Тема 4. Пізнаємо біологічні явища
§26. Як живляться різні організми
Голод послаблює, знесилює й вбиває людину.
Гіппократ, видатний давньогрецький лікар, «батько медицини»
- Пригадай, чим живе відрізняється від неживого.
- Які речовини належать до органічних?
- Пригадай, які гази входять до складу атмосферного повітря.
- Назви основні поживні речовини.
Чому важливо періодично споживати необхідну кількість їжі.
Щодня ти снідаєш, обідаєш, вечеряєш. Людина, яка мало їсть або взагалі не споживає їжу, поступово втрачає масу тіла, стає слабкою. З їжею організм людини та інших живих істот отримує енергію, потрібну для забезпечення різноманітних процесів життєдіяльності, та «будівельний» матеріал. Завдяки цьому «будівельному» матеріалу організм росте, оновлюється його клітинний склад, адже окремі клітини мають обмежений термін існування, після чого їх замінюють нові.
Як живляться рослини.
Різні організми живляться не однаково (мал. 98). Людина, тварини, гриби споживають готові органічні речовини, які створили інші організми. Пригадай, органічні речовини з неорганічних здатні створювати рослини завдяки фотосинтезу.
Фотосинтез — унікальний природний процес, завдяки якому рослини перетворюють неорганічні речовини навколишнього середовища (вуглекислий газ і воду) на органічні, використовуючи енергію Сонця (мал. 99).
Ти добре знаєш, що рослини зазвичай мають зелене забарвлення. Це тому, що їхні клітини містять зелений пігмент хлорофіл (з грецької мови цю назву можна перекласти, як «зелений листок»). Хлорофіл вловлює промені світла, яке надходить від Сонця або штучних джерел освітлення та засвоює їхню енергію. Утворені в процесі фотосинтезу органічні речовини відкладаються в клітинах у вигляді включень – зерен крохмалю.
Як довести, що для здійснення фотосинтезу рослині потрібне світло?
Працюємо в групах. Разом з учителем/учителькою проведіть дослід (мал. 100).
Вам знадобиться: кімнатна рослина (фіалка, герань, гортензія тощо), щільний папір або фольга, окріп та гарячий спирт (видає вчитель/вчителька), слабкий розчин йоду або Люголю.
Порядок виконання роботи:
- Витримайте рослину певний час у темряві, щоб в її листках вичерпалися запаси крохмалю.
- Накрийте один листок з обох боків смужкою непроникного для світла паперу або фольги (1) і поставте рослину на яскраве світло на кілька годин.
- Зріжте листок і занурте його спочатку на 2-3 хв в окріп, а потім – у гарячий спирт (2).
- Промийте листок водою та обробіть слабким розчином йоду (або Люголю).
Різні частини листка забарвилися нерівномірно: затінена частина листка стала безбарвною, а решта листка забарвилась у синій колір (3). Таке нерівномірне забарвлення пояснюється тим, що внаслідок фотосинтезу в освітленій частині листка утворився крохмаль, який під впливом йоду синіє. У затіненій частині листка фотосинтез не відбувався, тому крохмаль там відсутній.
Є рослини, які подібно до тварин або грибів можуть споживати готові органічні сполуки. Наприклад, росичка та венерина мухоловка вловлюють і споживають комах (мал. 101).
Подивись відео, як «полюють» рослини. Скористайся різними джерелами інформації й наведи ще приклади рослин-«мисливців».
Як живляться різні тварини.
Дощовий черв’як – відмерлими рештками рослин; жуки-гнойовики споживають послід тварин, очищуючи тим самим поверхню землі; тигр вловлює, вбиває та споживає інших тварин; воша людська живиться кров’ю, при цьому вона може переносити збудників небезпечних хвороб (наприклад, висипного тифу); колорадський жук живиться рослинами, наприклад картоплею, завдаючи відчутної шкоди господарству людини; річковий рак – всеїдна тварина (мал. 102).
Як працюють органи травлення у людини.
З власного досвіду ти знаєш, що потрібно їсти різну їжу як тваринного, так і рослинного походження. Споживання та перетравлення їжі забезпечує травна система. До її складу входять: ротова порожнина, глотка, стравохід, шлунок, кишківник та спеціалізовані травні залози: слинні, печінка, підшлункова залоза (мал. 103). Ці травні залози виділяють травні соки: до їхнього складу входять особливі молекули – ферменти – під впливом яких їжа перетравлюється.
Ферменти – речовини, без участі яких в організмі не відбувається жоден хімічний процес.
Пригадай будову травної системи людини.
Спочатку їжа надходить у ротову порожнину, де починається її перетравлення під впливом ферментів слини. Далі ці процеси тривають у шлунку під впливом шлункового соку. Остаточне перетравлення їжі завершується у тонкому кишківнику, куди відкриваються протоки травних залоз: печінки та підшлункової залози. Прості сполуки, що утворилися внаслідок розщеплення складніших, далі всмоктуються у кров. З кров’ю по кровоносних судинах поживні речовини транспортуються до окремих клітин нашого організму. Там завершуються процеси їхнього перетворення. Одні з них розщеплюються далі, при цьому звільняється енергія, потрібна для забезпечення різних процесів життєдіяльності. З інших, навпаки, утворюються складніші сполуки – білки, жири, вуглеводи, що необхідні нашому організму. Але при цьому енергія витрачається.
Травлення – сукупність процесів, що забезпечують розщеплення складних поживних речовин, які потрапили з їжею, на простіші, які можуть бути використані організмом.
Поміркуйте, чому люди повинні харчуватися продуктами як рослинного, так і тваринного походження. Обґрунтуйте свою відповідь, оцініть значення харчування для організму людини.
Дізнайтесь, у яких харчових продуктах міститься велика кількість білків, вуглеводів, жирів, вітамінів (А, В, С, Е), мінералів. Чому вони потрібні організму, який росте?
Коротко про головне
- Фотосинтез – унікальний природний процес, завдяки якому рослини перетворюють неорганічні речовини навколишнього середовища (вуглекислий газ і воду) на органічні, використовуючи енергію Сонця.
- Травлення – сукупність процесів, що забезпечують розщеплення складних поживних речовин.
- Ферменти – речовини, без участі яких в організмі не відбувається жоден хімічний процес, зокрема перетравлення поживних речовин.
Перевіряємо себе
- Для чого потрібно знати про збалансоване харчування? Поясни та наведи приклади.
- Що означає дотримуватися режиму правильного харчування?
- Склади приклад меню школяра. Поясни свій вибір.
- Чому фотосинтез ще називають повітряним живленням рослин?
- Чому без рослин, які здійснюють фотосинтез, існування життя на нашій планеті було б неможливим?
- Продовж речення: Мені було цікаво…; У мене вийшло…; Сьогодні я дізнався/-лася … .
Проведіть дослідження. Доведіть присутність вітаміну С у продуктах. Інструкцію дослідження прочитайте.
Виявлення вітаміну С у харчових продуктах
Вам знадобиться: аптечний препарат розчин Люголя, вода, склянка,
яблучний сік у тетрапакетах (три види на вибір), крохмальний клейстер.
Порядок виконання роботи:
1. Вивчіть продукцію за таким планом:
1) назва підприємства-виробника;
2) місцезнаходження підприємства-виробника;
3) найменування продукції та дата виготовлення;
4) термін придатності, температурний режим зберігання та реалізації.
2. У склянці з водою вміст розчину Люголя доведіть до кольору міцного чаю.
Щоб його присутність була помітнішою, додайте у розчин Люголя трохи
крохмалю до отримання інтенсивного синього забарвлення.
3. У три пробірки налийте по 1 мл різного яблучного соку з тетрапакетів.
Розведіть пробу водою у співвідношенні 1 : 3.
4. У кожну пробірку з розчином яблучного соку по краплях додавайте розчин
Люголя доти, доки забарвлення не зникне протягом хвилини. Кількість
крапель підраховуйте. Що менше їх знадобилося, то більша ймовірність, що
вітаміну С у пробі або дуже мало, або немає зовсім. Якщо знебарвлюється
багато розчину Люголя, то можна припустити, що вітамін С у пробі таки є.
Зробіть висновок щодо доцільності соку для вживання.