Вправа 52
Зверніть увагу на «слово дня». Що вони означають? Чи вживаєте ви їх у своєму мовленні? Наведіть приклади. Чи мають зв’язок вони зі здоров’ям людини? Який саме? Доберіть до цих слів синоніми й антоніми.
- Бадьоритися – триматися по-молодецькому.
- Кремезний – здоровий, міцний.
Приклади речень:
У молодості він був кремезний чоловік.
У цій ситуації треба бадьоритись.
Кремезний та бадьорий – це про здоров’я, хвора людина не може
володіти цими якостями.
Бадьоритися:
- Синоніми: утомлений, зморений;
- Антоніми: храбруватись.
Кремезний:
- Синоніми: кволий, слабий;
- Антоніми: коренастий.
Вправа 53
За відведений час доберіть і запишіть синоніми до поданих прикметників. Зверніться до словника і звірте, чи всі варіанти ви назвали. Які з цих прикметників сприятливі для здоров’я людини, а які – шкідливі?
- Жовтий – золотий,
- дужий – сильний,
- білий – сніжний,
- вайлуватий – незграбний,
- чемний – слухняний,
- відважний – мужній,
- упертий – непоступливий,
- жвавий – активний.
- Прикметники сприятливі для здоров’я людини: дужий, жвавий.
- Прикметники шкідливі: вайлуватий.
Вправа 54
Так, у певному контексті подані слова можуть бути синонімами.
Наприклад: зелена слива (недостигла слива) або літня жінка (немолода жінка).
Вправа 55
Чи можна за синонімічним словником з’ясувати лексичне значення слова? Поясніть, як саме. З’ясуйте за «Практичним словником синонімів» Святослава Караванського, що означають подані прислівники. Чи вживаєте ви їх у своєму мовленні? У значення яких слів ви сумнівались?
На основі синонімічного ряду можна зрозуміти (для себе) значення слова.
- Відтак – потім, після чого;
- Вприпуст – скільки завгодно;
- Впритул – дуже близько;
- Горілиць – обличчям догори;
- Деколи – коли-не-коли;
- Достеменно – впевненість у чомусь;
- Мерщій – якомога швидше.
Іноді вживаю у своєму мовленні, але частіше синоніми до них.
Вправа 56
І. Прочитайте речення. Випишіть із них слова і згрупуйте так:
– до яких можна дібрати синоніми;
- Злоба – гнів, агресія;
- Свіжий – новий, оновлений;
- Гнів – злоба, агресія;
- Енергійний – активний, повен сил;
- Регулярні – постійні.
– до яких можна дібрати антоніми.
- Невір’я – віра;
- Підвищити – понизити;
- Позитивно – негативно.
ІІ. Якою темою об’єднанні речення?
Їх об’єднує тема порад для здорового способу життя.
Чому здоров’я і здоровий спосіб життя вважають найвищими цінностями?
Тому що його не купиш ні за які кошти, деякі хвороби забирають життя й сили. Тож треба радіти такій банальній речі як здоровя.
Додайте кілька своїх порад щодо здорового способу життя.
Треба слідкувати за харчуванням, не мати шкідливих звичок, налагодити режим сну.
Вправа 57
За словником омонімів дайте відповідь запитання–загадки.
- Коли байка м’яка, а коли — цікава?
Байка – тканина; розповідь повчального характеру;
- Яка балка залізна, а яка — заросла?
Балка – частина стовпа; долина;
- Чи можна виливати з відра і з бронзи?
З відра воду; з бронзи скульптуру;
- Яку гвоздику збираємо в букет, а яку додаємо в маринад?
Гвоздика – квітка; спеція;
- Чи можна гребти на воді й на землі?
Гребти у човні чи гребти траву в полі;
- Коли завивають пронизливо, а коли — ретельно?
Завивають волосся чи завиває вовк.
Вправа 58
Прочитайте текст. Над чим міркує авторка? А якої думки дотримуєтесь ви? Обґрунтуйте її.
Лікування – від слова «ліки», тобто не факт, що це веде до позитивного наслідку. А зцілення – це про «ціле», здоровий організм, який уже не хворіє.
Складіть діалог, в основі якого має бути підтвердження або сумнів щодо висловленої думки.
– Привіт , Кате. Сьогодні прихворіла, тому ми не зустрінемось.
– То ти будеш лікуватись?
– Ні, я буду зцілюватись;
– Але це синоніми, яка різниця?
– Зцілення-це звучить як точно позитивний висновок, я буду «цілою», а тобто здоровою.
– Так, ти права, тоді удачного зцілення. Побачимось!
Вправа 59
Прочитайте проблемні запитання і дайте на них відповіді. Чому це важливо знати? Використайте синоніми або антоніми.
- Ти купаєшся (в річці, в озері, морі). Які ознаки того, що треба негайно виходити з води?
Коли від холоду тремтять руки і ноги.
- Чого не можна їсти, якщо болить зуб?
Ласощів, гарячих та холодних страв.
- Яких сучасних розваг, небезпечних для життя дитини, потрібно уникати?
Використання піротехнічних засобів (феєрверків, бенгальських вогнів, петард тощо)
Вправа 60
І Запишіть слова. За словником синонімів знайдіть пояснення, коли ці пари слів є синонімами. На підтвердження складіть із ними словосполучення.
- Гладкий – рівний (поверхня);
- гладкий – огрядний (живіт);
- глибокий – безодній (колір);
- глибокий – ґрунтовний (сенс);
- грубий – товстий (чоловік);
- грубий – різкий (розмова);
- добрий – чуйний (людина);
- добрий – чималий (розмір).
ІІ. Випишіть із словника чи інших джерел сім фразеологізмів, у яких є антоніми. Усно поясніть їхній зміст.
- Вбити собі в голову (запам’ятати) – викинути з голови (забути),
- не в тім’я битий (розумний) – не має лою в голові (недалекий),
- макітра розуму (розумний) – пустий лоб (недалекий),
- хоч греблю гати (багато) – як кіт наплакав (мало),
- набитий гаманець (багатий) – вітер у кишенях свистить (бідний),
- аж у руках кипить (швидко йде діло) – як мокре горить (повільно).
ІІІ Складіть словосполучення з кожного парою паронімів, щоб можна було визначити різницю між ними.
- Ґрунтова дорога; ґрунтовний зміст;
- деревний черв’як; дерев’яний стіл;
- досвід відносин; науковий дослід;
- дружний колектив; дружній візит;
- зарозумілий текст; зрозумілий текст;
- готова їда; приготувати їжу;
- листовий папір; листяний чай.