§ 54. Урок-екскурсія. Чим цікаве природне середовище
Під час кожної прогулянки на природі людина отримує набагато більше, ніж те, що вона прагне.
Джон Мюїр, шотландський та американський природоохоронець
- Поміркуйте, що мав на увазі Джон Мюїр.
- Пригадайте: якими є правила поведінки людини у природі? Чому їх треба знати і дотримуватися?
Екскурсія
Правила поведінки у природному середовищі
- Не топчіть, не зривайте рослини!
- Не галасуйте у лісі, парку, біля річки, не вмикайте надто голосно музику.
- Найчистіша і найсмачніша вода – джерельна. Не зачіпайте джерело. Охороняйте його чистоту!
- Не залишайте після себе сміття в лісі.
Правила поведінки на екскурсії
- Не відходьте від своєї групи.
- Не розмовляйте голосно, будь у полі зору дорослих.
- Слухайте уважно завдання, запитання вчителя або вчительки.
- Виконуйте поради вчителя/вчительки.
Актуалізація опорних знань.
- Які середовища існування живих організмів ви знаєте?
- Які фактори необхідні для життя рослин і тварин?
- Наведіть приклади ланцюга живлення, характерного для лісу.
Дослідження навколишнього середовища (приклад інструктивних карток).
Картка № 1.
- а) Вивчити склад рослин: кількість ярусів, їхню висоту;
- б) зробити фото різних видів рослин.
Картка № 2.
- а) Виявити видовий склад тварин (можна зафіксувати сліди їхньої присутності): членистоногі; птахи; гризуни; ссавці;
- б) зробити фото видового складу тварин.
Картка № 3. Виявити пристосованість тварин до життя в лісі.
Картка № 4. Виявити пристосованість рослин до факторів неживої природи (світло, волога, температура повітря).
Робота в парах або мікрогрупах
Завдання кліматологам
- Виміряти температуру повітря.
- Визначити середню температуру.
- Скласти графік ходу температур.
- Визначити тиск повітря в затінку й на сонці.
- Визначити хмарність: ступінь хмарності (ясно, суцільна, незначна), види хмар.
- Опади, за наявності.
- Визначити напрям вітру.
Завдання ґрунтознавцям
- Визначити механічний склад ґрунту.
- У процесі опису лісу зібрати зразки рослин для гербарію.
Завдання біологам
1. Зробити опис лісу:
- тип (хвойний, листяний, мішаний);
- густота (рідкий, густий, середній);
- яруси рослинності (деревинний, чагарниковий, трав’янистий).
2. Визначити висоту дерев за тінню.
3. Провести фотографування.
Підсумок екскурсії
- Що цікавого спостерігали під час екскурсії?
- Як називаються рослини та тварини, яких ви бачили на екскурсії?
- Поясніть: чому не можна смітити та галасувати в лісі?
- Розкажіть удома про екскурсію.
Складіть презентацію «Унікальний природний комплекс своєї місцевості» (ділянка лісу, заплава, водойма, гора, печера тощо).
Перевіряємо себе
- Дайте визначення природного комплексу, яке складається з двох іменників, двох прикметників та одного дієслова, які відображають характерні його риси.
- Доберіть приклади загадок, прислів’їв або приказок про природні об’єкти та явища.
- Яка отримана на уроці інформація для вас є найцікавішою? Яке запитання залишилося для вас незрозумілим?