§55. Для чого досліджують океани та атмосферу
Людина не може відкрити нові води, якщо вона не має мужності спочатку залишити позаду берег.
Андре Жід, французький письменник
- Що таке Світовий океан? Назви і покажи на карті його частини.
- Які багатства приховують глибини океану?
- Як називають науку, що вивчає океани?
- Хто такі океанографи?
- Поясни, як ти розумієш слова Андре Жіда. Наведи факти на підтвердження його слів.
Навіщо людина підкорює глибини океану.
Пізнання Землі триває понад 5 тис. років. Люди проникли в глибини океанів, піднялися на високі гори, здолали найсуворіші пустелі. Вони освоїли космічний простір. На карті вже не залишилося «білих плям». Незважаючи на це, багато країн світу продовжують досліджувати океани для використання їхніх багатств.
- Подумай, які скарби приховує вода.
Розгляньте у групі малюнок 241. Дайте відповідь на запитання: Для чого вивчати океани?
Потренуйтеся у парі/групі показувати на фізичній карті частини Світового океану та їхні найглибші океанічні жолоби. Укажіть, береги яких материків вони омивають.
Уперше людина занурилася до дна Маріанського жолобу 23 січня 1960 року. Це були американський лейтенант ВМС США Дон Уолш та швейцарський океанолог Жак Пікар на батискафі «Трієст».
Переглянь відео та дізнайся, що таке акваланг та хто його винайшов.
В епоху Великих географічних відкриттів Ф. Магеллан встановив, що океани зв’язані між собою. Наведи факти, які підтверджують це.
Що допомагає вивчати океани.
Океани вивчають за допомогою найрізноманітніших засобів – з кораблів, літаків, із космосу. Науково-дослідні судна оснащені ефективними приладами, які працюють на глибинах, а також під час дослідження шару атмосфери, який взаємодіє з водою. На кораблях використовують сучасну обчислювальну техніку, призначену для планування експериментів та оперативного оброблення отриманих результатів. Для вивчення океанів використовують також підводні роботи та безпілотні підводні апарати (мал. 242).
Підготуйте у групі повідомлення або презентацію про один із підводних океанічних апаратів. Представте результати своєї роботи іншим групам.
Світовий океан ще дотепер залишається загадкою для людства, оскільки вивчений не достатньо. Його дослідження відкриває нові можливості розвитку водної промисловості, проведення наукових досліджень морських рослин і тварин й спостережень за рівнем води та зміною температури. Океан відіграє важливу роль у таких видах діяльності, як торгівля, транспортування енергоносіїв, туризм, видобуток палива, розвиток берегової вітроенергетики. Від «здоров’я» океану і наших знань про нього залежить наша власна безпека і добробут.
Океан – могутня сила природи, що впливає на формування клімату та погодних умов Землі.
Медуза нутрукула – єдиний представник живих істот на Землі, який здатний жити вічно (мал. 243). Медуза може тривалий час обходитися без води, перетворюючись на поліпи (початкова стадія розвитку), а потім знову перетворюватися на медузу, якщо є вода.
Як досліджують атмосферу.
Наука, що вивчає земну атмосферу, має назву «метеорологія». Найважливішу роль у вивченні атмосфери відіграють метеостанції. На них збирають важливу інформацію. Пригадай, які дані отримують на метеостанціях. Зібрані дані дають можливість зробити висновки про зміни клімату.
Для дослідження атмосфери використовують новітнє обладнання і технології (мал. 244). Крім метеостанцій, у світі працює близько 800 аерологічних станцій. Застосовують також аеростати і стратостати. Для вивчення високих шарів атмосфери – радіозонди. Під час картографування атмосферних процесів використовують радари. Велика роль у вивченні атмосфери належить штучним супутникам. На біосферних станціях отримують інформацію про рівень запиленості та наявність у повітрі різних домішок.
Газову оболонку нашої планети потрібно не тільки вивчати, але і берегти від руйнування.
Як захистити Світовий океан і атмосферу.
Світові дослідження вчених стверджують, що за останні 10 років негативна дія людини на океан зросла вдвічі. Це не тільки «острови» сміття. Кліматичні зміни, здебільшого пов’язані з діяльністю людини, призводять до підвищення температури та кислотності океанічних вод. Підкислення океану негативно впливає на життєдіяльність його мешканців.
Як захистити океани
- Знизити використання енергії (користуватися громадським транспортом, використовувати переважно енергоощадні лампи).
- Обмежити кількість виробів з пластику й нейлону (користуватися багаторазовими пляшками для води, тканинними пакетами).
- Прибирати пляжі.
- Не купувати вироби, які шкодять морському середовищу (прикраси з коралів, панцирів черепах, шкіри акул).
Згідно з доповідями ООН, 50 % усіх коралових рифів на Землі – під загрозою вимирання, ще 20 % повністю знищено без надії на відновлення (мал. 245).
Розгляньте та обговоріть у групі інфографіку «Джерела забруднення повітря» (мал. 246). Які із цих джерел забруднюють повітря у вашому населеному пункті? Запропонуйте заходи щодо зменшення забруднення.
Мал. 246. Чинники забруднення атмосфери
Чому кожна окрема країна не може самостійно розв’язати проблему забруднення повітря? Поясніть, чому розв’язати цю проблему можливо тільки всім країнам разом. Створіть малюнок на тему «Автомобіль як джерело забруднення».
Коротко про головне
- Господарська діяльність і життя людини багато в чому залежить від стану атмосфери та вод Світового океану.
- Для вивчення Світового океану та атмосфери використовують сучасне обладнання, яке дає можливість передбачити несприятливі природні явища та захиститися від них.
- Забруднення океану та атмосфери – це глобальна проблема, яку можна розв’язати тільки всім країнам разом.
Перевіряємо себе
- Назви найглибшу на Землі океанічну западину. Хто першим опустився на її дно?
- Назви дослідника морських глибин, який винайшов акваланг. Які ще океанічні дослідження йому належать?
- Розкажи, як знімки з космосу дають змогу вивчати процеси на Землі.
- Сформулюй запитання для кросворду, відповідями на які будуть об’єкти: Тихий, Атлантичний, Північний Льодовитий, Індійський, Південний океани.
- Продовж речення: Тепер я знаю, що…; Мене зацікавило…; Хочеться більше дізнатися … .
Використовуючи різноманітні джерела інформації, дізнайтеся про відкриття великих мореплавців. Заповніть хронологічну таблицю. Підпишіть на контурній карті назви частин океану, відкриті відомими мореплавцями. Подумайте, як би вплинула на наше життя відсутність цих відкриттів.