Вправа 87
Розгляньте схему. Сформулюйте і запишіть якомога більше запитань, на які в ній є відповіді.
- Після яких приголосних ми пишемо «і»?
- «І» ч «и» треба писати на початку слова?
- Після приголосними перед я, є ,ї, й треба писати..?
- Після приголосних у кінці змінюваних чи незмінюваних слів пишемо «і»?
- Окрім якої букви у загальних назвах після д, т, з, с, ц, ч, ж, р перед приголосними пишемо «и»?
- У географічних назвах після ж, ч, ш, щ, ц, р пишемо..?
- На які кінцеві у географічних назвах пишемо «и»?
Вправа 88
Згрупуйте за правилами й запишіть подані слова. Усно поясніть написання. Значення незрозумілих слів з’ясуйте за словником іншомовних слів.
- Пишемо «і» після б, п, в, м, ф, г, к, х, л, н: Вернісаж, біжутерія, синонім, булінг, віват, графіті, гіпербола, ескімо, ювілей.
- Пишемо слова на початку слова: Ідеал, ікебана, імідж;
- Пишемо і після приголосного перед голосним та буквами я, є, ї, й: Віадук, арія, зодіак.
- Пишемо «і» після приголосних у кінці незмінюваних слів: Шасі.
- Пишемо «и» у загальних назвах після д, т, з, с, ц, ч, ш, ж, р перед приголосних (крім й): Бутик, кастинг, принтер, синонім, гардина, дизайн, химера.
Вправа 89
Діоксини, поліетиленовий, клімат, рептилій, пестицидів, диплом.
Які речення містять інформацію, а які — пораду, заклик? Висловте своє ставлення до екологічних проблем. Запропонуйте поради для збереження довкілля. З’ясуйте, що означає «слово дня».
- Інформація в реченнях: 1, 2, 3, 4, 5.
- Порада в реченнях: 6.
Поради: зберегти землю дуже легко: замінити поліетиленові пакти на багаторазові сумку, сортувати сміття, викидати в спеціальні місця.
Екосистема — це сукупність живих організмів, які мешкають у певному середовищі існування й утворюють з ним одне ціле.
Вправа 90
принтер? фрі? цифра? еволюція? хімія? химера? смузі? бензин? сієста? система? Дайте відповіді на запитання, чому так пишемо слова.
- Пишемо «и» після д, т, з, с, ц, ч, ш, щ, ж, р: принтер, система, химера, бензин, цифра.
- Пишемо «і» після б, п, в, м, ф, г, к, х, л, н: хімія.
- «І» перед я, є, ї, й: еволюція, сієста.
- «І» у кінці слова: фрі, смузі.
Вправа 91
Прочитайте текст. Яку проблему в ньому порушено? Поясніть написання виділених слів, назвіть найгостріші екологічні проблеми вашого краю. Визначте перші невідкладні кроки, які має вже сьогодні почати робити кожен/кожна.
- Кондиціюємо («и» після д);
- Фільтруємо («і» після ф);
- Клімату («і» після л);
- Токсичні («и» після с);
- Пестициди («и» після т).
Проблема моєї місцевості – лісні пожежі. Вони виникають через необачність людей: вогнище після відпочинку чи навмисне випалюють траву.
Це призводить до дуже негативних наслідків. Вирішити цю проблему легко: бути обережним із полум’ям.
Вправа 92
Есе на тему «Мій внесок в оздоровлення екосистеми»
Наразі наша екосистема страждає від діяльності людей. Забруднений океан і повітря, масові звалища сміття.
Як же не допустити ще більшого розвалу природи. Усе просто, можу дати декілька порад.
По-перше, поліетилен. Пакети побільше можна замінити багаторазовими сумочками, мені – вощанками. Це шматочок тканини просочений воском, який можна промити холодною водичкою і використовувати повторно.
По-друге, сортування сміття. Вторинну тару треба промити й відсортувати за критеріями пластмаси, скла чи паперу.
По-третє, економніше використовування води. Наприклад, виключати воду поки чистимо зуби.
Якщо ми будемо слідувати таким правилам ,кожен із нас – зможемо врятувати нашу планету.
ІІ. Доберіть світлини, що ілюструють слова. Створіть колаж або презентацію. До якої тематичної групи вони належать? Які з рослин мають народні назви? Назвіть їх. Визначте інше значення позначеного зірочкою слова. Усно поясніть написання.
Арніка Глоксинія Годеція
Гладіолус Гортензія Ірис
Камелія Капуцини* Кизил
Коріандр Мімоза Нарцис
Цикламен Орхідея Спірея
ІІІ. Складіть діалог в основі якого мають бути репліки, що містять цікаву інформацію про слова іншомовного походження.
– Не хочеш сходити в музей арт-мистецтва? Сьогодні там акція в підтримку екологію.
– Я з радістю, не гаймо час.
– Подивись, яка зворушуючи інсталяція про небезпеку поліетиленом.
– А що таке «інсталяція»?
– Інсталяція – це художня техніка призначення для зміни сприйняття простору людини.
– Тепер я поповнила свій лексичний запас слів. Дякую!