§5. Чи завжди потрібно поспішати
Не важливо, з якою швидкістю ти рухаєшся до своєї мети, головне – не зупинятися.
Конфуцій, китайський мислитель
- Пригадай, що таке фізична величина.
- Що ти розумієш під фізичним тілом?
- Які величини ти можеш пригадати?
- Які одиниці вимірювання ти знаєш?
- Прочитай епіграф до уроку. Як ти розумієш цей вислів Конфуція?
Які величини описують рух.
Для опису того чи іншого тіла ми використовуємо слова – фізичні величини.
Ти вже знаєш, що таке траєкторія. Якщо виміряти довжину лінії, по якій рухається тіло, ми отримаємо довжину траєкторії.
Довжина траєкторії, по якій рухається тіло, має назву шлях. Позначають шлях літерою латинського алфавіту l, вимірюють у метрах (м).
- Які ще одиниці вимірювання довжини ти знаєш?
Цікаво. у гірському селі Орів Трускавецької громади на Львівщині є найдовша в Україні вулиця. Це вулиця Шевченка протяжністю 14 кілометрів. Її занесено до Національного реєстру рекордів України.
Коли тіло рухається, проходить певний час.
Час – це також фізична величина, яка характеризує механічний рух. Час позначають літерою латинського алфавіту t, вимірюють у секундах (с).
- Які ще одиниці вимірювання часу ти знаєш?
Цікаво. Тривалість між спалахами блискавки під час грози становить 0,01 с. Комар за 1 с робить 500-600 помахів крилами.
Розглянь малюнок 12. Опиши словами рух тіл, зображених на ньому.
Для характеристики руху ти використав/-ла слова «швидко», «повільно», «дуже швидко», «дуже повільно». Для опису механічного руху використовують ще одну фізичну величину – швидкість.
Швидкість – це фізична величина, що показує, яку відстань проходить тіло за певний час. Позначають швидкість літерою латинського алфавіту v, вимірюють у метрах за секунду (м/с).
- Які ще одиниці вимірювання швидкості ти знаєш? Який прилад вимірює швидкість руху в транспорті?
Проаналізуймо визначення. Наприклад, турист рухався зі швидкістю 5 км/год. Це означає, що турист подолав шлях 5 км за 1 год.
Шлях, час і швидкість пов’язані між собою формулою:
З якою швидкістю рухався пішохід, якщо він за пів години подолав шлях 2000 м? Відповідь подайте у км/год.
Опрацюйте інформацію «Найшвидші тварини світу». Назвіть, з якою швидкістю рухається найшвидша і найповільніша тварина.
Ти дізнався/-лася про найшвидшу тварину. Серйозні загрози збереженню цього виду виникли в другій половині 20 ст. з початком масового використання хімічних речовин, які застосовують у сільському господарстві для захисту рослин від шкідників. Небезпечні речовини накопичувалися в організмі птахів і перешкоджали розвитку потомства. На твою думку, які заходи потрібно впровадити для збереження цього виду птахів, який трапляється і в нашій країні?
Що таке середня швидкість.
Уяви, що ти вирушив/-ла у туристичну подорож пішки. Чи завжди ти будеш йти протягом подорожі з однією швидкістю? Звичайно, що ні. На якомусь відрізку шляху ти будеш іти швидше, на пагорбах твоя швидкість зменшиться, а десь – ти взагалі присядеш відпочити. Тому коли ми говоримо про значення швидкості руху на всьому шляху, то маємо на увазі середню швидкість.
Середня швидкість руху тіла дорівнює відношенню всього шляху до часу, протягом якого відбувався рух.
У цій формулі l – це сума всіх відрізків шляху, де змінювалась швидкість.
l = l1 + l2 + l3 + …
А t – це сума всіх проміжків часу, які тіло затратило на кожний відрізок шляху, включно з можливими зупинками.
t = t1 + t2 + t3 + …
Як розв’язувати задачі на рух.
- Уважно прочитай умову задачі.
- З’ясуй, що дано в умові задачі, а що потрібно знайти. Зроби скорочений запис, використовуючи позначення фізичних величин, числові значення й одиниці вимірювання.
- Рекомендується всі одиниці вимірювання перевести в основні. Шлях – у метри, час – у секунди, швидкість – у метри за секунду.
- Проаналізувавши скорочений запис, шукаємо і записуємо формулу, яка повинна містити фізичні величини, що подані в умові, а також величину, яку потрібно знайти.
- Залежно від того, яку фізичну величину нам потрібно знайти, перетворюємо формулу згідно з математичними правилами.
- Аналізуємо формулу, зіставляємо з поданими величинами. Якщо всі необхідні величини є – добре. Якщо немає, згадуємо і записуємо інші формули.
- Замість фізичних величин, що входять до формули, підставляємо відповідні числові значення. Робимо обчислення.
- Записуємо відповідь.
Коротко про головне
- Швидкість, шлях, час – фізичні величини, що описують рух тіла.
- формула швидкості
- Середня швидкість руху – це відношення суми довжин всіх відрізків шляху до суми проміжків часу, протягом якого тіло рухалось на відповідних відрізках шляху.
- формула середньої швидкості
Перевіряємо себе
- Поясни, як ти розумієш вислів «автомобіль рухається зі швидкістю 50 км/год».
- Довжина траєкторії 150 м. Який шлях пройшло тіло, рухаючись цією траєкторією?
- У задачі швидкість указана в кілометрах, а шлях – у метрах. Чи потрібно переводити кілометри в метри?
- Поділися враженнями від уроку, продовж речення: Сьогодні я навчився/-лась…; Я зміг/змогла…; Я спробую…; Мені захотілось … .
На уроці фізкультури, коли ви будете бігати коротку дистанцію, наприклад 60 м, учитель/учителька вам оголосить час, за який ви пробігли цю відстань. Знаючи шлях і час, обчисліть швидкість бігу ваших однокласників/однокласниць. Результат оформте у вигляді таблиці.