§5 Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми. 5 клас Голуб

Вправа 32

  • Синоніми – б
  • Антоніми – в
  • Омоніми – а

Синоніми: радісний – щасливий;

Антоніми: чорне – біле;

Омоніми: око, ключ.

Вправа 33

Прочитайте слова із рубрики «слово дня». Що вони означають? До яких слів можна дібрати синоніми або антоніми? Які з них ви використали б, розповідаючи про своє дитинство? Чого в дитинстві було досхочу? Які спогади можна назвати духмяними? Поділіться, що ви вважали своїми скарбами? Що ви робили жартома?

Синоніми:

  • Досхочу – скільки хочеться;
  • Духмяний – ароматний;
  • Скарб – дорога знахідка;
  • Жартома – не серйозно.

Антоніми:

  • Досхочу – недостатньо;
  • Духмяний – ароматний;
  • Скарб – нагорода.
  • Жартома – вдумливо;

Речення:

  • Я отримував досхочу уваги та любові.
  • Духмяні спогади це ті, які наповнені приємними емоціями .
  • Мій скарб – час проведений із рідними людьми.
  • Жартома із спілкуватися з друзями, гратись.

Вправа 34

Прочитайте речення. Назвіть синоніми, ужиті в них. Чому, на вашу думку, саме цим словам письменник і письменниця надали перевагу?

  • Чвалала, вийшла.
  • Потикалися, петляли, спускалися.
  • Лізли, переплітались, душились, дерлись, повзли.

Я думаю, для сильнішого емоційного забарвлення, точніше передати свою думку.

Вправа 35

Запишіть пари слів. До якої групи вони належать? Відповідь обґрунтуйте. Яким словам ви надаєте перевагу? Чому?

Це синоніми. Адже ці слова мають однакове значення й рівноправні між собою. Не надаю перевагу певним словам, обидва варіанти здатні донести мою думку.

 

Вправа 36

Запишіть 10 слів, що насамперед асоціюються у вас зі словами «дитинство». Доберіть до них (де це можливо) синоніми й антоніми. Які емоції переважають у ваших спогадах про раннє дитинство.

  • Іграшки – забавки;
  • Печиво;
  • Турбота;
  • Затишок – незручність; комфорт;
  • Ліжко;
  • Тепло – холод;
  • Радість -щастя;
  • Підтримка – допомога;
  • Цукерки;
  • Дітлахи;
  • Ігри.

Вправа 37

Прочитайте діалог. Висловіть свої міркування щодо правильного вживання синонімів.

Синоніми створення для уникнення повторень у мовлені, що робить її милозвучнішою. Але треба розуміти з якими словами слід уживати синоніми, не всі підходять і дають точно й те саме значення кожен раз.

Вправа 38

Чим відрізняється задача синонімів й антонімів?

Вправа 39

Прочитайте речення. Які слова в них образливі для співрозмовника? Чому їх потрібно уникати? Доберіть синоніми до цих слів і замініть їх. Наскільки важливо ретельно добирати слово із синонімічого ряду?

  • Надувся – образився;
  • Петраєш – розумієш;
  • Приперся – прийшов;
  • Стовбичиш – стоїш;
  • Бовкнув – сказав.

Початкові форми слів можуть бути образливі співрозмовнику , через їхню грубість. Не тактовно так говорити іншим людям. Треба вірно вибирати синоніми, щоб не паплюжити власне мовлення.

Вправа 40

Прочитайте спогади письменниці про її дитинство. Дайте відповіді на питання і виконайте завдання.

Запитання і завдання:

  1. Чому авторка називає дорогу до бабусі подарунком?
    Бо вона асоціює дорогу до бабусі з чимось приємним, це гарні спогади.
  2. Які емоції переважають у тексті? Як ви це визначили?
    Я думаю, що переважають приємні та позитивні емоції. Авторка описує все яскраво й спокійно, це викликає відчуття комфорту.
  3. Чи знаєте ви трави, згадані в тексті? Розкажіть про них.
    Я чув про чебрець. Його часто використовують під час приготування їжі.

Лопухи – це здорове листя, але від нього немає великої користі.

Польові гвоздички, здається, бачили всі.

Я згадую ромашки, подорожник, звичайну траву. Ця рослинність була в кожному дворі, а травичка точно мастила одяг кожному.

  1. Випишіть окремо слова, до яких можна дібрати синоніми й антоніми. Усно доберіть.
    Улітку – узимку;
    Подарунок – сюрприз;
    Густезних – рідких;
    Глибокою – мілкою;
    Отруйна – небезпечна.
  1. Знайдіть у тексті слово, до якого є омонім.
    Мені здалось, що це слово «кашка». У зменшено-пестливому значенні – це їжа.

Вправа 41

  • Під – горище, западина, нижня горизонтальна поверхня;
  • Паничах – молода людина, квітки;
  • Скрині – ящик з кришкою;
  • Скроні – частина черепа; волосся;
  • Квач – пензель; гра.

Вправа 42

Прочитайте текст. Чому виникло непорозуміння між дідусем та онуком? Продовжте діалог, допоможіть співрозмовника порозумітися. Зробіть висновки із цієї ситуації.

– Діду, Оттава-це місто в Канаді? Чому Ви про неї заговорили?

– О ні, ми не зрозуміли один одного. Отава це також це трава для худоби.

  • Схожі слова можуть мати різні значення. Це й стало причиною непорозуміння.

Вправа 43

Запишіть речення. Відшукайте слова, що мають парні омоніми, підкресліть їх. Усно поясніть.

  • Привід: причина; містична енергія;
  • Коса: волосся; інструмент для скошення трави;
  • Гранат: фрукт; дорогоцінне каміння;
  • Музика: мелодія; людина, яка виконує музику;
  • Орган: музичний інструмент; частина тіла.

Вправа 44

І. Прочитайте текст. Назвіть наявні в ньому синоніми. З’ясуйте значення виділених слів, звірте їх за словником. Знайдіть і запишіть 5 рослин, що мають по кілька назв. Які з них ви знаєте?

Бородавник, чистотіл, ластівчина трава, прозорник.

Подорожник, бабка, порізник, ранник.

Водяна лілія, біле латаття.

Чорнобривець, оксамитець.

Троянда, роза, ружа.

Звіробій, заяча крівця, сто кровиця.

ІІ. Поцікавтесь у ваших бабусь (прабабусь)  і дідусів (прадідусів) або інших літніх людей, якими було їхнє дитинство. Підготуйте розповідь, використавши в ній антоніми.

Їхнє покоління виростало без телефонів чи телебачення. Вони постійно грались надворі (удома), придумували ігри й бешкетували. Ті хто жили в селі разом з друзями кожен вечір випасав корів, тоді вони розмовляли й грались до вечора (ранку). У місті також збирались у дворі та пустували.

Батьки не переживали за них, можна казати закаляли їхнє здоров’я (хвороби). Тому вони не часто (постійно) хворіли, бо випрацьовували імунітет.

Я вважаю, що в них було цікавіше дитинство, їх не відволікали ніякі планшети. Тому вони жили справжнім, а не у віртуальному світі.

ІІІ. Художню літературу ще називають красним письменством. Що означає слово «красний» у нашій мові? Чи є до нього синоніми? Наведіть приклади, де доречно використовувати цей прикметник.

Прикметник «красний» – скорочення від слова «красивий». По-іншому – гарний, привабливий.

Красна дівчина. (Приваблива дівчина)

Оцінка
( 1 оцінка, середнє 5 з 5 )
Поділитись в соцмережах
Додати коментар