§12 Букви І та И у словах іншомовного походження. 5 клас Голуб

§12 Букви І та И у словах іншомовного походження. 5 клас Голуб
Букви І та И у словах іншомовного походження

Вправа 87

Розгляньте схему. Сформулюйте і запишіть якомога більше запитань, на які в ній є відповіді.

  • Після яких приголосних ми пишемо «і»?
  • «І» ч «и» треба писати на початку слова?
  • Після приголосними перед я, є ,ї, й треба писати..?
  • Після приголосних у кінці змінюваних чи незмінюваних слів пишемо «і»?
  • Окрім якої букви у загальних назвах після д, т, з, с, ц, ч, ж, р перед приголосними пишемо «и»?
  • У географічних назвах після ж, ч, ш, щ, ц, р пишемо..?
  • На які кінцеві у географічних назвах пишемо «и»?

Вправа 88

Згрупуйте за правилами й запишіть подані слова. Усно поясніть написання. Значення незрозумілих слів з’ясуйте за словником іншомовних слів.

  • Пишемо «і» після б, п, в, м, ф, г, к, х, л, н: Вернісаж, біжутерія, синонім, булінг, віват, графіті, гіпербола, ескімо, ювілей.
  • Пишемо слова на початку слова: Ідеал, ікебана, імідж;
  • Пишемо і після приголосного перед голосним та буквами я, є, ї, й: Віадук, арія, зодіак.
  • Пишемо «і» після приголосних у кінці незмінюваних слів: Шасі.
  • Пишемо «и» у загальних назвах після д, т, з, с, ц, ч, ш, ж, р перед приголосних (крім й): Бутик, кастинг, принтер, синонім, гардина, дизайн, химера.

Вправа 89

Діоксини, поліетиленовий, клімат, рептилій, пестицидів, диплом.

Які речення містять інформацію, а які — пораду, заклик? Висловте своє ставлення до екологічних проблем. Запропонуйте поради для збереження довкілля. З’ясуйте, що означає «слово дня».

  • Інформація в реченнях: 1, 2, 3, 4, 5.
  • Порада в реченнях: 6.

Поради: зберегти землю дуже легко: замінити поліетиленові пакти на багаторазові сумку, сортувати сміття, викидати в спеціальні місця.

Екосистема — це сукупність живих організмів, які мешкають у певному середовищі існування й утворюють з ним одне ціле.

Вправа 90

принтер? фрі? цифра? еволюція? хімія? химера? смузі? бензин? сієста? система? Дайте відповіді на запитання, чому так пишемо слова.

  • Пишемо «и» після д, т, з, с, ц, ч, ш, щ, ж, р: принтер, система, химера, бензин, цифра.
  • Пишемо «і» після б, п, в, м, ф, г, к, х, л, н: хімія.
  • «І» перед я, є, ї, й: еволюція, сієста.
  • «І» у кінці слова: фрі, смузі.

Вправа 91

Прочитайте текст. Яку проблему в ньому порушено? Поясніть написання виділених слів, назвіть найгостріші екологічні проблеми вашого краю. Визначте перші невідкладні кроки, які має вже сьогодні почати робити кожен/кожна.

  • Кондиціюємо («и» після д);
  • Фільтруємо («і» після ф);
  • Клімату («і» після л);
  • Токсичні («и» після с);
  • Пестициди («и» після т).

    Проблема моєї місцевості – лісні пожежі. Вони виникають через необачність людей: вогнище після відпочинку чи навмисне випалюють траву.

    Це призводить до дуже негативних наслідків. Вирішити цю проблему легко: бути обережним із полум’ям.

 

Вправа 92

Есе на тему «Мій внесок в оздоровлення екосистеми»

     Наразі наша екосистема страждає від діяльності людей. Забруднений океан і повітря, масові звалища сміття.

    Як же не допустити ще більшого розвалу природи. Усе просто, можу дати декілька порад.

    По-перше, поліетилен. Пакети побільше можна замінити багаторазовими сумочками, мені – вощанками. Це шматочок тканини просочений воском, який можна промити холодною водичкою і використовувати повторно.

     По-друге, сортування сміття. Вторинну тару треба промити й відсортувати за критеріями пластмаси, скла чи паперу.

     По-третє, економніше використовування води. Наприклад, виключати воду поки чистимо зуби.

     Якщо ми будемо слідувати таким правилам ,кожен із нас – зможемо врятувати нашу планету.

 

ІІ. Доберіть світлини, що ілюструють слова. Створіть колаж або презентацію. До якої тематичної групи вони належать? Які з рослин мають народні назви? Назвіть їх. Визначте інше значення позначеного зірочкою слова. Усно поясніть написання.

Арніка Глоксинія Годеція
Гладіолус Гортензія Ірис
Камелія Капуцини* Кизил
Коріандр Мімоза Нарцис
Цикламен Орхідея Спірея

§12 Букви І та И у словах іншомовного походження. 5 клас Голуб

 

ІІІ. Складіть діалог в основі якого мають бути репліки, що містять цікаву інформацію про слова іншомовного походження.

– Не хочеш сходити в музей арт-мистецтва? Сьогодні там акція в підтримку екологію.
– Я з радістю, не гаймо час.
– Подивись, яка зворушуючи інсталяція про небезпеку поліетиленом.
– А що таке «інсталяція»?
– Інсталяція – це художня техніка призначення для зміни сприйняття простору людини.
– Тепер я поповнила свій лексичний запас слів. Дякую!

Оцінка
( 2 оцінки, середнє 4.5 з 5 )
Поділитись в соцмережах
Додати коментар