§2 Лексичне значення слова 5 клас Голуб

Вправа 8

Прочитайте слова з рубрики «Слово дня». Що вони означають? Чи вживаєте ви їх у повсякденному мовленні? Чи може слово бентежити, дратувати, кривдити і приголомшувати? Обґрунтуйте свою відповідь. Пригадайте й поділіться тим, що вас бентежить, дратує, кривдить і приголомшує.

  • Бентежити – стан замішання, зніяковілості.
  • Дратувати – відчуття незадоволеності;
  • Кривдити – несправедливо ображати;
  • Приголомшувати – викликати враження.

Кожне слово може викликати в нас різні почуття, чи то негативні, чи то позитивні, іноді просто неочікувані.

  • Бентежити може стресова ситуація, коли за щось хвилюєшся.
  • Дратувати може ситуації, коли все йде , не як заплановано.
  • Кривдити можуть образливі слова.
  • Приголомшують нас неочікувані новини.

Вправа 9

Уявіть, що було б, якби слова жили в мові без лексичного значення. Висловіть свої міркування.
Я думаю, що просто настав би хаос. Ми б точно не розуміли один одного, не могли сформувати думку та висловити її. Можливо, не могли б зрозуміти, що нам потрібно.

Вправа 10

Прочитайте і запишіть слова.  Пригадайте способи тлумачення значень слів. Усно поясніть, що вони означають. Значення яких слів можна тлумачити, добираючи до них синоніми? Суть яких слів краще з’ясувати, демонструючи предмет чи його світлину?
Продемонструвати краще: осоння, жоржина, цитрина, ринва.

Синоніми:

  • Мастак – майстер;
  • Довкілля – природа;
  • Гожий – приємний;
  • Бешкетувати – не слухатись;
  • Шибайголова – бешкетник;
  • Химерний – страшний;
  • Ущухати – заспокоюватись.

Вправа 11

Прочитайте перелік емоцій, станів і почуттів. Якби вам запропонували зобразити ці слова на малюнку, що ви намалювали б?

Можна зобразити так:

  • Спокій – море;
  • Задоволення – торт;
  • Натхнення – світанок;
  • Надія – вогник;
  • Вдячність – простягнуті руки;
  • Захопленість – гори;
  • Оптимізм – посмішка;
  • Полегшення – річка влітку;
  • Гордість – медаль;
  • Схвильованість – туман;
  • Розчарування – неспокійне море;
  • Роздратування – червоний колір;
  • Сумніви – пуста кімната;
  • Тривожність – сирена;
  • Байдужість – біле світло з вікна.

Вправа 12

Прочитайте речення. Звірте авторські тлумачення зі словниковими. Чи є між ними різниця? А як ці слова витлумачили б ви?

  • Деякі авторські тлумачення більше наповнені емоціями та почуттями.
  • У словнику всі пояснення в науковому стилі.
  • Мені подобаються авторські тлумачення, наповнені емоціями, так цікавіше читати.

 

Вправа 13

І Прочитайте виразно текст. Чи можна таке спілкування вважати комфортним для всіх учасників? Чому? Наскільки важливо для Леся почути пояснення значення слова «туман»? Завершіть діалог, відповівши на заперечення хлопчика.

Оленка поводила себе досить грубо, адже вважала, що Лесь повинен знати відповідь на таке просте, для неї, питання.

Лесику було цікаво знати, що він бачить, як це працює, бо він живе в цьому середовищі.

Туман – це й справді крапельки води, але не такі як ти звик бачити. Науково це називається – конденсат. Це ніби випаровування води, які затримуються у повітрі (крапельки туману майже нічого не важать).

ІІ Пригадайте й назвіть життєві ситуації, у яких важливі вміння тлумачити значення слова.

Треба розширювати свій лексичний запас слів, щоб коли в тебе поцікавились значенням, то ти зміг би пояснити. Також це корисно в навчання: відповідь на питання вчителя, написання твору чи вирішення завдань на контрольній роботі.

Вправа 14

Розгляньте схему. Чи вичерпну інформацію вона містить?

Я думаю, що названі там причини знати більше слів, актуальні завжди. Це корисно для дорослих і дітей.

 

Вправа 15

Створіть візуальну карту уроку. Відведіть на ній місце відомому (тому, що ви знали до цього уроку) й новому (тому, що ви дізналися сьогодні). Упишіть у неї ключові слова уроку.

Знав Нове
– лексика;

Слова: ожина, бешкетувати,ущухати;

– чим корисно вивчати нові слова.

– як це « тлумачити»;

– безліч нових слів;

– які ще плюси є від вивчення нових слів.

Вправа 16

І. Прочитайте тексти, у яких письменниці розлого тлумачать значення слів. За цими зразками витлумачте значення слова «примха».

Примха – це побажання людини, яку вона бажає отримати в цю секунду. Хоч часто це важко реалізувати. Так поводять себе розбалувані діти, які звикли мати все й відразу. Тож краще замінити це слово й дію на просто – просити про допомогу , але не вимагати.

ІІ. Доберіть і запишіть десять слів, які, на ваш погляд, можуть бути незнайомі вашим однокласникам та однокласницям. Підготуйте усне пояснення або презентацію лексичних значень.

  • Адаптуватись – підлаштовуватись під нові умови;
  • Гіперболізувати – перебільшувати;
  • Мікологія – наука про гриби;
  • Автентичний – перенесений через покоління й збережений у початковому вигляді;
  • Пательня – сковорідка;
  • Ватра – вогонь;
  • Археолог – людина, яка вивчає пам’ятки стародавнього світу;
  • Слоїк – із діалектизму це – банка;
  • Амброзія – це польовий бур’ян;
  • Ін’єкція – укол.
Оцінка
( 2 оцінки, середнє 5 з 5 )
Поділитись в соцмережах
Додати коментар