Відеоурок
Сьогодні ми будемо вивчати обставину, як другорядний член речення. А також повторимо вивчені раніше всі члени речення.
Спершу бліц опитування за результатами попередніх уроків. Ви бачите питання, вам потрібно лише відповісти так або ні:




Повторення теми про додаток і означення
На попередньому уроці ми вивчали види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням. От зараз спробуємо пригадати.
Отож, за метою висловлювання бувають: розповідні, питальні, спонукальні.
За емоційним забарвленням – окличні й неокличні.
Граматична основа кожного речення – це підмет і присудок.

Сьогодні разом з нами на уроці будуть ще одні наші домашні улюбленці, це папуги. Отож усі речення будуть саме про них папуг. І разом з ними ми продовжимо вивчати другорядні члени речення.
На попередніх уроках ми вже вивчили:
- додаток відповідає на питання не прямих відмінків: кого? чого? кому? чому? кого? що? ким? чим? на кому? на чому? І підкреслюємо додаток пунктирною лінією.
- означення відповідає на питання який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї? котрий? котра? котре? котрі? І підкреслюємо означення хвилястою лінією.
Конспект уроку
І сьогодні ми з’ясуємо, що означає обставина, на які питання відповідає, та як ми її підкреслюємо.
Обставина – це другорядний член речення, що вказує на ознаку дії (місце, час, причину, мету, спосіб дії) і відповідає на питання як? де? куди? звідки? коли? відколи? чому? з якою метою? навіщо?
Підкреслюємо обставину – пунктир крапочка.

Завдання.
Прочитайте речення і визначіть на які питання відповідає обставина в наведених реченнях, і на що вони вказують.


Нумо практикувати!








Отож, ми вже вивчили всі другорядні члени речення:
- Додаток – кого, чого, чому, кого, що, ким, чим, на кому, на чому.
- Означення – який, яка, яке, які, чий, чия, чиє, чиї, котрий, котра, котре, котрі.
- Обставини – як, де, куди, коли, звідки, чому, навіщо, з якою метою, відколи.


Домашнє завдання: запишіть речення, підкресліть головні й другорядні члени речення:
– “Зазвичай папуги живуть не дуже довго – приблизно 10-15 років. Але жако є довгожителем. В умовах гарного догляду він може відсвяткувати своє 70-річчя”.
– “Жако вирізняється розумом і кмітливістю”.


“приблизно 10-15 років” як потрібно підкреслити?