Завірюха, оскільки найяскравіше відображає зміст казки: якщо бути добрим і завжди всім допомагати, то отримаєш зимову прохолоду з легким морозним вітерцем, якщо ж будеш жадібним і корисливим, то отримаєш покарання у вигляді завірюхи, яка буде збивати з ніг.

  1. Опишіть погоду, яку викликали своїми діями героїні твору.

Падчериця – сонце, тепло, свіжість квітів; ледащиця – холод, вітер, похмурість.

Життєві ситуації

  1. Уявіть, що ви живете в гарному, але чужому місті, далеко від рідного дому, в якому є певні проблеми. Чи хотіли б ви повернутися додому? Поясніть, що для вас означає любити рідний дім. Чи любила свій дім падчірка?

Звісно, мені хотілося б додому, до рідних мені людей, друзів, до рідних місць. Рідний дім – це все те, що глибоко врізалося в пам’ять на все життя і зберігається в душі як найпотаємніше..Любити рідний дім означає ставитися до нього з повагою.

Падчірка людила свій дім, бо якби не любила, то не засумувала б і не захотіла повернутися додому.

  1. Чого допомагає досягти в житті любов до праці?

Любов до праці допомагає стати чесною, доброю, справедливою людиною, корисною суспільству й рідним тобі людям, досягти поваги з боку оточуючих.

  1. Чи дотримувалися казкові героїні правил техніки безпеки? Дайте поради їм щодо обережного поводження в різних ситуаціях.

Не дотримувалися, падчірка «пряла доти, доки їй нитка порізала пальці до крові», «підійшла до печі й лопатою повитягала весь хліб», «струснула яблуню, і яблука градом посипалися на землю. Вона трусила доти, поки жодного яблука не лишилося на яблуні».

Не прясти до тих пір, щоб нитка різала пальці, робити перерви в роботі.

Не підходити близько до гарячої печі і не відчиняти її різко, оскільки з неї можуть полетіти іскри.

Фрукти з дерев струшувати на відстані якимсь предметом, в іншому випадку вони можуть падати на голову.

  1. Прочитайте і поясніть слова чемність, працьовитість, лінь, милосердя, пихатість, доброта, жорстокість, патріотизм. Які стосуються вас особисто?
  • Чемність – це уважність, доброзичливість, щирість.
  • Працьовитість – це любов до праці, відповідальність, старанність.
  • Лінь – це відсутність бажання робити що-небудь.
  • Милосердя – це співчутливість, бажання допомогти тому, хто цього потребує.
  • Пихатість – це зверхність, надмірно висока думка про себе.
  • Доброта – це чутливе, дружнє ставлення до людей.
  • Жорстокість – це байдужість до страждань людей, бажання завдати страждань іншим.
  • Патріотизм – це любов та відданість Батьківщині, прагнення своїми діями служити її інтересам.

Мене особисто стосуються: чемність, працьовитість, милосердя, доброта, патріотизм.

Оцінка
( 3 оцінки, середнє 4.67 з 5 )
Поділитись в соцмережах
Додати коментар