Чому в природі все взаємопов’язано. Пізнаємо природу – 6 клас. Гільберг

§3. Чому в природі все взаємопов’язано

У світі все взаємопов’язано і ми частина цього круговороту. А тому на Світовому Древі ніде не може бути гілки, що самотньо стирчить: десь і вона пов’язана з якоюсь іншою гілкою. Коли відчуваєш це єднання зі світом, живеш у гармонії з природою – всі проблеми відійдуть.

Брайанна Рід, сучасна ірландська письменниця

  • Наведи приклади об’єктів живої і неживої природи. Чи існують між ними взаємозв’язки? Доведи на прикладах.
  • Який зв’язок існує між людиною і природою?
  • Які ще види зв’язків існують у природі?
  • Прочитай епіграф і поясни його зміст на прикладах.

Що таке причинно-наслідкові зв’язки. 

Десятки тисяч років тому люди почали розуміти, що деякі речі стають причиною інших подій, і якщо вплинути на причину, то зміниться й наслідок. Завдяки цьому відкриттю виникли організовані спільноти, міста, а також цивілізація, яка спирається на науку і технології.

Людина пізнає навколишній світ через запитання «Чому?»: «Чому іде дощ? Чому лід не тоне? Чому птахи відлітають у теплі краї?» тощо і потребує відповідей на них.

Причинно-наслідковий зв’язок – це зв’язок між однією подією, яку називають причиною, та іншою подією, яку називають наслідком, де наслідок є прямим результатом причини.

Причиною називають таке явище, процес або предмет, який уже через своє існування спричиняє певні зміни навколишнього світу.

Причина характеризується тим, що завжди передує результату. На ній базується наслідок. Так, жодний наслідок неможливо уявити без причини. Наприклад: ударила блискавка і спалахнула пожежа. Причиною тут є блискавка, бо вона спровокувала пожежу. Пожежа є наслідком. Наведи приклад, що могло спровокувати пожежу.

Наслідок – це результат дії причини; він завжди вторинний.

Наприклад:

Причинно-наслідковий зв’язок
Мал. 7. Причинно-наслідковий зв’язок

Явище, що спричинило інше явище, називатиметься так: перше – причина, друге – наслідок (мал. 9). Існує закономірність, що будь-яка причина за певних умов породжує певний наслідок. Наприклад, вирубування лісів в Українських Карпатах призводить до змиву ґрунту, руйнівних повеней.

Які бувають види причинно-наслідкових зв’язків. 

Слід враховувати, що та сама причина може мати багато наслідків. Наприклад, снігопади (причина) погіршують рух транспорту (наслідок); налипання мокрого снігу призводить до масового ламання дерев у лісових масивах (наслідок), до обриву ліній електропередач (наслідок); накопичення снігу на крутих гірських схилах призводить до утворення снігових лавин (наслідок); великі запаси снігу сприяють формуванню високих весняних паводків (наслідок).

Схема причинно-наслідкових зв’язків матиме такий вигляд:

Схема причинно-наслідкових зв’язків

У свою чергу, один наслідок може мати кілька причин. Наприклад, викиди заводів (причина) і автомобілів (причина) забруднюють повітря (наслідок).

Чому в природі все взаємопов’язано. Пізнаємо природу – 6 клас. Гільберг

Яке значення причинно-наслідкових зв’язків. 

Уміння правильно встановлювати причинно-наслідкові зв’язки дає змогу прогнозувати можливі варіанти наслідків тієї чи іншої дії, аналізувати і порівнювати дані, мислити, формувати гіпотези, робити висновки, бути рішучими й відповідальними.

Знання причин і наслідків явищ дає змогу людині пізнавати навколишній світ і передбачати майбутні ситуації, що допомагає знаходити рішення в сьогоденні.

Встановлюємо причинно-наслідкові зв’язки. Об’єднайтеся у групи.

  1. Встановіть причинно-наслідкові зв’язки та побудуйте логічний ланцюжок до наступних процесів та явищ: сильний вітер; обертання Землі навколо осі; удобрення ґрунту.
  2. Наведіть приклади причинно-наслідкових зв’язків у природі. Зобразіть їх схематично. Укажіть причину й наслідок. Зробіть висновок.
  3. Видатний поет Стародавнього Риму Вергілій у 29 році до н. е. казав: «Щасливий той, хто зміг зрозуміти причини речей». Поясніть, як ви розумієте цей вислів.

Розгляньте у групі світлини (за вибором) (мал. 8). Подумайте, що могло бути причиною зображених процесів і явищ. Установіть причинно-наслідкові зв’язки та побудуйте логічний ланцюжок. Визначте, яке явище є причиною, а яке – наслідком.

Небезпечні явища зсув ґрунту; повінь; засуха
Мал. 8. Небезпечні явища: А – зсув ґрунту; Б – повінь; В – засуха

Обговоріть і дайте відповіді на запитання: А. Яка роль людини у проведенні заходів щодо запобігання небезпечним природним явищам та їхнім наслідкам? Б. Припустіть, що є причиною виникнення зображених природних явищ. Запропонуйте шляхи зменшення їхнього небезпечного впливу.

Цікаво. Лісові пожежі властиві не тільки спекотним країнам, наприклад Австралії. В Україні за останні дев’ять років за кількістю випадків загоряння лісу лідирує 2017 рік – 2371 випадок.

Прочитайте текст. Встановіть причинно-наслідкові зв’язки. Представте результати своєї роботи. Запропонуйте заходи, які можуть врятувати тварин.

Коротко про головне

  • Причинно-наслідковий зв’язок – це зв’язок між однією подією, яку називають «причиною», та іншою подією, яку називають «наслідком», де наслідок є прямим результатом причини.
  • Знання причин і наслідків явищ дає змогу людству пізнавати навколишній світ і передбачати майбутні ситуації.

Перевіряємо себе

  • 1. Прочитай прислів’я. Самостійно добери і запиши два прислів’я. Установи причину і наслідок.

Буде дощ – будуть і гриби.

Багато снігу – багато хліба.

  • 2. Наведи приклади причинно-наслідкових зв’язків у природі. Зобрази їх схематично. Укажи причину і наслідок. Зроби висновок.
  • 3. Обери свій варіант.

На уроці я працював/-ла (активно/пасивно).

Урок для мене видався (коротким/довгим).

Мій настрій на уроці (поліпшився/погіршився).

Матеріал уроку був (зрозумілим/незрозумілим; цікавим/нудним; корисним/некорисним).

Зміст

Оцінка
( 1 оцінка, середнє 5 з 5 )
Поділитись в соцмережах
Додати коментар