Література та театр у Давній Греції. Історичне значення давньогрецької культури

§37. Література та театр у Давній Греції

Міркуємо
Роздивіться ілюстрації та прочитайте коментарі до них. Чи має слушність твердження, що мистецький світогляд давніх греків постав з міфологічного? Наведіть приклади з попередніх уроків, які підтверджують цю думку.

Література та театр у Давній Греції.  Історичне значення давньогрецької культури
1. Одіссею трапився на шляху острів сирен – казкових істот, які своїм співом приваблювали мореплавців, після чого ті гинули. На фрагменті давньогрецької вази зображено, як корабель з прив’язаним до щогли Одіссеєм пропливав повз острів сирен. 2. Ахілл на давньогрецькій вазі. 3. Одіссей осліплює циклопа Поліфема

 

1. Що визначало розвиток давньогрецької літератури?

Як і в інших народів, словесна творчість у давніх греків постала з фольклору. Міфи та легенди еллінів спершу жили в усній формі. Їх переказували, точніше, переспівували мандрівні співці, яких у Греції називали рапсодами. Від тих часів збереглася пам’ять про сліпого співця Гомера. Він жив у VIII ст. до н. е. Гомерові належить слава першого поета Греції. Він створив дві епічні поеми – «Іліаду» та «Одіссею», у яких переповів давні міфи. Поеми є не лише високохудожніми літературними творами, а й надзвичайно цінними історичними джерелами. Адже автор, розповідаючи про події чотирьохсотлітньої давнини, водночас відтворював сучасну йому дійсність. Саме тому в «Іліаді» й «Одіссеї» визначають два історичні плани: уславлену «ахейську давнину» та добу післямікенського занепаду.

В основу «Іліади» покладено Троянський цикл міфів. Назва цієї поеми походить від грецької назви міста Трої – Іліон. «Іліада» розповідає тільки про п’ятдесят один день з 10-річної облоги Трої військом ахейців. Головним героєм поеми є фессалієць Ахілл – син богині Фетіди та царя Фтії, що у Фессалії, Пелея.

В «Одіссеї» події розгортаються після Троянської війни. Трою вже зруйновано, грецьке військо повернулося додому. Лише Одіссей ніяк не може потрапити на батьківщину. Причина, яка перешкоджає героєві дістатися дому, проста – він образив Посейдона, бога морів, і той постійно збиває його зі шляху. У деякі пригоди Одіссей потрапляє через свою допитливість, але, врешті-решт, він досягає мети й повертається на рідний острів Ітаку.

Та давньогрецька література відома не лише епічними поемами, які дійшли до нашого часу. Річ у тім, що їй належить слава найдавнішої національної літератури в Європі, що визначила розвиток мистецтва слова в наступні епохи. Саме в Давній Греції зародилися й розвинулися всі літературні роди: антична літературна спадщина – це й епос, і лірика, і драма, які представлені розмаїттям творів різних жанрів. Елладу вважають батьківщиною таких літературних жанрів, як байка (легендарний байкар Езоп), трагедія («батьком» драматичних творів цього жанру називають Есхіла, а його послідовниками Софокла та Евріпіда), лірична поезія (творчість Архілоха, Алкея, Сапфо). До здобутків давньогрецької літератури належать твори з філософії, риторики, історичні праці.

Узагальніть одним-двома реченнями, про що йдеться в поемах Гомера. Поміркуйте, чому в «Іліаді» описано лише останні п’ятдесят один день десятилітньої війни. Які історичні відомості почерпнули з уривків з поем Гомера, наведених у попередніх параграфах?

2. Як постав давньогрецький театр?

Яскрава сторінка життя грецьких міст – театр. Театральне мистецтво розвинулося з пишних свят – діонісій, які греки влаштовували на честь Діоніса – бога виноградарства та виноробства. Під час діонісій виступали хори одягнених у козячі шкури співців, які виконували урочисті пісні – дифірамби. Ці обряди започаткували театральні вистави – трагедії (у перекладі з грецької – «пісня цапів»). Діонісії закінчувалися святковими дійствами з піснями, танцями та бенкетами, які називали «комос». Від цього слова походить назва інших вистав – комедій.

Спочатку не було спеціальних приміщень для вистав: глядачі споглядали видовища зі схилів пагорбів. Згодом інсценізації почали розігрувати в призначених для цього спорудах – театрах. Місця для глядачів розташовувалися півколами, розділеними проходами. Їх називали театрон, від грецької – «дивлюся». Грецькі театри вміщали кілька десятків тисяч глядачів. Театр як споруда складався ще із кількох частин: майданчик – орхестра, де відбувалася вистава, скене – намет для перевдягання акторів, на місці якого згодом стали споруджувати постійну будівлю, а на ній – вішали декорації. Артисти почали вбиратися в гарні костюми, на обличчя одягали маски – веселу чи сумну, залежно від ролі. Актори носили взуття на високих підборах – котурни, щоб їх можна було побачити здалеку. Акторами були лише чоловіки, які виконували й жіночі ролі.

Значення театру особливо зросло в період розквіту полісної демократії. Творчість славетних давньогрецьких драматургів слугує джерелом для дослідження суспільного й духовного життя еллінів, а їхні п’єси й досі правлять за взірець для театральних творів. До образів давньогрецьких трагедій зверталася, зокрема, Леся Українка.

Поміркуйте, чому в Давній Греції театр називали «школою для дорослих», а авторів трагедій – «вождями мудрості».
Обговорюємо
Прочитайте замітку та поміркуйте, у чому значення давньогрецької культури (свої роздуми обґрунтуйте прикладами з творчості Лесі Українки). Чи зацікавив вас твір поетеси, про який довідалися? Випишіть із замітки власні назви, поняття та терміни, пов’язані з давньогрецькою культурою, сформулюйте запитання до них та обговоріть їх у загальному колі.

З античною міфологією і літературою Леся Українка була знайома з дитинства. Ще тринадцятилітньою вона присвятила один з перших віршів грецькій поетесі Сапфо. Лесі Українці належить також переклад трьох пісень із «Одіссеї». Неодноразово згадувала українська поетеса Прометея, окрему драму присвятила віщунці Кассандрі. Є в її доробку й невеликий віршований твір, у якому відтворено епізод античного міфу про Іфігенію, дія якого відбувалася на території Південного Криму.

На початку 1898 р., перебуваючи на лікуванні в Ялті, Леся Українка мешкала на віллі «Іфігенія». Двоповерховий будинок було споруджено «в античному дусі». У нішах стін та на веранді стояли копії давньогрецьких статуй – дискобола й Афродіти, простінки між вікнами прикрашали псевдоколони в дорійському стилі.

У листах з вілли Леся Українка так чи так торкалася того, що було пов’язане з її назвою і скульптурними оздобами. Під цим впливом в уяві поетеси ожив давньогрецький міф про Іфігенію: вождь грецького війська Агамемнон перед походом на Трою приніс свою дочку Іфігенію в жертву богині Артеміді, яка замінила її на жертовному вогнищі ланню, а саму дівчину перенесла в далеку Тавриду. Довгий час Іфігенія була жрицею у святилищі своєї рятівниці. Згодом її брат Орест відвіз Іфігенію в Аттику разом з викраденою дерев’яною статуєю Артеміди.

Досліджуємо
Прочитайте початок трагедії Есхіла «Прометей закутий» (переклад українською Бориса Тена). На які особливості, властиві й сьогодні драматичним творам, звернули увагу? Що покладено в основу цитованого твору «батька трагедії»? За що Есхіл оспівує Прометея? Як цей образ пов’язаний з цінностями суспільного життя в Давній Греції?

Дійові особи:

Влада й Сила – слуги Зевсові
Гефест – бог-коваль
Прометей – титан
Океан – титан

Хор Океанід – дочок Океанових
Іо – діва-телиця, дочка Інахова
Гермес – вісник Зевсів.

Пролог

Скеляста гірська пустеля. Три божества – Гефест з молотом і ланцюгом в руках, Влада і Сила – підводять в’язня Прометея до скелі.

Влада

От і прийшли ми аж на самий край землі,
В безлюдну далеч Скіфії пустельної.
Пора, Гефесте, повеління виконать
Отцеве і до кручі стрімковерхої
Оцього міцно прикувать зухвалого
Нерозривними ковами залізними.
Твій квіт укравши, на усе придатного
Вогню він сяйво смертним дав, – за гріх оцей
Повинен кари від богів зазнати він,
Щоб научився Зевсові коритися
І так прихильно до людей не ставився…

Пізнайкам
Перейшовши за посиланням https://cutt.ly/D8c4KeU, прослухайте аудіозапис або перечитайте текстовий виклад розмови з дослідницею. Як пов’язані давньогрецький герой Ахілл та український острів Зміїний у Чорному морі? Поділіться в загальному колі найцікавішими легендами, що розкривають цей зв’язок. Які історичні факти проливають світло на появу легенди про те, що Ахілл похований на острові Зміїному?

Які надбання давньогрецької культури справили на вас найбільше враження? Які моральні цінності в них утверджено? Скористайтеся уявним мікрофоном і доповніть твердження, не повторюючи слова своїх попередників: Історичне значення давньогрецької культури полягає в тому що…

  1. Дайте відповіді на запитання, винесені як назви пунктів.
  2. Укладіть перелік понять, назв, імен, важливих для теми уроку.
  3. Перейдіть за посиланням https://cutt.ly/mVgKIxw та виконайте завдання онлайн.

🏠 Довідайтеся про перекладачів відомих давньогрецьких творів українською мовою. Підготуйте коротке повідомлення про одного з них.

Зміст

 
Оцінка
( Поки що оцінок немає )
Поділитись в соцмережах
Додати коментар