Вправа 93
Зверніть увагу на «слово дня». Що воно означає? Порівняйте його зі словом «бачити»? Чи є між ними спільне/відмінне? Коли це слово потрібно вживати? Наведіть приклади.
Вбачати – воно має декілька значень.
- Перше – те саме, що й «бачити» (дивитись).
- Друге – вважати когось, щось кимось, чимось.
Вправа 94
І. Розгляньте малюнки. Уявіть ситуацію спілкування з допитливими дітлахами. Складіть і запишіть діалог, в основі якого має бути пояснення незнайомих слів іншомовного походження. Спробуйте спочатку пояснити самостійно, а потім-звірте за словником.
– Мамо, Катя купила собі худі та ще один світшот. Що це за дивні слова?
– Катруся, «худі» – це кофта з капюшоном, світшот – та сама кофта, але без капюшона.
– Мамо, а мій однокласник на вікенд їде до Франції. Як це «вікенд»?
– «Вікенд» – це відпочинок на канікулах.
– Тепер ми все зрозуміли, дякую!
ІІ. Поясніть, чому в словах «вікенд», «боді», «худі», «світшот», «мікс», «опція», «шопінг» ті «кітч» пишемо букву і.
І після б, п, м, ф, г, к, х, л, н.
Вправа 95
Прочитайте епіграф до параграфа. Яка пора року за вікном? Поети споконвіку не стомлюються оспівувати її красу. Уявіть, що ви маєте поетичний дар. Які слова для опису чарівної краси осені ви обрали б? Запишіть їх, умотивуйте свій вибір. Доповніть свій тематичний словничок словами іншомовного походження.
За вікном чарівна, затишна, барвиста осінь. Ця пора романтична.
Вправа 96
І прочитайте поетичні рядки. Запишіть троє речень, які вам найбільше сподобалися. Вибір умотивуйте. Які картини намалювала ваша уява? Усно поясніть значення і написання виділених слів іншомовного походження.
- То жовтень розігрує п’єсу ще в тій режисурі небес…(Представив осінній парк, усе листя перекрашене в жовте, воно спокійно спадає на землю).
- Осінь. Симфонія суму й води. (Уявив дощ, голі дерева, вечір).
- Цвіте остання біла хризантема. (Холодна земля, кінець осені, одна похила квіточка на цьому тлі).
ІІ Як ви розумієте значення словосполучення «ін’єкція сонця», «осінні вітражі», «режисура небес», «сонячні софіти», «симфонія суму й води»?
- «Інєкція сонця» – сонячні промені;
- «Осіння вітражі» – сонце «грає» на кольоровому листі;
- «Режисура небес» – візерунки хмар на небі;
- «Сонячні софіти» – промені сонця в склі.
- «Симофнія суму й води» – туман над водою, маленький дощик.
Вправа 97
І. Випишіть із художніх прозових чи поетичних творів або складіть самостійно сім речень про осінь, де будуть ужиті слова іншомовного походження, наприклад, такі: «симфонія», «мріади», «кришталики», «орган», «палітра», «парі».
- Мене надихає осіння палітра кольорів .
- І ми побачили захоплюючі вітражі із осіннім листям.
- Увечері я почув симфонію осені: тихенький дощ, шелест листя та завиваючий вітер.
- Зранку мене зустріли сонячні софіти осені.
- З неба на мене падали кришталики осені, холодні вісники цієї пори.
- Осінь – протест літу.
- Закладаю парі, що осінь – наймальовничіша пора.
ІІ. Уявіть, що ви плануєте своє життя за порами року. Складіть і запишіть мінімальний перелік важливих справ про осінь. Що в ньому буде такого, чого не заплануєш на зиму?
План
- Погуляти під осіннім дощем.
- Влаштувати фотосесію в листі.
- Провести останні теплі дні.
ІІІ. З’ясуйте за словником значення і походження поданих слів. Усно поясніть, що означає і з якої мови походить кожне слово.
- Парі – угода про виконання чого-небудь;
- Патіо – це відкритий дворик житлового будинку;
- Пародія – комічне або сатиричне наслідування іншого твору;
- Пап’є-маше – композиція, що складається з паперових шматків;
- Пастель – художній матеріал;
- Пенні – валюта грошова;
- Піца – італійський хліб із начинкою;
- Пломбір – морозиво;
- Піжама – одяг для сну;
- Портьєра – завіса із важкої тканини;
- Прем’єра – першопоказ.