§36. Мистецтво архітектури та скульптури в Давній Греції
Міркуємо
Роздивіться ілюстрацію та прочитайте текстівку до неї. Яку архітектурну споруду зображено? Чи будували культові споруди в державах Давнього Сходу? Чим подібний до них давньогрецький храм, а чим відрізняється? Чи доводилося вам бачити сучасні споруди, схожі на зображену? Про що це свідчить?
Один з найвідоміших храмів Давньої Греції – храм Артеміди в Ефесі на узбережжі Малої Азії (нині Туреччина), збудований у Vl-V ст. до н. е. Споруда мала грандіозні розміри: завширшки вона сягала 51 м, завдовжки – 105 м, заввишки – 18 м. Будівлю прикрашали 127 колон. У 356 р. до н. е. храм спалив мешканець Ефеса Герострат, який хотів увічнити своє ім’я в історії за будь-яку ціну. Тож вислів «геростратова слава» означає – ганебна слава.
1. У чому своєрідність давньогрецької архітектури?
Про розквіт архітектури Давньої Греції свідчать храми. Давньогрецькі митці створили новий тип храмової споруди, яка стала центром найважливіших подій суспільного життя. Храми розташовували в центрі акрополя чи міської площі. Грецькі храми мали прямокутну форму й були з усіх боків оточені колонами. Колони будували в кількох стилях. Найдавнішими були доричні колони, які уособлювали мужній та войовничий характер дорійців, – вони були важкими та масивними. Верхня частина колони мала вигляд круглої подушки й накладеної на неї важкої плити. Колони іншого стилю – іонічні – ошатні й стрункі. Їм притаманна легкість та витонченість. Верхня частина іонічної колони прикрашена двома великими завитками. Пізніше з’явилися колони коринфського стилю: іще вишуканіші, з верхньою частиною, схожою на кошик з квітами. Греки прикрашали колонами не тільки храми, а й театри, гімнасії, палестри. Іноді в невеликих храмах колони замінювали скульптурами дівчат у довгих сукнях. Такі колони називають каріатидами.
Найвідомішою архітектурною пам’яткою Давньої Греції став комплекс будівель на афінському Акрополі. Після перемоги над персами тут почалося велике будівництво. Його ініціатором став Перікл, який залучив до будівництва свого друга Фідія. До парадних воріт Акрополя, які називалися Пропілеями, вели мармурові сходи. Ліворуч розташовувалася картинна галерея – пінакотека. Праворуч від Пропілей стояв храм Ніки – богині перемоги, скульптуру якої афіняни позбавили крил задля того, щоб перемога ніколи не залишала місто. Центральною спорудою Акрополя був храм Парфенон – пам’ятник перемоги греків над персами і символ могутності Афінської держави. Він розташований на верхній терасі Акрополя, на висоті 150 м над рівнем моря. Його було видно навіть з кораблів, що прямували до Афін. Храм будували архітектори Іктін та Каллікрат. Прямокутний храм оточували 46 колон. Оздоблювали його 92 зображення різних сцен з міфів і рельєф, присвячені іграм на честь Афіни (так звані великі Панафінейські ігри). У храмі встановили грандіозну статую богині Афіни, яку виготовив Фідій із золота та слонової кістки.
Ще один храм Акрополя – Ерехтейон, за легендою, збудовано на місці суперечки Афіни та Посейдона за владу над Афінами. Південний бік храму прикрашають шість мармурових фігур дівчат-каріатид.
Як традиції будівництва еллінів пов’язані з особливостями їхнього суспільного життя? Про які видатні архітектурні пам’ятки довідалися?
Роздивіться ілюстрації. До якого стилю належать зображені колони? Відповідь обґрунтуйте відповідним фрагментом з тексту.
Досліджуємо
Спираючись на текст параграфа, укажіть споруди Акрополя відповідно до цифр.
2. Як у Давній Греції вдосконалювалося мистецтво скульптури?
Найдавніші скульптурні зображення, що їх виготовили давньогрецькі майстри, не надто вражають: їх вирізняє нерухома поза, притиснуті до тіла руки, спрямований уперед погляд. Проте від V ст. до н. е. грецька скульптура наближується до реальності: постаті стають динамічними й анатомічно правильними. Людську красу й досконалість – ось що прагнули відтворити грецькі скульптори.
Митці створювали статуї богів та героїв, прикрашали храми рельєфами. У скульптурних зображеннях увічнювали також державних діячів або переможців на Олімпійських іграх. Статуї виливали з бронзи або вирізьблювали з мармуру. Найвідомішими скульпторами V ст. до н. е. були Фідій, Мирон та Поліклет. Фідій, як ви вже знаєте, був творцем статуї Зевса Олімпійського, встановленої в храмі Зевса в Олімпії. Йому належать і статуї Афіни, про які йшлося вище.
Статуї Мирона та Поліклета сповнені життя та руху. Їхні твори – зразки перших об’ємних скульптур у грецькому мистецтві, які можна розглядати з різних боків, обходячи навколо. Найвідоміша статуя Мирона – «Дискобол»: атлета зображено в момент розмаху перед киданням. «Дорифор» («Списник») – статуя роботи Поліклета. Списника зображено так, що він спирається тільки на одну ногу, інша залишена вільною.
Від IV ст. до н. е. митці почали шукати способи втілення в скульптурному зображенні внутрішнього світу людини. Тож скульптури стали більш легкими й граціозними, а пози статуй – різноманітнішими. Найвідомішим скульптором тієї доби був Пракситель. У мармуровій статуї Гермеса митець, приміром, зобразив юнака, який у задумі спирається на стовбур дерева та позирає на немовля Діоніса, якого тримає на руках. Інша статуя Праксителя – Афродіта Кнідська – є зображенням богині, яка, збираючись зайти у воду, скидає одяг на вазу, що стоїть поруч. Уже за тих часів твір вважали найдосконалішою скульптурою.
Чому про грецьку скульптуру V—IV ст. до н. е. сучасники говорили: «Вона жива, вона дихає, ось-ось щось скаже»? Чи була властива ця риса найдавнішим творам давньогрецьких скульпторів? Про що це свідчить? Чи могла бути створена така скульптура, як «Дискобол», у країнах Давнього Сходу? Чому?
На підставі тексту параграфа встановіть імена скульпторів – авторів зображених нижче статуй.
Обговорюємо
Прочитайте замітку та роздивіться ілюстрації на с. 166-167. Як розвинулися традиції давньогрецької архітектури в елліністичних державах? Порівняйте витвори мистецтва доби еллінізму зі скульптурою Давньої Греції часів розквіту. Що спільного та відмінного в цих творах?
За доби еллінізму не бачених доти масштабів досягло містобудування. Найяскравіша риса архітектури еллінізму – прагнення до грандіозності. Прикладом цього може слугувати вівтар Зевса та Афіни, споруджений в 180 р. до н. е. на акрополі столиці Пергамського царства, що, за задумом архітекторів, мав затьмарити велич Афінського Парфенона. Вівтар – величезний мармуровий поміст для жертвоприношень верховному богові греків – було прикрашено величним рельєфом. Пам’яткою культури еллінізму є одне із Семи чудес світу – Колос Родоський – 37-метрова бронзова статуя бога Геліоса, зведена на Родосі близько 285 р. до н. е.
За доби еллінізму з’являються скульптурні портрети, що передавали індивідуальні риси, а також статуї дітей і літніх людей. Прикладом таких творів є портрет Александра Македонського роботи Лісіппа, статуя хлопчика з гусаком скульптора Боефа.
Скульптори доби еллінізму досягли майстерності у втіленні людських переживань. Показовою щодо цього є скульптурна група «Лаокоон та його сини». Лаокоон у грецькій міфології – жрець Аполлона в Трої. Під час Троянської війни цей звитяжець застерігав троянців не заносити в місто дерев’яного коня. Переймаючись, що троянці прислухаються до Лаокоона, богиня Афіна наказала двом зміям задушити його разом із синами. У творі родоських скульпторів зображено момент відчайдушної боротьби з чудовиськами, сповненої невимовних страждань, болю, розпачу від усвідомлення її марності. До нашого часу збереглася скульптурна група «Фарнезький бик». Чудовими зразками елліністичного мистецтва є статуї Афродіти (Венери) Милосської та Ніки Самофракійської. Довгий час статуя Аполлона Бельведерського роботи скульптора Леохара вважалася вершиною античного мистецтва.
Пізнайкам
Перегляньте відеореконструкцію афінського Акрополю. Порівняйте зображення та коментарі до нього з текстом параграфа. Що нового довідалися з відео? Поділіться в загальному колі цікавинками, які привернули вашу увагу.
Яка з пам’яток давньогрецького мистецтва в матеріалах уроку сподобалася вам найбільше? Чим особливо вразила?
- Дайте відповіді на запитання, винесені як назви пунктів.
- Укладіть перелік понять, назв, імен, важливих для теми уроку.
- Перейдіть за посиланням https://cutt.ly/WVgUN1l та виконайте завдання онлайн.
🏠 Складіть «пам’ятку» для відвідувача віртуальної екскурсії в афінський Акрополь: що обов’язково варто побачити, яке значення мають ті або ті споруди та скульптури.