Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. 5 клас. Українська мова.

Відеоурок

Онлайн урок
Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. 5 клас. Українська мова.
  • Юлія Набок-Бабенковчитель української мови та літератури НВК «Новопечерська школа», аспірант київського університету імені Бориса Грінченка.

Конспект уроку

Тема сьогоднішнього уроку: словосполучення, відмінність словосполучення від слова й речення, головне та залежне слово.

Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. 5 клас. Українська мова.

Поруч з нами сьогодні на уроці будуть наші улюбленці: коти, кішки та кошенята. Разом із ними ми розпочнемо мандрівку у світ синтаксису. Пригадаймо, який розділ науки про мову називаємо синтаксисом, що він вивчає.Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. 5 клас. Українська мова.

Синтаксис – це розділ мовознавства, що вивчає словосполучення і речення

І поруч із синтаксисом завжди є пунктуація.

Пунктуація – розділ мовознавства, що вивчає розділові знаки.

Як визначити чи два слова є словосполучення чи ні? Скористаємося алгоритмом, який пропонують автори підручника українська мова брати Заболотні.Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. 5 клас. Українська мова.

З’ясуймо, що ж таке словосполучення?

Словосполучення – це поєднання щонайменше двох повнозначних частин мови, двох повнозначних самостійних слів, одне з яких головне, інше залежне.

Головне – це слово, від якого ми ставимо питання.
Залежне – це слово до якого ми ставимо питання, до слова що відповідає на питання.

Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. 5 клас. Українська мова.

Нумо практикувати!
Ви бачите розкішного кота, який читає книгу. Спробуймо за цим зображенням визначити словосполучення та з’ясувати: яке ж слово є головним, а яке залежне?

Слова в словосполученні пов’язані:

  • за змістом (питання від головного слова до залежного);
  • граматично (за допомогою закінчень або за допомогою закінчень і прийменників одночасно).
Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. 5 клас. Українська мова.

Наприклад:

  • рудий кіт 
    Кіт – головне слово. Кіт – який? Рудий. Це залежне слово.

Слова в словосполученні також пов’язані граматично за допомогою закінчень.

Наприклад:

  • струнка кішка
    Закінчення «а» у прикметнику і закінчення «а» в іменнику.
  • з домашніми улюбленцями 
    Ці два слова пов’язані за змістом, а також граматично.
    В цьому словосполученні слова пов’язані за допомогою закінчень «іми» в прикметнику, «ями» в іменнику та за допомогою прийменника «з».
  • відпочивати на підвіконні
    «На» – прийменник. В цьому словосполучення слова пов’язані завдяки прийменникам, тобто граматично.
Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. 5 клас. Українська мова.

Чим же відрізняються слова від словосполучення і від речення?

  • На відміну від слова, словосполучення точніше називає предмет, ознаку, дію, явище.
  • На відміну від речення, словосполучення не виражає завершену думку.

Поширені та непоширені словосполучення

Словосполучення бувають поширеними та непоширеними.

Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. 5 клас. Українська мова.

Непоширені словосполучення складається лише з двох повнозначних слів: головного і залежного.

Наприклад: пухнасті улюбленці, купити молоко, дивитися на кота.
А ви скажете дивитися на кота це ж три слова. Так! Але повнозначні самостійні частини мови лише два слова: дивитися і кота.

Поширене словосполучення складається з трьох і більше повнозначних слів.

Одне й те саме слово в поширеному словосполученні може бути головним, тобто від нього ставимо питання, інше – бути залежним, тобто до нього ставимо питання.

Наприклад:
Двоє милих кошенят. Це складне словосполучення, тобто воно поширене. Це поширене словосполучення і складається з двох словосполучень:

  1. Милих кошенят. Кошенят (яких?) милих.
    Кошенят – головне слово, милих – залежне слово.
  2. Двоє кошенят –  теж словосполучення, яке складається з двох повнозначних слів.

Тварини з сірими очима. Це поширене словосполучення і воно складається з двох непоширених словосполучень:

  1. сірими очима:  очима (якими?) сірими 
  2. тварини з очима

Нумо практикувати
Вам потрібно визначити поширені й непоширені словосполучення.

Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. 5 клас. Українська мова.
  • білий пухнастик – непоширене
  • кіт на гілястому дереві –  поширене, адже складається з двох непоширених словосполучень: на гіллястому дереві і кіт на дереві
  • синє небо за спиною – поширене. Складається з двох непоширених словосполучень:
    Синє небо. Небо (яке?) синє.
    Небо за спиною. Небо (де?) за спиною.
  • замріяний погляд –  непоширене. Погляд (який?) замріяний
  • дивитися на пташку. Дивитися (куди?) на пташку. Це непоширене словосполучення, адже лише два повнозначні слова. «На» – це прийменник
  • триматися кігтями за гілкупоширене словосполучення і складається з двох непоширених: триматися кігтями і триматися за гілку

Що не є словосполученням?

Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. 5 клас. Українська мова.

Варто звернути увагу на те, що не всі поєднання двох слів є словосполученнями. Запам’ятайте. Не є словосполученнями:

  • підмет із присудком
    Адже таке поєднання це вже речення. Наприклад: тварини бавляться. Тварини (хто/що) – підмет, бавляться – присудок. Це  підмет і присудок, тому це речення.
  • іменника/займенника із прийменником
    Загалом поєднання повнозначної частини мови із прийменником. Наприклад: біля кота. Біля – це прийменник, тому не є словосполученням біля кота. Поблизу нього. Поблизу – це прийменник. Не є теж словосполученням таке поєднання слів.
  • однорідні члени речення
    Наприклад: коти й собаки; великі та малі. Ці слова є однорідними членами речення.  Ви пам’ятаєте, що у словосполученнях обов’язково має бути головне та залежне слово. А як же тут визначити головне і залежне слово? Хто ж тут був головним: коти чи собаки; великі чи малі? Тому ми вважаємо що однорідні члени речення не належать до словосполучень.

Нумо практикувати!

Знайдіть серед поданих сполучень слів саме словосполучення, пам’ятаючи правило, яке ми розглянули на попередньому зображенні.

Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. 5 клас. Українська мова.
  • бути щасливим – це словосполучення. Бути (яким?) щасливим.
  • грати й відпочивати – це не є словосполученням, адже це однорідні члени речення.
  • близько години – не є словосполученням і слово близько в даному випадку є прийменником і стоїть біля іменника «години» при іменнику.
  • стояти близько. Стояти (де?) близько. В такому разі «близько» вже буде повнозначною частиною мови. Ми можемо поставити питання і можемо визначити чи це словосполучення.
  • досягти успіху. Досягти (чого?) успіху. Буде словосполучення.
  • час настав. (Хто/що?) Час (що зробив?) настав. Підмет і присудок. Отже, це не є словосполученням
  • любити рідних. Любити (кого?) рідних. Це словосполучення.
  • життя триває. Життя – підмет, триває – присудок. Це речення, тому не словосполучення
  • брати участь. Брати (що?) участь. Словосполучення.
  • активно і плідно. Не є словосполученням, адже це однорідні члени речення.

Синтаксичний розбір словосполучення

Вивчаючи словосполучення ми також звертаємо увагу на синтаксичний розбір словосполучення. Схема синтаксичного розбору є у кожному підручнику з української мови для п’ятого класу. Приклад схеми з підручника братів Заболотних.

Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. 5 клас. Українська мова.

Нумо конструювати!

Утворіть за 1 хвилину якомога більше словосполучень із поданих слів. Можна змінювати форми, тобто закінчення або наприклад вид дієслів.

Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. 5 клас. Українська мова.

Наприклад: рудий кіт, загорнутий у ковдру, дивитися уважно, добрий погляд, лагідний погляд, бути котом.

Підсумок

Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. 5 клас. Українська мова.

Отже, ми на уроці з’ясували що:

  1. Синтаксис вивчає словосполучення і речення.
  2. Словосполучення – поєднання двох і більше повнозначних слів, одне з яких – головне, інше – залежне.
  3. Від головного слова до залежного ставимо питання.
  4. Слова в словосполученні пов’язані за змістом і граматично.
  5. Словосполучення бувають поширені й непоширені.
  6. До словосполучень не належать:
    • підмет із присудком (бо це – речення);
    • поєднання іменника/займенника з прийменником;
    • однорідні члени речення.

Домашнє завдання

Запишіть якомога більше словосполучень, які б характеризували вашого домашнього улюбленця. Визначте головне й залежне слово в них.

Оцінка
( 17 оцінок, середнє 4.35 з 5 )
Поділитись в соцмережах
Додати коментар