Відеоурок
Конспект уроку
Тема уроку: речення його граматична основа (підмет і присудок). Речення з одним головним членом.
Поруч із нами, на сьогоднішньому уроці, будуть уже інші наші улюбленці. Здогадалися які? Ось вони там сховалися під темою.
Так! Це кролі. Сірі, білі, пухнасті та не дуже, великі та малі, наші улюблені кролі та кролики.
На минулому уроці ми з вами вивчали словосполучення. Пригадаймо, які поєднання слів називаємо словосполученням? Словоcполучення – це поєднання двох і більше повнозначних слів, одне з яких головне, а інше залежне.
Погляньмо будь ласка.
- великий Кріль. Кріль – головне слово. Кріль (який?) великий. Великий – це залежна слово.
- запашна ромашка. Ромашка (яка?) запашна. Ромашка – це головне слово, запашна – залежне слово.
- їсти ромашку. Їсти (кого/що?) ромашку. Їсти – головне слово, ромашку – залежне слово.
На минулому уроці ми також вами говорили про сполучення слів, які не варто вважати словосполученнями. До таких слів належать: підмет і присудок, поєднання повнозначної частини мови із прийменником, а також однорідні члени речення.
Наприклад:
- їсти й дивитися. Їсти й дивитися – не є словосполученням, адже ці слова однорідні члени речення.
- біля ромашки. Біля ромашки не є словосполученням адже слово «біля» – прийменник, а ромашки – іменник.
- кріль їсть. Кріль – підмет, їсть – присудок. Ми маємо з вами підмет і присудок. Але ж це речення! І якраз про речення сьогодні ми поговоримо більш докладно.
Речення «великий кріль їсть запашну ромашку» поєднало кілька наших словосполучень.
Що таке речення?
Звернімося до підручника, авторами яких є брати Заболотні.
Найменшою одиницею людського спілкування – є речення.
Речення – це одне або декілька слів, які виражають відносно закінчену думку.
Речення передає повідомлення, запитання або пораду, прохання чи наказ. В усному мовленні на початок і кінець речення вказує відповідна інтонація, а в писемному мовлення – розділові знаки. До речі, ви пам’ятаєте як називається розділ науки який вивчає розділові знаки? Так – це пунктуація.
Слова в реченні пов’язані між собою за змістом і граматично. Граматичний зв’язок здійснюється за допомогою закінчень і службових слів.
Кожне речення має граматичну основу. Граматична основа – це підмет і присудок.
Підмет – головний член речення, що називає предмет або особу і який відповідає на питання хто? що?
Присудок – головний член речення, що позначає дію, стан або ознаку й відповідає на питання що робить? що з ним робиться? яким він є? хто він такий? що він таке?
Найтиповіші питання присудка, яке полюбляють запам’ятовувати п’ятикласники, це: що робити? що зробити? Але пам’ятаймо, що присудок також може відповідати на питання яким він є? що він є? ким він є? Підмет підкреслюємо однією рискою, присудок підкреслюємо двома.
Наприклад
- Кролі мають 28 зубів.
Підмет (хто? що?) – кролі, (що роблять?) – мають. Мають – це присудок і підкреслюємо двома лініями. - Їхні зуби є міцними і ростуть протягом усього життя.
(Хто? що?) зуби є міцними і ростуть. У цьому реченні одразу кілька присудків. Якими є зуби, тобто яким є підмет? Є міцними. І що роблять зуби? Ростуть. - За умови гарного догляду кролі живуть близько десяти років.
(Хто? що?) кролі (що роблять?) живуть.
Зверніть увагу
Найчастіше підмет виражається іменником або займенником. Зазвичай присудок виражається дієсловом, рідше прикметниками або іменниками.
- Кролі полюбляєш прохолодні місця.
(Хто? що?) кролі – це підмет і виражений він іменником. Що роблять? Полюбляють. Полюбляють – це присудок і виражений дієсловом. - Вони щасливі до високих температур.
(Хто? що?) вони – це підмет, який виражений займенником. Чутливі – це присудок, який виражений прикметником. Вони є чутливі – граматична основа цього речення.
Склад граматичної основи
Склад граматичної основи може бути різним. Наприклад граматична основа може виражатися:
- підметом і присудком;
- один присудок і декілька предметів до нього;
- один підмет і декілька присудків до нього;
- один головний член речення.
Нумо практикувати
Завдання: потрібно визначити склад граматичної основи і пояснити чим вона виражена.
- Походження українського слова «кріль» дещо незвичайне.
Визначаємо підмет. (Хто? що?) походження (підкреслити однією лінію) є незвичайне. Незвичайна – це присудок і виражений прикметником. - У перекладі з польської мови воно означає «маленький король», тобто «королик».
(Хто? що?) воно – підмет, (що робить?) означає – присудок. - Унаслідок мовних явищ і різних тлумачень утворилися «кріль» і «кролик».
(Хто? що?) «Кріль» і «кролик», (що зробили?) утворилися. У цьому реченні граматична основа виражена двома підметами і одним присудком.
Двоскладне й односкладне речення
Двоскладними називається речення, граматична основа яких виражена підметом і присудком.
Наприклад:
- Кролі обожнюють моркву, капусту і зелену траву.
(Хто? що?) кролі, (що роблять?) обожнюють. В цьому реченні ми маємо і підмет і присудок.
В українській мові також трапляються односкладні речення.
Односкладними є речення, граматична основа яких виражена або присудком або підметом.
Про види односкладних речень ви більш детально дізнаєтеся у старших класах.
Наприклад:
- Пухнасті кролики.
(Хто? що?) кролики. В цьому реченні ми маємо лише підмет. Присудка немає. Це речення є односкладним. - Годую кролів не лише травою, а й зерном.
(Що роблю?) годую. В цьому реченні ми маємо лише присудок. Відповідно це речення є односкладним. - Тримають кролів у чистих і затишних клітках.
(Що роблять?) тримають. Хто це робить ми не знаємо. Присудок лише один. Відповідно речення є односкладним.
Нумо практикувати!
Зверніть увагу на речення, які наведені на дошці. Потрібно визначити граматичну основу, підкреслити підмет та присудок.
Нумо конструювати!
Складіть речення за поданою світлиною. Підкресліть підмет і присудок у цих реченнях. Визначте, якими є ці речення. А також назвіть частини мови, якими виражені підмет та присудок. Запишіть вдома ці речення і самостійно визначите граматичну основу в них.
Підсумок
Отже,
- найменшою одиницею спілкування є речення.
- Речення – це одне або кілька слів, що виражають відносно завершену думку. Цим речення і відрізняється від словосполучення.
- Кожне речення має граматичну основу. Граматична основа може виражатися підметом і присудком.
- Підмет відповідає на питання хто? що? Присудок – що робити? яким підмет є? та інші.
- Звертаємо увагу на двоскладні та односкладні речення. У двоскладних реченнях є і підмет і присудок. В односкладних – граматична основа виражена або підметом або присудком.
Домашнє завдання
- Знайдіть в енциклопедіях, періодичних виданнях чи інтернет-ресурсах статті про вирощування кролів.
- Випишіть 5 речень, підкресліть у них граматичні основи.