Другорядні члени речення. Обставина. Узагальнення знань про головні й другорядні члени речення. 5 клас. Українська мова.

Відеоурок

Онлайн урок

Сьогодні ми будемо вивчати обставину, як другорядний член речення. А також повторимо вивчені раніше всі члени речення.

Спершу бліц опитування за результатами попередніх уроків. Ви бачите питання, вам потрібно лише відповісти так або ні:

Перевір чи правильні у тебе відповіді
1 – Ні, 2 – Так, 3 – Ні, 4- Так, 5 – Так, 6 – Ні, 7 – Так, 8 – Так, 9 – Ні, 10 – Підмет, 11 – Присудок, 12 – Додаток.

Повторення теми про додаток і означення

На попередньому уроці ми вивчали види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням. От зараз спробуємо пригадати.
Отож, за метою висловлювання бувають: розповідні, питальні, спонукальні.
За емоційним забарвленням – окличні й неокличні.
Граматична основа кожного речення – це підмет і присудок.

завдання визначити види речень, граматичну основу

Сьогодні разом з нами на уроці будуть ще одні наші домашні улюбленці, це папуги. Отож усі речення будуть саме про них папуг. І разом з ними ми продовжимо вивчати другорядні члени речення. Фото папуг
На попередніх уроках ми вже вивчили:

  • додаток відповідає на питання не прямих відмінків: кого? чого? кому? чому? кого? що? ким? чим? на кому? на чому? І підкреслюємо додаток пунктирною лінією.
  • означення відповідає на питання який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї? котрий? котра? котре? котрі? І підкреслюємо означення хвилястою лінією.

На які питання відповідають додаток і означення

Конспект уроку

І сьогодні ми з’ясуємо, що означає обставина, на які питання відповідає, та як ми її підкреслюємо.

Обставина – це другорядний член речення, що вказує на ознаку дії (місце, час, причину, мету, спосіб дії) і відповідає на питання як? де? куди? звідки? коли? відколи? чому? з якою метою? навіщо? 
Підкреслюємо обставину – пунктир крапочка.

Що таке обставина? На які питання відповідає. Як підкреслюємо?

Завдання.

Прочитайте речення і визначіть на які питання відповідає обставина в наведених реченнях, і на що вони вказують.

на які питання відповідає обставина в наведених реченнях, і на що вони вказують?
Чим виражаються обставини?
Обставини виражаються прислівниками та іменниками.

Нумо практикувати!

Отож, ми вже вивчили всі другорядні члени речення:

  1. Додаток – кого, чого, чому, кого, що, ким, чим, на кому, на чому.
  2. Означення – який, яка, яке, які, чий, чия, чиє, чиї, котрий, котра, котре, котрі.
  3. Обставини – як, де, куди, коли, звідки, чому, навіщо, з якою метою, відколи.
Другорядні члени речення на які питання відповідають
Підкреслити усі члени речення

Домашнє завдання: запишіть речення, підкресліть головні й другорядні члени речення:

– “Зазвичай папуги живуть не дуже довго – приблизно 10-15 років. Але жако є довгожителем. В умовах гарного догляду він може відсвяткувати своє 70-річчя”.
– “Жако вирізняється розумом і кмітливістю”.

запишіть речення, підкресліть головні й другорядні члени речення
Другорядні члени речення. Обставина. Узагальнення знань про головні й другорядні члени речення. 5 клас. Українська мова.
Як підкреслюється підмет, пирсудок, означення, додаток, обставину.
Оцінка
( 12 оцінок, середнє 3.92 з 5 )
Поділитись в соцмережах
Додати коментар

  1. Інна

    “приблизно 10-15 років” як потрібно підкреслити?

    Відповіcти