§13-21 укр мова Голуб 5 клас

§13-21 укр мова Голуб 5 клас

Вправа 98

Розгляньте схему. Спробуйте дати відповіді на поставлені вище запитання. Для яких запитань бракує інформації?

  1. На активну та пасивну лексика.
  2. Слова повсякденного вжитку.
  3. Усі люди.
  4. Ті, що вийшли з ужитку.
  5. Слова втратила свою актуальність.
  6. Це збагачує наше мовлення й дає розуміння минулого.

Вправа 99

І. Прочитайте речення. Випишіть із них слова, що можуть слугувати прикладами для таблиці.

  • Активна лексика: Хмара, пані, світ, танець.
  • Пасивна: Гайдамаки, осаули, збруя, панцир, пікінери, вербували, паничі, опріснок, отроки, шеляга.

ІІ. Прочитайте епіграфи до параграфа. Відповідь на яке запитання уроку вони дають?
Цей епіграф дає розуміння важливості збереження пасивної лексики.

Вправа 100

Як мені розібратися в прочитаному?
призьба? соловіти?
позумент?
жебоніти?
займище?
комонь? бугила?
мочарі? допіру?
кормига

Розгляньте малюнок. Змоделюйте ситуацію. Запропонуйте вихід із неї.
Щоб зрозуміти деякі слова можна використовувати словники чи просто мережу Інтернет.

Вправа 101

Прочитайте слова. Згрупуйте й запишіть їх окремо:

  • активна лексика:
    Полуниця, гай, узбіччя, кава, автівка, ліжко, лайк, горіх, родина, вай-фай, гаманець, полумисок, вибори, візажист, хештег, булінг, новини, безпека, дайджест, драйв.
  • пасивна лексика:
    Плоскінь, бодня, жлукто, кадуб, куманець, снуд, мисник, полоззя, прискринок, сволок, цебер.

Вправа 102

Який зміст ви вкладаєте у слово «дбайливість»? Чи вважаєте ви себе дбайливими людьми? Наведіть приклади прояву вашої дбайливості. Чи можна застосувати  це слово щодо теми? Як саме?

Дбайливість – це увага, ніжність, затишок. Це коли ти доглядаєш за людиною, береш за неї відповідальність. Це слово можна віднести до теми, як те, що не часто застосовують.

Вправа 103

І. Прочитайте речення. Випишіть слова, що належать до пасивної лексики. Обґрунтуйте вибір і поясніть їхні значення. Скористайтесь словниками. Поцікавтесь, чи знають ці слова члени вашої родини/інші дорослі. Чому так важливо зберегти в пам’яті ці слова й знати, що вони означають?

Пасивна лексика:

  • Рамени – густий ялинник.
  • Сволок – головна балка під стелею.
  • Кросна – ручний ткацький верстак;
  • Мантачка – брусок для гостріння коси;
  • Рядна – простирадло;
  • Опалки – мішок для годування коней у дорозі;
  • Куделі – сировина для прядіння;
  • Чесало – прилад для чесання шерсті;
  • Підтички – нижня частина жіночої спідниці;
  • Саф`янці – святкові жіночі чобітки;
  • Ступи – посуд;
  • Цеберка – посудина для води;
  • Коцюба – знаряддя для перемішування палива в печі;
  • Чаплія – держачок для гарячої сковорідки;
  • Припік – те саме, що й припічок;
  • Челюсті – вихід кухонної печі;
  • Жердки – перекладину, на яку вішають одяг;
  • Груби – домашня пічка;
  • Загати – перешкода, перепона.

ІІ. Підготуйте презентацію поданих слів. До якої групи за вживанням вони належать?

Вони належать до групи пасивної лексики.

 

Вправа 104

Прочитайте текст. Визначте його основну думку. Поясніть значення виділених слів. У разі потреби скористуйтесь тлумачним словником. Висловіть припущення, чи всім читачам зрозумілі ці слова. Чому? Коли, на вашу думку, виникли ці слова? З чим це пов’язано виникнення їх?

Основна думка полягає в тому, що наразі наш світ заповнює онлайн активність.

  • Соцмереживо – онлайн соціальна структура.
  • Блог – вебсайт, який постійно поповнюється інформацією;
  • Коменти – думка щодо допису;
  • Селфі – самосвітлина.

Ці слова – неологізми. У нашому мовлення вони молоді, але зараз дані вислови активно використовуються в сучасному спілкуванні.

Вправа 105

Розгляньте таблицю. Підготуйте розповідь про неологізми та письменницькі новотвори.

Неологізми – це слова, які усі люди наразі активно використовують у своєму мовленні. Слова називають нові предмети чи явища.

Письменницькі новотвори – слова, які автори придумали самі, і вони набули популярності.

Вправа 106

Прочитайте слова і запишіть їх у зошит. Підкресліть неологізми. Обґрунтуйте свій вибір. Висловіть припущення щодо появи цих слів у мові.

Дайвінг, плавання, книжка, сузір’я, комп’ютер, дизайн, тирамісу, меседж, інновація, жупан, стикер, джура, смайлик, стартап, наплічник, пранк, жоржина.

  • Ці слова, зазвичай, запозичені, вони розбавляють наше мовлення, роблять розмову осучасненою.

Вправа 107

Сформулюйте за змістом тексту кілька запитань для однокласників та однокласниць.

  • Під час написання якого твору було вигадане слово «ліліпут»?
  • Якого походження був автор слова «робот»?
  • Яку назву має книжка з літературним курсом літературної творчості Тані Стус?

ІІ. Знайдіть у відкритих джерелах інформацію про авторські  неологізми. Розкажіть про це в класі.

  • Ліліпут – людина малого росту (не те саме, що й карлик).
  • Робот – пристрій, призначений для виконання механічних завдань.
  • Придеревитися – те саме, що й приземлитися.

ІІІ. Розберіть за будовою слово «красивезний». Якого значення слову надає суфікс? З якою метою його використано в тексті?

Це слово, означає як «дуже гарний». Суфікс підсилює його значення, із цією метою слово використано в тексті.

Вправа 108

Спишіть речення, визначте письменницькі новотвори і поясніть значення. Поміркуйте, з якою метою їх використали майстри слова.

  • Звірокоцький котозвір – те саме, що й кицька-макицька. Це слова використані для більш грайливого звучання.
  • Бджолиність – рій бджіл.
  • Ластовенятко – дитина ластівки (худ. форма).
  • Шовковенятко – дитина шовковиці (худ. форма).
  • Стеженятко – дитина стежки (худ. форма).
  • Хмарентяко – дитина хамарки (худ. форма).
  • Щемка – туга.
  • Громорегіт – грім;
  • Вітросвист – сильний вітер.

Вправа 109

Доберіть до поданих неологізмів українські відповідники. Усно складіть із ними словосполучення.

  • Лайк – уподобання. Поставити лайк.
  • Буккросинг – книгообмін. Активний бук кросинг.
  • Блокбастер – бойовик. Новий блокбастер.
  • Постер – плакат. Величезний постер.
  • Емодзі – смайлик. Веселий емодзі.
  • Спам – небажані повідомлення. Надоїдливий спам.
  • Флуд – марнослів`я. Некорисний флуд.

Вправа 110

Прочитайте афоризми. Поясніть їхній зміст відповідно до теми уроку.

  1. Не треба винаходити слова, замінники яких використовуються в нашій мові.
  2. Треба розширяти свій лексичний запас, вивчаючи неологізми.
  3. Мало знати й придумати слово, потрібна вдало підбирати для нього означення та підставляти в контекст.
  4. Перед тим , як представити світу нове слово потрібно перевірити експериментального його вдалість.

Вправа 111

Чи можна вважати неологізмами дитячі новотвори, як-от: квітниця (ваза), кущата (маленькі кущі), наклюжити, заподарункований, черв`ячне яблуко тощо?

Я б сказав, що це більші художні неологізми, які не виступають повноцінними синонімами чи відповідниками до слів.

Вправа 112

І. Прочитайте текст. Складіть висловлення (4-5 речень), у якому поясніть необхідність уведення локдауну в країні та світі.

Локдаун придумали не просто так. Це для зменшення розповсюдження ковіду. А якщо поширення відбувається повільніше – менше захворювань. Менше хворих – щасливі люди.

 

ІІ. Проведіть власне дослідження: із мови засобів масової інформації, мовлення людей, що вас оточують, випишіть слова, значення, яких вам незрозуміле. Поміркуйте і висловіть думку, чи всі ті слова є неологізмами. Що робите ви, коли чуєте незнайоме слово?

Коворкінг, флуд, бук кросинг.

Щоб зрозуміти ці слова, я звертаюсь до Інтернет-джерел чи паперових словників .

  ІІІ. Підготуйте презентацію чи колаж на тему «нові слова довкола нас». Висловіть ставлення до нових слів у мові.

§13-21 укр мова Голуб 5 клас

Вправа 113

І. Прочитайте слова. Чи всі вони для вас зрозумілі? Якими словами ви послуговуєтесь найчастіше? Обґрунтуйте свою думку. З’ясуйте значення невідомих слів за словником.

Усі ці слова я чув, але у повсякденному мовлені не всі їх часто використовую. Частіше зустрічаю у літературних художніх творах.

Складіть із ними речення (усно).

  • Ми піднімались плаєм до гори.
  • Він підтримує світогляд нілігізму.

 

ІІ. Відповідь на запитання:

  1. Які слова називають загальновживаними?
    Загальновживаними словами називають ті, котрі часто використовуються в мовленні чи літературі, мають конкретне значення.
  2. Чому в мові є слова обмеженого вживання?
    Тому, що не часто підіймаються теми, у яких їх влучно використовувати.
  3. Для чого використовують діалектну лексику?
    Діалект виникає у результаті особливого мовлення змішання мов на певних територіях. Люди звикли споконвічно так говорити.
  4. Чи збагачує наше мовлення сленг?
    Збагачує кількісно, а не якісно.
  5. На вашу думку, в офіційних ситуаціях можна послуговуватися просторічними словами?
    Звісно можна, але потрібно зберігати субординацію та все ж таки надавати перевагу офіційній лексиці.

 

Вправа 114

Розгляньте таблицю. Складіть її за змістом розповідь про групи слів за вживанням. Доповніть її власними прикладами (усно). Висловте припущення, чому окремі слова називають словами/ лексикою обмеженого вживання.

Власне українські слова можна розділити на дві великі групи: загально вживанні та лексика обмеженого вжитку. Останні в свою чергу діляться на ще чотири підгрупи: професійні, діалектні, сленг і просторічні слова.

  • Загальновживані – слова, які використовують усі люди, незалежно від факторів.
  • Професійні це ті, що використовують люди певної професії стосовно своєї роботи.
  • Діалектизм – вислови, що використовують слова на певних територіях.
  • Сленг – сучасне явище, що характеризується емоційним забарвленням, для підсилення художності слів.
  • Остання підгрупа обмежено вживаних слів – просторічні. Вони перебувають за межами літературної мови, іноді має забарвлення грубості.

Вправа 115

Розподіліть подані слова на три  групи:

  • Загальновживані: чай, телефон, кукурудза, м’яч, дерево, намисто, прикраса, алфавіт, квітка, книжка, гай, ліс, озеро, чашка, помада.
  • Професійні: клавішник, акустика, пальпація, шпулька, мартен, папушоя, абецадло, бальйон.
  • Діалекти: гербата, гранки, кичера, пацьорки, чичка.

Вправа 116

І. Ознайомтесь із змістом таблиці. Складіть розповідь про стилістично забарвлені слова. Використовуйте власні приклади для ілюстрування теоретичних положень.

Стилістичні слова мають три забарвлення: наукова, політична і розмовна лексики.

  • Наукова – метр, ампер, біологія.
  • Політична – президент, імпічмент, конституція.
  • Розмовна – скіки, канфета, тремпель.

 

ІІ. Використовуючи знання з курсу інформатики, складіть хмару слів «Стилістично забарвлені слова».

§13-21 укр мова Голуб 5 клас

Вправа 117

Визначте у мовленні представників яких професій наявні подані слова. У процесі вивчення яких предметів ви їх використовуєте? Із трьома словами складіть речення.

  1. Географія;
  2. Література;
  3. Математика;
  4. Музика;
  5. Історія;
  6. Художнє мистецтво.
  • Ми з мамою ходили на оперу.
  • На географії ми вивчали корисні копалини.
  • Моя подруга малює лише натюрморт.

Вправа 118

Визначте, про яку групу слів за вживанням ідеться в тексті. Пригадайте, чи траплялись у вашому житті ситуації, коли ви не могли зрозуміти співрозмовників / співрозмовниць тому, що вони послуговувалися діалектизмами. Розкажіть про це. Висловіть припущення, для чого письменники/ письменниці використовують діалектизми у творах. Наведіть приклади таких творів.

  • У тексті йдеться про діалектизми. У мене не траплялось таких ситуацій, бо часто їздив у різні регіони України.
  • Діалектизми додають емоційного й художнього забарвлення творам. Наприклад, «Тіні забутих предків».

Вправа 119

Прочитайте текст. Схарактеризуйте в ньому групи слів за вживанням.
Тут є наукова та розмовна лекція.

Що нового ви дізнались із тексту?
Як виглядає здорова емпатія.

Запропонуйте заголовок до нього.
«Емпатія».

Чи вмієте ви розуміти емоційний стан іншої людини? Розкажіть про це.
Узагалі далеко не завжди можна зрозуміти емоційний стан людини. Але якщо я відчуваю щось непевне, завжди поцікавлюсь чи все нормально.

Вправа 120

Розгляньте ситуації. Запропонуйте шляхи розв’язання їх. Проаналізуйте мовлення однокласників/ однокласниць: яких слів – загальновживаних чи обмеженого вживання – у ньому більше. Чому? Чи траплялися в мовленні стилістично забарвлені слова? Якщо так, то визначте доречність використання їх.

  • Усі навколо працюю, а одна дитина сидить без діла.
  • Діти грається, а одна дитина стоїть осторонь з похмурим обличчям.
  • Дитина плаче, а поряд однолітки сміються.
  1. Поговорити чому, вона нічого не робить. Та підібрати їй роботу, яка досхочу.
  2. Запитати, що її турбує, придумати командну гру, яка сподобається усім.
  3. Заспокоїти дитину, а надалі провести бесіду, чому не можна так робити не залежно від ситуації.

У мовленні більше загальновживаних слів. Звісно, що сленгу теж достатньо, але , щоб пояснити буденні речі потрібні слова звичного вжитку. Розмовна лексика «зручна», але вона не займає і 30%.

Вправа 121

Прочитайте текст. Висловте міркування, між ким відбувалося спілкування. Що, на вашу думку, спричинило непорозуміння? До якої групи слів за вживанням належать виділені слова? Доберіть до них загальновживані відповідники.

Спілкування відбувалось між двома однолітками, і їхню розмову почула бабуся. Вона не розуміла їхніх слів, адже це молодіжні сленги, це досить молоді вислови.

Це слова обмеженого вжитку.

Паті – вечірка; Френди – друзі; Хорор – жахіття; Зомбі – ожилий мрець; Спойлер – засвіт;Забанити – заблокувати;Дедлайн – строк;Домашка -домашні завдання;Комп – комп’ютер ; Баг – несправність; Трояна – вірус; Хард –жорсткий диск; Не рубати – не розуміти; Погугли – знайти інформацію в мережі Гугл; Аська – платформа для спілкування; Блог – сторінка в мережі, яка постійно обновлюється інформацією; Хештег – тематичне посилання на різні теми; Пост – публікація на різну інформацію; Девайси – прилади; Хаб – центральна, вузлова сторінка; Софти – сукупність програм.

 

Вправа 122

Виберіть правильні, на вашу думку, твердження. Обгрунтуйте їх.

  • Слен призводить до примітивного спілкування;
  • Сленг допомагає подолати буденність, виокремлює з-поміж інших.
  • Сленг має певні межі застосування й не може бути основою культури.
  • Сленг допомагає зробити спілкування цікавішим.
  • Сленг застосовують через бідний словниковий запас.

Мені здається, що 3 варіант найбільш влучний.

Вправа 123

Доберіть до просторічних слів загальновживані відповідники. Складіть із ними словосполучення. У яких ситуаціях неприпустиме вживання просторічних слів?

  • Витрішки – розглядання чого – небудь. Витрішки робити.
  • Голосина – сильний голос. Приємна голосина.
  • Кебета – здібність. Кебету до співів.
  • Каламут – неприємність.  Створювати каламут.
  • Комизиться – вередувати. Досить комизиться.
  • Припхався – прийшов. Припхався сюди.
  • Сновигати – плентатися. Сновигався туди-сюди.

Не можна використовувати просторічні слова в офіційному мовленні.

Вправа 124

І Випишіть із художніх текстів десять слів обмеженого вживання, пояснять їхні значення.

Пика, пертися, сновигати, пхатися, верзти, варнякати, балаканина, голосина, вередувати, комизиться, витрішки.

ІІ Складіть короткий словник (до десяти слів) професійної лексики комп`ютерників (журналістів, художників).

  • Пейзаж – краєвиди природи для малювання картини;
  • Мольберт – конструкція для тримання холсту;
  • Баг – несправність;
  • Вінда – комп’ютерна програма забезпечення Віндоус;
  • Блекаут – цензура новин;
  • Фіча – стаття, яка висвітлює життя конкретного суб’єкта.

 

ІІІ Складіть текст про свій настрій, використовуючи стилістично забарвлені слова.

Мій настрій чудовий. Трохи вихідний, хочеться побайдикувати. Наприклад, подивитись бойовик чи хорор фільм. Також потрібна повчити домашнє, у цей раз завдання із радіусом.

Вправа 125

Прочитайте. Доберіть синоніми до слова «обрус». Чому, на вашу думку, авторка скористалась словом , яке вживається тільки в деяких регіонах країни, тобто діалектним словом?

Обрус – скатертина.

Діалектні слова додають колоритного забарвлення, додаючи цікавості тексту.

Вправа 126

Розгляньте світлини. Пригадайте й скажіть , як називають зображені лікарські рослини у вашій місцевості. Визначте, скориставшись довідкою, які з назв є літературними, а які – діалектним. Наведіть власні приклади. Висловіть міркування, чому так багато діалектних назв рослин в українській мові. Складіть опис( усно) однієї з рослин. Як правильно їх назвати – «лікарські» чи «лікувальні»?

  1. 1 фото – арніка гірська;
  2. 2 фото – ромашка;
  3. 3 фото – звіробій;
  4. 4 фото – цикорій.

Діалектні слова: баранка, трава бараня, чарник, ромен, романець, божа крівця, заяча крівця, кривавник, стокрівниця, петрів батіг.

Діалектні назви виникають із часом, історією, людям так зручніше.

Лікарські рослини.

Вправа 127

У римській міфології Терміном називали бога-охоронця кордонів. Висловіть припущення, що спільного між ім’ям бога в римській міфології та сучасним поняттям «термін». Перевірте за словником, скільки значень має слово «термін». Складіть із ним двоє речень і запишіть їх.

Термін – слово або словосполучення, що визначає чітко й однозначно окреслене поняття і його співвідношення з іншими поняттями в межах спеціальної сфери.

 Що означає поняття «термін»?
Цей термін має багато понять.

Вправа 128

Зберіть «розсипані» терміни, запишіть їх , об’єднавши в групи. Доповніть трьома власними прикладами. Визначте, яких галузей науки вони стосуються.

  • Українська мова: стиль мовлення, підмет, присудок, м’який знак, пароніми, антоніми, означення, прикметник, дієприслівник.
  • Театр: арія, диверсмент, головна партія, опера, виконавець, гармонія, темп, лад, мелодія, композитор, ритмічний рисунок, анатракт, нота, завіса.
  • Біологія: метелик, гриби, біологія, рослини, тварини, мікроорганізми, природничий музей, вірус, мохи, лишайники.

Вправа 129

Доберіть до поданих термінів українські відповідники.

  • Сколіоз – викривлення хребта.
  • Трансплантація – пересаджування.
  • Отит – запалення вуха.
  • Анемія – недокрів’я.
  • Симптом – ознака.

 

Складіть речення з двома словами (усно).

  • Його дядько лікар, вивчаючий анемію.
  • У сестрички всі симптоми простуди.

Вправа 130

Відновіть послідовність речень у тексті і запишіть його. Підкресліть професійні слова й терміни.

4, 1, 3, 2.

Фламінго, журавлі, верблюди, зебри, буйволи, бізони, сагайки, сафарі.

Вправа 131

Прочитайте текст. Що об’єднує їх? Випишіть із текстів професійні слова. У яких життєвих ситуаціях можна використати інформацію з текстів? Назвіть слова, ужиті в переносному значенні.

  • Археолог – досліджує й реконструює попередні культури.
  • Племені – тип спільноти, поєднаний за спільними ознаками.
  • Предок – далекі родичі (за часом), наділені сакральним сенсом.

Яких галузей вони стосуються?
Тексти стосуються історії, розкопок, археології. Ці тексти доцільно використовувати під час навчання чи цікавої розповіді.

Складіть розповідь про рідне місто (село), використовуючи професійні слова й терміни (географічні, історичні тощо).

Київ –  старе місто України, засновано в 5 столітті нашої ери. Засновником стали Кий, Щек, Хорив і сестра Либідь. Це місто несе за собою величезну історію. Воно знаходиться на гірках, саме по собі дуже зелене, багате на флору. Я його дуже люблю, місто душевне та затишне.

 

Вправа 132

І Випишіть із підручників історії або літератури десять термінів, поясніть їхні значення.

  • Хронологія – послідовність подій.
  • Археологія – наука, що вивчає та досліджує пам’ятки історії.
  • Князь – воєнний вождь племені, згодом – глава держави.
  • Віче – народні збори.
  • Козак – «вільна людина».
  • Кріпак – залежна людина.
  • Покозачення – перехід до козацького стану.
  • Паланка – військова – адміністрація одиниця Нової Січі.
  • Земство – органи місцевого самоврядування.
  • Меценат – багатий благодійник.

ІІ Створіть колаж «Діалектна лексика»

§13-21 укр мова Голуб 5 клас

ІІІ Складіть хмару слів « Слова обмеженого вживання»

  §13-21 укр мова Голуб 5 клас

Вправа 133

Виберіть правильний варіант відповіді.

  1. У Сергія правильна відповідь.
  2. Чорна смородина має лікарські властивості.
  3. Указати адресу.
  4. Я Вважаю, що треба більше читати.
  5. Рекламу краще розміщувати в людних місцях.

Вправа 134

Ознайомтесь зі змістом таблиці. Чи помітили ви подібні помилки в мовленні інших? Як вони впливають на мовлення?

Це поширені помилки в розмовному мовленні. Через не правильно вжиті слова ми говоримо менш грамотно, це не є добре.

Вправа 135

Доберіть до кожного пароніма слово, що ілюструє його зміст.

Військовий службовець, воєнний час, кухонний гарнітур, блютуз гарнітура, дружний колектив, дружній візит, отримати досвід, проводити дослід, сильний чоловік, силова напруга.

Вправа 136

Відреагуйте словосполучення й запишіть правильний варіант.

Навчальна література, педіатр, вирішити завдання, вимкнути електроприлади, у творі є помилки,  взяти участь у конкурсі, з’явились проблеми, є підметом, дебют.

Із трьома словосполученнями складіть речення.

  • Сьогодні мій дебют з танцем.
  • Хочу взяти участь у конкурсі краси.
  • На медогляді треба відвідати педіатра.

Вправа 137

Прочитайте речення. Знайдіть у них лексичні помилки. Відредагуйте й запишіть речення.

  1. Сьогодні у драматичному театрі відбулася прем’єра.
  2. Ми поїдемо в Карпати в грудні.
  3. Олег замовив букет квітів для мами.
  4. Наталку чекав сюрприз.
  5. До ювілею школу проведено кілька заходів.
  6. Михайлик готувався до змагань протягом місяця.

Вправа 138

Прочитайте текст. Про які мовні обов’язки громадян України в ньому йдеться? Розкажіть, як ви виконуєте мовні обов’язки.

У тексті йдеться про важливість української мови, чому важливо берегти її. Вона є лицем нації.

Я активно використовую українську мову , вивчаю її, щоб говорити лексично правильно.

Вправа 139

І Підготуйте пам’ятку «Мовні обов’язки громадян України».

                                     Пам’ятка громадянину України:

  • Бережи нашу мову!
  • Говори нею правильно.
  • Не паплюж її русизмами.

ІІ Створіть колаж « Мовні обов’язки громадян України».

§13-21 укр мова Голуб 5 клас

Есе «Мій мовний обов’язок»

Я вважаю, що обов’язок кожного українця – говорити рідною мовою. Не поступатися своїми мовними правилами заради своєї вигоди чи привілеїв.

Наша рідна мова – обличчя нації, візитівка, яку кожен просто повинен зберегти. І робити це грамотно.

Усе зараз активно розвивається, українська – не стоїть у стороні. З’являються нові варіанти слів та правильність їхнього вживання. Треба , щоб мова стала трендом. Це допоможе нам поширювати цю прекрасну тенденцію.

 

Вправа 140

Прочитайте виразно вірш. Яку проблему в ньому порушено? Чим спричинені помилки? Виправте їх.

Помилки спричинені русизмами, які , на жаль, паплюжать нашу прекрасну мову.

  • Діжурний – черговий.
  • Урна – смітник.

Вправа 141

Прочитайте текст. На його основі запропонуйте власне визначення, використовуючи довідку.

Суржик – мішанина української розмовної мови + запозиченні слова, які люди перекручують на власний маневр. Це навіть не дві мови, а просто суміш.

Вправа 142

Ознайомтесь з висловленням сучасної мовознавці. Чому, на вашу думку, суржик є небезпечним.

Суржик – це те, що бруднить українську мову, яку ми навпаки повинні берегти як зіницю ока.

Вправа 143

Прочитайте речення. Прокоментуйте кожне з них (усно).

  1. Ковьор – суржик, правильно – килим.
  2. Гладити – суржик, правильно прасувати.
  3. Клубніка – суржик, у нас це – полуниця.
  4. Арбуз – правильно кавун.
  5. Зонтик – унас це –парасолька.
  6. Ребята – краще сказати: друзі, товариші.
  7. Строчка – рядок.
  8. Опоздав – запізнитись.
  9. Відкрити можна вікно, зошит – розгортають, очі – розплющюють.

Вправа 144

Прочитайте текст. Яку проблему в ньому порушено? Що можна зробити для розв’язання цієї проблеми? Запропонуйте поради однокласникам / однокласницям. Що означає вислів «окраса мови»?

Порушено проблему забруднення мовлення. Потрібно просто слідкувати за тим, що ми говоримо.

«Окраса мови» для мене це є лексичне правильне використання слів, грамотно побудовані речення, використання влучних слів.

 

Вправа 145

І Прочитайте діалоги. Допоможіть знайти помилки.
Зустрічатись можна з людьми, а помилки – трапляються.

 

ІІ Чим можна пояснити запитання вчительки? Хто неправильно вживає дієслово – Катерина чи Іван?

Вчителька іронічно підмітила неправильно вжите слово Артема.

Неправильно сказала Катерина, мішати можна суп, а заважати людям.

Вправа 146

І Відредагуйте словосполучення.

Наступна зупинка, придбали квиток, прасувати сукню, свіже повітря, зробити щеплення, солодка полуниця, моторний човен, купили тістечко, великий літак, візьму ковзани.

 

ІІ Підготуйте плакат «Антисуржик у малюнках» (2-3 малюнки).

§13-21 укр мова Голуб 5 клас

Вправа 147

Визначте, у якому стовпчику подано словосполучення, що за значенням дорівнюють одному слову. Поясніть значення цих словосполучень. У разі потреби скористайтесь довідкою. Складіть речення з виділеними словосполученнями. Пригадайте, як вони називаються.

  • Розбити глек – розбити вікно.
  • Піймати облизня – потерпіти невдачу.
  • Пекти раків – соромитися.
  • Кусати лікті – заздрити.
  • Ловити гав – бути неуважним.

 

Вправа 148

Виберіть із зображених малюнків ті, що утворюють фразеологізми. Поясніть їхні значення. У яких ситуаціях використовують фразеологізми? Складіть із ними речення.

  • Гострий язик. Він гострий на язик.
  • Отримати гарбуза. При знайомстві він отримав гарбуза.
  • Місце під сонцем. Усі намагаються виборювати місце під сонцем.

Вправа 149

Випишіть фразеологізми.

Грати з вогнем, на ноги поставили, важкий хліб, крутити носом, в’язи скрутити, каламутити воду, китайська грамота.

 

Із трьома з них складіть речення, підкресліть підмет і присудок.

  • Сперечатися з ним – це грати з вогнем.
  • Коли пропонують – не крути носом.
  • Щось він воду каламутить.

 

Вправа 150

Виберіть із дужок слово, що утворює разом із поданим фразеологізм. Поясніть значення фразеологізмів. Запишіть їх.

  • Годувати жданиками – неодноразово обіцяти й нічого не робити;
  • небо прихилити – зробити щось, майже неважливе для когось;
  • топтати ряст – ходити; викинути з голови – забути;
  • передати куті меду – перевищувати норму;
  • сісти в калюжу – зазнати невдачі;
  • заварити кашу – затіяти неприємність.

Вправа 151

Виконайте завдання.

І група: пригадайте й запишіть якомога більше фразеологізмів зі словом «голова».
Голову туманити; гаряча голова; голова з вухами; дерти голову; головою важити.

ІІ група: Пригадайте й запишіть якомога більше фразеологізмів зі словом «шия».
Гнати в шию; гнути шию; по шиї; за шию.

 

Вправа 152

Уставте замість крапок потрібні фразеологізми. Поясніть їхні значення. Поміркуйте, з якою метою використано фразеологізми.

  1. Сьома вода на киселі – дуже далекі родичі.
  2. Бабине літо – здавна названа остання тепла пора перед зимою.
  3. Курці ступити ніде – мало місця.

Вправа 153

Випишіть синонімічні фразеологізми (с.66), поясніть їхні значення.

  • Хоч греблю гати – дуже багато;
  • Як піску морського – дуже багато;
  • По горло – достатньо, багато, досхочу;
  • Як гриби після дощу – густо, багато;
  • Як зірок на небі – безліч, багато;
  • Ні пари с вуст – мовчки, без слів;
  • Кури не клюють – велика кількість;
  • Як з гуски вода – без реакції;
  • Як сніг на голову – неочікувано;
  • В рот води набрати – мовчати.

 

Складіть речення із двома синонімічними фразеологізмами.

  • Чому стоїш як в рот води набрав?
  • А квітів там, хоч греблю гати.

Вправа 154

Доберіть до поданих фразеологізмів синонімічні й антонімічні. Розкажіть, у яких ситуаціях використовують ці фразеологізми.

  • Пасти задніх – плентатись у хвості.
    Вести вперед.
  • Як стріла – аж у вухах свистить.
    Як равлик.
  • Конем не доженеш – не відчуваючи землі під ногами.
    Як санчата везти вгору.
  • Жити душа в душу – жити в злагоді.
    Сваритися як собаки.
  • Хоч голки збирай – видно як вдень.
    Хоч око виколи.

Вправа 155

ІІ. Запишіть якомога більше фразеологізмів зі словом «життя». Скористайтесь фразеологічним словником.
Жити вовком, жити як в бога за пазухою, жити паном,жити душа в душу.

 

Есе «Життя – це можливість. Скористайтеся нею!» (Мати Тереза).

Ми самі повинні шукати ці можливості по життю. Бачити їх, не боятися реалізуватися. Адже поки не спробуєш – не дізнаєшся. Тільки коли перевіриш, то можна зрозуміти , які наслідки за собою це веде.

Звісно не завжди все вийде з першого разу й успішно. Треба спробувати ще раз і ще раз, коли точно розумієш, що тебе це не цікавить – шукай інші способи чи заняття.

І в кінці – це завжди зіграє Вам на руку й ви будете успішною людиною, яка займається улюбленою справою.

 

Вправа 156

Прочитайте висловлення, що стали афоризмами. Яких життєвих ситуацій стосуються афоризми? Про які моральні цінності в них ідеться? Запишіть те, що сподобалось найбільше.

  1. З видимого пізнавай невидиме (Г. Сковорода).
    Вивчай нове, те що не розуміють інше, глибше шукай сенс.
  2. Як не мудруй, а правди ніде діти  (Л. Глібов).
    Не виправдовуй вчинки чи ситуації, правда є правда.
  3. Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину (В. Симоненко).
    Люби місце, де ти народився й жив, ти є українцем.
  4. На світі той наймудріший, хто найбільше любить життя (В. Симоненко).
    Залишайтесь оптимістом.
  5. Шукаймо в людях хороше, мов скарби, що давно забуті (М. Сингаївський).
    Давайте людям другий шанс і можливість розкритися, стати тим ким вони є.
  6. Віддай людині крихітку себе. За це душа наповнюється світлом
    (Л. Костенко).
    Віддавайся спілкуванні, це повернеться.
  7. Немає там добра, де немає правди (П. Куліш).
    Найгірше, що може зробити людина – це брехня.

Вправа 157

Опрацюйте зміст таблиці. Доповніть її власними прикладами (усно). Розкажіть, як ви розумієте афоризм Сократа.

Зміни потрібно починати із себе. Перед тим, як вказувати іншим на помилки, змінювати чужу поведінку – зрозумійте свої слабкі сторони й навчіться їх перетворювати на свої плюси.

Вправа 158

Розкрийте значення прислів’їв і приказок. У яких ситуаціях можна їх використати? Розкажіть про роль прислів’їв і приказок у мовленні.

  1. Життя прожити — не поле перейти.
    Це тяжка дорога, сповнена випробувань.
  2. З усіх пристрастей заздрість найогидніша.
    Заздрість – погане відчуття.
  3. Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
    Мудрість набирається із досвідом.
  4. Привітному скрізь добре.
    Якщо буду доброю людиною – так ставитимуться й до тебе.
  5. Без відваги зазнаєш зневаги.
    Треба не боятися робити щось, і це приведе до гарних наслідків.
  6. Добре ім’я — найкраще багатство.
    Напрацювати авторитет важче, аніж утратити.

Наведіть два-три приклади прислів’їв і приказок, у яких схарактеризовано людину.

  • Скільки честі, стільки й почесті.
  • Кожна людина по справі впізнається.

 

Вправа 159

Продовжте прислів’я й запишіть їх, скориставшись довідкою.

  1. Людина без друзів, що птах без крил.
  2. Праця людину годує, а лінь марнує.
  3. Щоб навчитися плавати, потрібно лізти у воду.
  4. Красна пава пером, а людина – знанням.

Вправа 160

І Розкрийте у формі оповідання значення фразеологізму «гострий розум».

Чи колись ви думали, чим ви особливі? Чим відрізняються люди навколо від вас? Я думаю, що кожен – індивідуальність. Хтось танцює, співає, інші смачно готують чи мають здібності до творчих професій.

Але я завжди беру приклад із людей, які мають «гострий розум». Хто ж це? Це ті, що швидко знаходять вихід із ситуацій, кмітливі, освіченні. Хочеться мати таку ж спосібність. Та перевага цієї особливості, що вона дається не при народженні, а її можна розвивати впродовж життя.

Отже, треба читати, вчитись, розвиватись, і можна стати власником «гострого розуму».

 

ІІ Випишіть із текстів художньої літератури п’ять афоризмів.

  1. Україна починається з тебе.
  2. Народ, що не знає своєї історії, є народ сліпців.
  3. Мова зникає, коли нею не говорять.
  4. Доки на світі будуть закохані, журитись нічого.
  5. Якщо болить серце, тобі, друже, поталинило.

 

ІІІ Запишіть шість прислів’їв і приказок, що характеризують людину з різних боків.

  1. В уборі і пень хороший.
  2. Видом сокіл, а голосом ворона.
  3. В лахмітті і царя за жебрака візьмуть.
  4. Кожна людина – загадка.
  5. Людина людині ворог.
  6. Червона ягідка, та гірка на смак.
Оцінка
( 2 оцінки, середнє 5 з 5 )
Поділитись в соцмережах
Додати коментар