Чому всі організми дихають. Пізнаємо природу – 6 клас. Гільберг

§27. Чому всі організми дихають

Усе, що існує на небі й на землі, – дихає.

Моріхей Уесіба, відомий японський майстер бойових мистецтв, засновник бойового мистецтва айкідо

  • Пригадай склад повітряної оболонки Землі.
  • Як кисень потрапляє в наш організм?
  • Які органи утворюють дихальну систему людини?
  • Яке значення фотосинтезу?

Що таке дихання.

Важливою функцією живих істот також є дихання.

Дихання – фізіологічний процес, пов’язаний з надходженням в організм кисню та виведенням з нього вуглекислого газу.

За участі кисню відбувається складний процес розкладу органічних речовин з утворенням вуглекислого газу й вивільняється енергія, потрібна для забезпечення всіх процесів життєдіяльності організму.

Потрапляючи разом з кров’ю в клітини, кисень окиснює поживні органічні сполуки, які в них містяться. Завдяки цьому звільняється енергія, без якої не можуть здійснюватися різні процеси життєдіяльності. Частина цієї енергії виділяється у вигляді тепла, що підтримує певну температуру тіла.

Поясніть, чому їжу вважають будівельним і енергетичним матеріалом.

Проведи самоспостереження за процесами вдиху і видиху. Поклади одну руку на грудну клітку, а другу – на живіт під ребрами. Зроби глибокий вдих та повільний видих. Обговоріть у парі/групі, як змінюється об’єм грудної клітки. Чи змінюється повітря, яке ти видихаєш? Яка сполука потрапляє до твоїх клітин під час газообміну?

Процеси дихання у людини й більшості тварин забезпечує дихальна система.

Пригадайте будову дихальної системи людини. Розгляньте малюнок 104, А. З яких частин складаються дихальні шляхи? За малюнком 104, Б прослідкуйте шлях, який проходять різні гази від легень до клітин й у зворотному напрямку.

Будова дихальної системи людини. носова порожнина, гортань, трахея, бронхи, легені
Мал. 104. А. Будова дихальної системи людини.
Транспорт газів кров’ю
Мал. 104. Б. Транспорт газів кров’ю

Дихальними шляхами атмосферне повітря, що містить кисень, надходить до легень. Там кисень з повітря переходить у кров, яка транспортує його до окремих клітин нашого організму. У клітинах кисень окиснює органічні сполуки, внаслідок чого утворюється вуглекислий газ. Вуглекислий газ з клітин переходить у кров, яка транспортує його до легень. З легень вуглекислий газ разом з видихуваним повітрям через дихальні шляхи виводиться з організму.

Як дихають тварини.

Подібну до людини будову дихальної системи мають ссавці, птахи, плазуни (ящірки, змії, крокодили, черепахи). Усі вони дихають атмосферним повітрям. А ось риби, ракоподібні, багато молюсків поглинають кисень, розчинений у воді. Тому органи дихання в них не легені, а зябра (мал. 105). Вода омиває зябра цих тварин, і кисень крізь стінки зябер надходить у кров. Вуглекислий газ, навпаки, крізь стінки зябер виводиться у воду. Зябра весь час мають бути зволожені, інакше дихання стає неможливим і тварина гине.

Риби дихають за допомогою зябер
Мал. 105. Риби дихають за допомогою зябер
  • Поміркуй, як у риб відбувається вдих і видих.

Кисень може надходити в організм не тільки через органи дихальної системи, а й через шкіру. Наприклад, є тварини, в яких немає органів дихання, і тому весь кисень надходить через покриви (медузи, багато різних представників червів тощо).

Цікаво. У червоної безлегеневої весняної саламандри (мал. 106) весь кисень надходить в організм лише через шкіру та слизову ротової порожнини.

Весняна саламандра червона - мешканець Північної Америки
Мал. 106. Весняна саламандра червона – мешканець Північної Америки

Як дихають рослини.

Рослини теж дихають. Кисень до їхнього організму надходить через поверхню тіла: як через надземні (пагони), так і через підземні (корені) органи.

Поміркуй, що спільного та відмінного у процесах дихання та фотосинтезу.

Працюємо в групі. Разом з учителем/учителькою виконайте дослід, який доводить, що рослини дихають (мал. 107).

Дослід, який підтверджує те, що рослини під час дихання виділяють вуглекислий газ
Мал. 107. Дослід, який підтверджує те, що рослини під час дихання виділяють вуглекислий газ

Вам знадобиться: дві склянки; чиста і вапняна вода; гілочка рослини елодеї.

Порядок виконання роботи:

  1. В одну склянку налийте чисту воду, а в другу – прозору вапняну воду (1).
  2. У кожну склянку помістіть по гілочці рослини, наприклад елодеї.
  3. Накрийте склянки прозорими ковпаками та поставте в темне місце.

Через два-три дні ви побачите, що вапняна вода стала каламутною. Це свідчить про те, що рослина під час дихання виділяє вуглекислий газ, який реагує з вапняною водою (2).

Цікаво. Не всі організми для отримання енергії поглинають кисень. Деякі бактерії мешкають у середовищі, де кисень відсутній. Потрібну енергію вони отримують за рахунок розщеплення органічних сполук без участі кисню.

Подумай, що було б на Землі, якби зникли всі рослини, здатні до фотосинтезу. Що можеш зробити ти, щоб зберегти природу?

Коротко про головне

  • Дихання – фізіологічний процес, пов’язаний з надходженням в організм кисню та виведенням з нього вуглекислого газу.
  • Процеси дихання у людини й більшості тварин забезпечує дихальна система.

Перевіряємо себе

  1. Чому потрібно протирати листки кімнатних рослин від пилу?
  2. Деяких представників земноводних, як-от тритони, людина може утримувати у себе вдома. Чому їх можна утримувати лише у вологому середовищі?
  3. Чому людина повинна захищати свої органи дихання від потрапляння забрудненого повітря, наприклад, за допомогою респіраторів?
  4. Оціни свою роботу на уроці. Продовж речення: Сьогодні я дізнався/-лась…; Зрозумів/-ла…; Навчився/-лась…; Найскладніше було … .

Сонячну енергію, яку поглинають рослини, можна використати для отримання електричної енергії. Запропонуйте, як можна здійснити цей експеримент.

Зміст

Оцінка
( Поки що оцінок немає )
Поділитись в соцмережах
Додати коментар